Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #382 - Leven na de dood

 

Doodsdroom

Ik stierf tijdens een fijne fietstocht in de duinen. Heel plotseling. Naar voor mijn kinderen en hun kleintjes, maar voor mezelf natuurlijk een buitenkansje.  Geen gedoe met nare kwalen en gelukkig niet hulpbehoevend geworden. Precies dat was mijn grootste angst bij het ouder worden geweest. 

Nu was alles donker en stil. Precies zoals ik het me had voorgesteld. Het grote en oneindige niets. Einde verhaal, dacht ik, maar tot mijn verbazing werd ik plotseling door een enorme zuigkracht van het zachte mos getild en steeg ik, net als een raket maar dan zonder lawaai, recht omhoog de ruimte in. En nu hang ik hier, totaal verbouwereerd, tussen miljoenen sterren.  Alles had ik verwacht na de dood, maar dit niet. Dit vertel je aan kinderen. Als oma dood is, wordt ze een sterretje… En nu hang ik hier echt. Dit verzin je niet!

Als ik van de schrik ben bijgekomen, kijk ik om me heen. Overal sterretjes. Zover als mijn oog reikt, zie ik ze fonkelen.  In eerste instantie lijken ze allemaal op elkaar maar langzamerhand zie ik steeds meer verschillen. Sterker nog, ik herken er bekende gezichten in. Vlak bij me hangt mijn zus! Rustig en bedaard hangt ze daar te hangen, precies zoals zij was. En daar, iets verder: is dat mijn moeder? Ja! Zij herkent mij ook, want ze twinkelt enthousiast. Langzaam maar zeker herken ik al mijn dierbare doden. De verse dichtbij en hoe langer ze al dood zijn, hoe verder weg ze hangen.  Daar in de verte mijn vader, nog verder een glimpje van mijn oma. Mijn andere grootouders zijn waarschijnlijk al te lang dood en daardoor voor mij niet meer te zien. Wel andere familieleden, een paar goede vrienden en, best dichtbij, een oude vlam. Kijk nou: hij knippert naar me. Nog steeds een Don Juan. Ik gloei er van!

Boem! ‘’Au!’’ Help! Wat gebeurt er? Ik lig op de koude harde vloer naast mijn bed. Mijn been doet verschrikkelijk zeer. Alles draait om me heen en ik ben kotsmisselijk. Ik moet spugen, kan het niet inhouden en kots op de vloer en over mijn pyjama.  En nu plas ik ook nog in mijn broek. Wanhopig huilend druk ik de alarmknop aan het koord om mijn nek in en wacht ik op de verzorgers. Wat een ellende, dit is geen leven zo. Ik wou dat ik weer dood was!

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interessante leeservaring, een beetje een emotionele rollercoaster. Een glimlach aan het eind van de tweede alinea, gevolgd door een mix van ontroering en toenemend ongemak (je beschrijft het heel mooi, maar je zou daar maar tot in de eeuwigheid moeten hangen zeg) en dan toch het slot ervaren als een koude douche. Je grijpt daarmee wel weer terug naar het begin van het verhaal, maar toch denk ik dat ik het gloeien van de voorgaande alinea een prettiger einde vind. Stof tot nadenken in elk geval en graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Linde, wat een mooi! verhaal. Ik heb ervan genoten. Ben het volmondig eens met je stelling in de eerste alinea. Dan een beetje een anticlimax over de verwachting van het hiernamaals. Je komt er gewoon te hangen als een sterretje. Ik hoop dat je ongelijk krijgt. Wel knap bedacht en origineel dat je de andere sterren herkend en benoemd.

Even werd ik, op het einde, op het verkeerde been gezet. De koord om de nek deed me vermoeden dat ze zich wou ophangen. Een tweede lezing zette dit recht.

Schitterend einde: Ik wou dat ik terug dood was.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Linde, een mooi verhaal. Ik vond het sterretje zijn een tegenvaller, eerlijk gezegd. Dat lijkt me te simpel om naar te verlangen. Daar had je wel iets spectaculairders van kunnen maken, lijkt me. Verder graag gelezen.

Nu was alles donker en stil. ---> vanaf hier gaat je over op de tegenwoordige tijd, dus was moet is zijn.

 

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#Mespunt  Dank!   Ik wilde graag een ''twist'' aanbrengen, vandaar het einde.

#Wilfried  Dank!   Nu ik het zelf teruglees snap ik dat het koord om de nek idd een heel andere wending aan het verhaal had kunnen geven. Was me daar niet van bewust!

# Fief  Dank! Ik koos bewust voor een ster omdat in de opdracht stond dat je iets moest nemen wat je echt niet verwacht na je dood. Dat was voor mij meteen dat ''sterretje aan de hemel''.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi gedaan met die wendingen en hoe tot twee keer toe de verwachtingen niet uitkomen. Vooral dat van die sterretjes vond ik een erg leuke vonst: lekker met een cliché aan de haal gegaan. Altijd goed.

Het koord om de nek zette ook mij op het verkeerde been en dat leidde een beetje af. Misschien kun je er van maken: "Mijn hand vindt de alarmknop aan het koord om mijn nek" of iets dergelijks, dan is er geen ruimte voor misverstanden.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gelukkig nieuwjaar, Linde!

Ik vind de eerste alinea bijzonder interessant. Je gebruikt de algemene gedachte dat iedereen graag oud wil worden om iets wat daar meestal bij komt kijken, maar niet wordt benoemd om de dood een stuk minder eng of erg te maken. Daar gaat het principe van een sterretje worden na de dood prima op door: het is een min of meer vertrouwd beeld, waarin zachtheid en liefde de boventoon voeren.  Het is je gelukt om een cliché een passende en mooie invulling te geven. 

Om dan vervolgens met een keiharde laatste alinea te komen. Het contrast is groot, maar valt niet uit de toon. Het vult elkaar prima aan, zeker ook door de prachtig gevonden laatste zin. 

Erg mooi geschreven!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# Aurora  Dank! Goed idee om de alarmknop eerst te noemen, voor het koord. Ga ik veranderen.

# Nadine   Dank voor je positieve reactie op mijn verhaal. Goed begin van mijn jaar;)

En jij natuurlijk ook de allerbeste wensen!