Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#383 Superpapa

Dit keer gaat het lukken. Het schema ligt klaar. Ze zullen zien, de nieuwe vader, de superechtgenoot. Niet meer die van vorig jaar. En om eerlijk te zijn, dus niet die van de veertien jaar daarvoor. Het avondeten zal nooit meer hetzelfde zijn. De afgelopen maand rustig op internet de beste tips verzameld, deze in een lijst geprint en uit mijn hoofd geleerd. 
   Én wat ze niet weten, na kerst ben ik begonnen. De resultaten moeten direct merkbaar zijn, klokslag twaalf uur. Natuurlijk, af en toe heb ik het de afgelopen week mis laten gaan. Ze zouden mij doorhebben. Maar dan was het tijdens het eten bewust, en niet onnadenkend bij het opscheppen van een extra grote bal gehakt of schep boerenkool of zo. Ze hebben niet door dat ik anders eet en meer beweeg. 
   De eerste fase van een succesvolle gedragsverandering is de bewustwording. Eerst herkennen en erkennen wat er mis is. Nou, de afgelopen maand heb ik goed opgelet, en erkend wat mis is. De verbetering is reeds ingezet! Nu goed blijven opletten tijdens het eten.
   Ook meer naar buiten gaan, niet als het te laat is, maar daarvoor al.
   Tevreden hap ik in mijn oliebol en kijk mijn dochter samenzweerderig aan. Niet begrijpend kijkt ze terug. Dat vind ik niet vreemd. Zij weet niet wat ik denk, waarover ik denk, welke verandering er in haar vader heeft plaatsgevonden.
   Laat maar komen: dit nieuwe jaar. 

Superpapa is here to stay!

‘Papa liet er eentje!’
   'We hebben het gehoord.’ Mijn vrouw keek mij met een minachtende glimlach aan. ‘Precies vijf minuten in het nieuwe jaar. En ja hoor, tijdens het eten.’
   ‘Een oliebol telt niet.’
   Ze stonden op en liepen naar de voorkamer. ‘Blijf maar even daar, Pa,’ zei mijn dochter.
   ‘Kijk door het achterraam naar het vuurwerk,’ voegde mijn vrouw eraan toe.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij het lezen van de titel bekroop me een akelig voorgevoel, maar gelukkig bleek je verhaal een stuk luchtiger dan verwacht. Misschien kan je hp zich beter aanmelden bij de Anonieme Flatulenten.

Mijn vrouw keek mij met een minachtende glimlachend aan.

Kijk nog even naar deze zin.

Met plezier gelezen en nog meer plezier herlezen.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, de wending in het verhaal vond ik verrassend. Bij de titel en de eerste zinnen dacht ik in eerste instantie aan een serieuze omslag naar superpapa: meer tijd voor zijn kinderen, enzovoorts. Het vervolg was grappig, maar ik twijfel of het nu de bedoeling was dat Pa die scheet liet of juist niet. Met een brede glimlach gelezen.

Zij weet niet wat ik denk, waar ik over denk  ---> misschien: waarover ik denk?

We hebben het gehoord.’  ---> Er mist een ah-teken aan het begin.

Blijf maar even daar Pa,’  ---> ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor een aanspreking hoort een komma.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat moet men met zulk een luchtig verhaal en waar het te klasseren, onder de P, S, W of zoals Mespunt suggereert onder de F?

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha MCH, bij sommige goede voornemens is externe, professionele hulp geboden... Gezinstherapie denk ik in dit geval. En voor pa een medische check? Arme superpapa, hij kan het niet meer goed doen. Zijn vrouw en dochter hebben een bondje. Het verhaal lijkt grappig, maar raakt me toch. Knap geschreven, met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, al je opmerkingen (ook de aanspreek komma :) ) zijn overgenomen. Bedankt voor de tips.

Tja Gi, de opdracht was een komisch verhaal. En een beetje lucht werkt aan het begin van het jaar verfrissend (of niet natuurlijk).

Hallo Maria, Bedankt en mooi dat je er meer in leest dan ik er in heb proberen te stoppen. Na een paar herlezingen, begrijp ik wat je bedoelt. 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook schuldig ben aan het 'flatureren' in de buurt van, dichtbij, aan de tafel met, de kinderen.

Als je daarvoor door het achteraam naar vuurwerk moet kijken, zou hp even moeten overwegen wat de opties zijn:

1) een kurk in de poep.

2) vuurwerk niet zo een opwindend ding te beschouwen.

ZGG!

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, bedankt voor de ZGG, ik waardeer je mening zeer zoals je weet, dus is dit een grote eer.

Overigens, ik denk dat meerdere vaders zich zullen herkennen. En diegene die zeggen zich niet te herkennen hebben een gebrekkig geheugen (waarschijnlijk hebben deze collega's het niet eens door).

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH: dat hebben ze niet. En dat maakt jouw verhaal ZGG of zelfs BZGG. Mocht ik een literair magazine uitgeven, ik zou het publiceren onder de rubriek 'lezersbekentenissen' en dan als commentaar bijschrijven:

'Gatver man! Oliebollen, hou jij echt van dat wijf? Of is het voor haar geld?'

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben in dit geval zo blij dat je niet letterlijk in geuren en kleuren kunt vertellen.
Graag gelezen.

  • een minachtende glimlach > dat kan, maar ik vroeg mij af of je niet een minzame glimlach bedoelt.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, Blijkbaar is er iets niet door het toetsenbord heen gestuurd: de geuren zijn tijdens het schrijven wel geproduceerd.

De glimlach bedoel ik minachtend, ze heeft weinig respect voor de hp.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, dat is precies wat de hp ook vindt! Weken geoefend, hij is er helemaal klaar voor en dan afgeserveerd worden op zo'n futiliteit. Het is inderdaad niet eerlijk.

Hadeke, bedankt.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH,

Heel vlot, humoristisch verhaal. Knap hoe je met een grappig en luchtig (pun intended) verhaal toch ook een duidelijke en waarschijnlijk voor velen herkenbare familiedynamiek weet neer te zetten.

Kleine suggestie: 'Tevreden hap ik in mijn oliebol en kijk mijn dochter samenzweerderig aan. Niet begrijpend kijkt ze terug. Dat vind ik niet vreemd. Zij weet niet wat ik denk, waarover ik denk,' --> 
Het noemen van een 'samenzweerderige blik' vond ik niet passen bij een project dat vaders alleen en in het geheim onderneemt. Je geeft direct daarna ook aan dat dochter zijn blik inderdaad niet begrijpt, maar dit was eigenlijk al vanzelfsprekend. De regels erna voegen dus ook niet zoveel toe. Misschien kun je dit vervangen door een andere interactie tussen vader en dochter?

Verder heel leuk verhaal, bedankt voor het delen! 

Groetjes,
Lotte