Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#382 Vol

'Stay away from the border! This is the Heaven police. You are not welcome here. Please go back. We will use violence on anyone who is approaching the fence!'

Zwarte bestelbussen met luidsprekers op het dak rijden heen en weer langs de grens. Wachters lopen er met enge honden. Ze schieten zelfs op ons.

Ik snap het niet. Gisteren hebben we het geprobeerd. Maria werd geslagen met knuppels door mannen in zwarte kleding.

We werden terug gejaagd de duisternis in. Het is hier koud. En er lijkt niets te zijn. Jezus zegt dat we niet bang moeten zijn. Maar sinds hij zijn telefoon verloor in de rivier, lukt het hem niet om zijn vader te bereiken. En die vader lijkt er alles van te weten.

Sinds vorige week is Judas weg. Raar type was dat. Hij had nogal wat bluf over connecties en rechtstreekse lijntjes.

Maar ja, ik hoop dat hij het heeft gered. Ik gun dit niemand. De kou gaat door merg en been, behalve dan dat ik geen merg en been voel. 

Morgen gaan we het weer proberen. Morgen overlopen we die klote politie van de Hemel. Het kan daar niet vol zijn. Er is plek genoeg voor iedereen om vredig te leven. Dat weet ik zeker. Dat is ons geleerd. In de Hemel is plek voor iedereen.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, het zou toch te triest voor woorden zijn als zelfs de hemel vol wordt verklaard. Mooi verhaald. 

Waarom de eerste alinea in het Engels?

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Dank.

In het Engels omdat ik me bedacht dat HP onderweg is naar een vreemd land met een andere taal. Vandaar.

Groet,

Madrid

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Madrid, kort en superkrachtig. Het land van de onbegrensde mogelijkheden als hemel, en God onbereikbaar en te druk met pushback policies, doodstraf en antiabortuswetten. Alleen de linkmichels en verraders komen erdoor. Prachtig stukje vluchtelingenactualiteit.
Klein zeurtje: "police from Heaven" impliceert dat de politie er vandaan komt. Ik zou "This is the Heaven police (force)" schrijven en "use violence on", maar ja, ik ben geen anglicist dus kan op de vingers getikt worden. Ga het nu nog een keertje lezen, bedankt.

Edit. nog een kleinigheidje: "sinds hij zijn telefoon verloor in de rivier lukt het hem niet"

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi gevonden, Madrid! 

Je begin is meteen ijzersterk. Omdat je inderdaad van de hemel verwacht dat er altijd plaats is voor iedereen en het een liefdevolle omgeving is, zet je de lezer meteen op scherp om die twee randvoorwaarden van de hemel meteen te ontkrachten voor je verhaal. 

Je speelt ook erg mooi met taal: De kou gaat door merg en been, behalve dan dat ik geen merg en been voel. 
Dat klopt inderdaad als je geen lichaam (meer) hebt.

Echt heel knap gedaan, complimenten!

Fijne jaarwisseling alvast. 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, mooi verhaal(d). Actuele thema's verbonden aan eeuwenoude thema's en zelfs het Engels is tot de grenzen van de hemel doorgedrongen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Madrid, Mooi geschreven, confronterend ook als 'Hemelbewoner', om te zien hoe vluchtelingen kunnen smachten naar onze westerse landen. Terwijl wij niet altijd beseffen hoe goed we het hier hebben. Originele insteek van je verhaal, graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig, Madrid, mooi hoe je engagement in je verhaal brengt. Alleen blijf mij het schieten bezighouden: wat nou als je in het hiernamaals doodgeschoten wordt? Ga je dan naar een ander hiernamaals? De gedachte aan De gebroeders Leeuwenhart (één van mijn lievelingsboeken) dient zich aan.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Nadine, dank voor de uitgebreide reactie en de complimenten.

@Hadeke, dank voor de reactie. En inderdaad: niemand ontkomt aan Engels.

@Maria Fransisca, ook dank voor de reactie.

@Musonius, je hebt gelijk over het schieten. Ik bedacht het zelf ook. Maar ik koos ervoor om het schieten toch te gebruiken. 

@Tony, ruimte om te verdiepen was er voldoende. Maar schijnbaar gebruik ik max 150 woorden. Wel een uitdaging - meer woorden gebruiken. Dank voor de reactie.

@John Doe, dat is ook een fascinerende gedachte. Want tenslotte kennen we de hemel niet. Dank voor de reactie.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ai, je drukt ons met de neus op de feiten Madrid. Je verhaal waarin je de vluchtelingenellende en het verhaal van Jezus moeiteloos samenvoegt leest als een trein! En ondanks dat het triest is, sijpelt er ook wrange humor door. Goed gedaan!