Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#382 - Wat als

“Mijn juiste pad zit er niet bij.”

“Is dat zo?,” zei een oude statige man die aan zijn perkament bleef schrijven. 

De jongen keerde zich om en observeerde de spreker. 

“Is dat niet wat ouderwets om nu nog te gebruiken?”

Zijn wollige wenkbrauwen fronsten naar de jonge knul toen de oude man zijn ganzenveer liet rusten.

“Je zou kunnen zeggen dat ik wat in de tijd ben blijven hangen.” Wat ongeïnteresseerd wuifde hij met zijn hand. “Kom op, kies nou maar een pad. Uiteindelijk maakt het toch helemaal niks uit.”

De jongen pruilde toen hij met zijn armen over elkaar bleef staan.

“Zo oogt het anders niet…”

“Knul, de christenen geloven in een hemel, de moslims in een paradijs en de boeddhisten geloven in reïncarnatie. Het is niet meer dan een levenswijze die verteld wordt vanuit een ander perspectief.” 

“Waarom moet ik dan een keuze maken als alles al voorbestemd lijkt te zijn?”

De oude man grinnikte toen hij aan zijn baard streek. 

“Dat zou je inderdaad denken. Maar waar is nou de uitdaging als je alles maar een beetje aan het lot overlaat?”

“Waar kom ik dan nu terecht?”

“Wat nou als jij direct naar de hemel mag die tevens voor anderen de hel op aarde is?

De jongen haalde zijn schouders op.

“Beste Peter, je bepaalt jouw reïncarnatie helemaal zelf. De een verricht alleen meer goede daden dan de ander waardoor die wellicht beter terecht komt.”

“En dit gesprek en alles van mijn vorige leven zal ik mij blijven herinneren?”

De oude man schoot in de lach.

“Nee, dat is niet de bedoelingen. Je begint simpelweg opnieuw.”

“Maar wat is daar het nut van?”

Heel rustig schoof de oude man zijn stoel achteruit en liep hij op de jonge knul af die nog steeds geen stap wilde verzetten.

“Knul, maak je niet zo druk. Ook al herinner je je straks niks meer, je ziel zal altijd bij je blijven. Het heeft alleen wat tijd nodig om dit tot iets moois te kneden.

“En dan?”

Heel kalmpjes legde de oude man zijn hand op de schouder van de knul.

“En dan spreken we hier weer verder.” 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo is het verhaal rond en gaat het weer verder. Fijne vertelling, Valentijn. Welkom op dit forum. Benieuwd om meer van je te lezen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gelukkig nieuwjaar, Valentijn!

Wat een interessante interpretatie van het leven (na de dood).  Je maakt aan het einde van je tekst de cirkel mooi rond, maar wat het verhaal extra mooi maakt, is dat je gedurende het verhaal al merkt dat alles om een bepaalde 'cirkel'  draait.(Je wijst natuurlijk op een gemene deler van verschillende religies, maar het voelt als een cirkel). Dat is knap gedaan. 

Je schrijft in een prettig verhaaltempo en met een fijne stijl. Het is filosofisch, zonder prekerig te zijn. Je schrijven laat ook een goed observatievermogen zien: je personage is alert en denkt logisch en goed na. Dat past bij dit onderwerp, dus dat is mooi gekoppeld. 

Mooi geschreven!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Valentijn, welkom op het forum. Je hebt een heel interessant verhaal geschreven. Mooi hoe je de steeds terugkerende reïncarnatie beschrijft. 
Tekstueel ben ik iets minder enthousiast, maar wellicht ben ik daarin de enige. Ik ben wel heel benieuwd naar je volgende verhalen.  

 

“Mijn juiste pad zit er niet bij?”

“Is dat zo,” zei een oude statige man die aan zijn perkament bleef schrijven. 

Bij deze zinnen vraag ik me af of het vraagteken achter de eerste zin niet achter de tweede hoort. "Is dat zo" is een vragende zin, als het als antwoord is bedoelt op de eerste zin, zou er moeten staan "Dat is zo". In het verhaal denk ik dat de jongen zegt dat zijn juiste pad er niet bij zit, in plaats van het te vragen. Zeker omdat de oude man steeds aandringt een pad te kiezen.

"knul" en "jongen" wordt veel genoemd in het verhaal, terwijl de jongen ook een naam blijkt te hebben (Peter). Van mij zou je de aanhef jongen, knul in een aantal zinnen weg kunnen laten. De herhaling van knul vind ik op een gegeven moment zelfs storend lezen.

De ene heeft alleen wat meer goede daden dan de ander waardoor die misschien wat beter terecht komt. ---> de woorden alleen, wat en misschien stropen deze zin. Bovendien zou ik eerder kiezen voor een ipv ene, maar dat is een persoonlijke keuze. Naar mijn mening leest het mooier als er staat:
De een verricht meer goede daden dan de ander waardoor die wellicht beter terecht komt. 

Voor de ene duurt het alleen een heel stuk langer dan de ander om dit tot iets moois te kneden.  ---> Je herhaalt "voor ene dan de ander", bovendien heb je geen daden, maar verricht je daden. Het zou naar mijn idee ook strakker kunnen.
De een heeft meer tijd nodig om dit tot iets moois te kneden. 

Dat zal dezelfde plek zijn als iedereen. Want wat nou als jij direct naar de hemel mag die tevens voor anderen de hel op aarde is? ---> de eerste zin klopt niet. Nu leest het alsof iedereen dezelfde plek is, terwijl je denk ik bedoelt: Dat is voor iedereen dezelfde plek.
De zin erna begrijp ik niet. Tevens is het woord dat niet op zijn plaats lijkt. Bedoel je misschien: 
Het zou niet eerlijk zijn als jij direct naar de hemel mag terwijl het voor anderen de hel op aarde is.

 

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Valentijn, ik ben het eens met Fief en haar punten. Leg je tekst een nachtje weg en lees hem dan nog eens heel kritisch door, het liefst hardop. Ben benieuwd naar je volgende bijdrages!

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Super leuk om jullie reacties te lezen. Dit motiveert mij echt enorm! Ik weet dat ik tekstueel niet heel sterk ben. Daarom ben ik juist blij met de feadback van Fief. Op deze manier hoop ik mij zelf te verbeteren.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke dialoog, die eigenlijk meer over de zin van het leven gaat dan over de dood. Heel veel wijzer worden we er niet van, maar dat is ook niet de bedoeling denk ik. Ik heb het van begin tot eind geboeid gelezen. Er zitten naar mijn idee wat inconsistenties in je verhaal, maar dat hindert niet, want de vragen die je oproept zijn interessant. Aangezien je aangeeft graag feedback te krijgen nog een paar opmerkingen:

De mond van jongen pruilde

De jongen pruilde of hij trok een pruillip, maar een mond pruilt niet.

het Christendom gelooft

 Niet het geloof gelooft, maar de christenen, moslims en boeddhisten geloven.

De oude man maakte een zacht grinnikje

Hij grinnikte.

je bepaalt jou reïncarnatie

Jouw.

Ook al herinner je straks niks meer,

Hier ontbreekt nog een 'je'.

Het zijn maar kleine dingen en ze stoorden me niet echt tijdens het lezen, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik heb je verhaal met plezier gelezen en hoop nog meer van je te zien.