Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#381 Nieuwjaarsbrief

Lief papier,

        Ik wens van harte
Dat wij in dit verse jaar
Mooie, leuke en aparte
Verzen maken met elkaar

Dat mijn zwarte inkt zal vloeien
Op uw lelieblanke huid
En er een verhaal zal groeien
Tot het op uw kantlijn stuit

Dat Johanna dit zal lezen
Met een blik die kritisch is
En ons fijn wordt onderwezen
Wat er goed is en wat mis

Staat mijn woest gekras u tegen
Wees dan alstublieft niet boos
Ook niet op die vieze vegen
Schrijven gaat nooit vlekkeloos

Wat ik verder mee wil geven
Voordat ik dit versje stop
Heil en zegen in uw leven

    Groet,

    Uw schrijver in de dop

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Musonius, 

Leuk gevonden! Met een mooie boodschap aan de schrijfcoach. Mag ik vragen waarom je geen punten en wel hoofdletters gebruikt? (ik ben echt een groentje, misschien had ik dat kunnen weten)

Groet Meri

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Mus. Erg fijn, vliegt als altijd. Echter botste ik op een zinnetje:

Wat er goed is en goed mis

Zou voor mij beter klinken als:

Wat goed is en wat goed mis

maar waarschijnlijk geeft dat een fout ergens? (ik ken er niets van)

GG!

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, je hebt geschiedenis geschreven: de eerste heuse Nieuwjaarsbrief op papier gezet door een Nederlander. Proficiat!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wens ook dat ze nog mooie, leuke en aparte verzen maken!

Je laat het er zo makkelijk uitzien. Ik begrijp wel dat je in andere gedichten veel dwangrijm zag. 

En tof dat je aanspreking en ondertekening mee in het gedicht passen. (Bij ons worden ze meestal ondertekend met een 'Je kapoen,...')

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius. lekkerrrrr. Echt heel nice. Wat er goed is en goed mis … dat is precies wat er mis aan is. Oei, ik hoop dat je hebt begrepen dat ik dat juist een heel mooie zin vond. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je laat het er zo makkelijk uitzien.

Dat dus, maar ik doe het je niet na. Een goed uitgevoerde opdracht, met veel plezier gelezen.

Om toch iets te noemen vind ik dat de 'ook nog' uit de laatste strofe vrij snel volgt op de 'ook' daarvoor. Ik denk dat je de 'ook nog' vrij eenvoudig kunt vervangen door iets anders en dat dat nog mooier staat. Verder maakte ik uit een ander topic op dat het schrijven vanuit een pen niet onmiddellijk op jouw enthousiasme kon rekenen en hoewel dat aan dit gedicht niet is af te zien was het denk ik wel aardig geweest als je dit als kwinkslag had verwerkt.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen voor jullie respons.

Meri,
Dat is traditie bij deze vorm van poëzie: de verzen met hoofdletters beginnen en interpuncties worden wel gebruikt, maar dan vooral binnen de verzen. Aan het einde worden ze vaak weggelaten, waarschijnlijk omdat er toch al een pauze valt.
Ik weet niet hoe dit ooit ontstaan is - wel dat het héél ver teruggaat - en ik heb eens iemand van OnzeTaal gevraagd hoe, wanneer en waarom dit ontstond, maar wacht nog altijd op antwoord. Misschien iets voor Schrijven Magazine om dit te onderzoeken?
Overigens ben ik al jaren geleden overgestapt op 'normaal' gebruik van interpuncties, nadat de redactie van een blad waar ik een dichterlijke column heb, mijn gedichten/liedteksten als proza ging redigeren.
Maar in dit geval wilde ik toch even teruggrijpen naar de oude traditie, want dat leek mij hier gepast.

Tony,
Kun je uitleggen waarom? Taalkundig en grammaticaal lijkt mij het juist en metrisch ook. Inmiddels heb ik de zin aangepast, maar dat was omdat ik de tweede 'goed' toch te veel nadruk vond hebben.
Het vers is trocheïsch:  Wat er goed is en goed mis,  zodat goed beklemtoond is en mis ook, hetgeen ook de bedoeling was. Bij jouw Wat goed is en wat goed mis krijgt het werkwoord is te veel nadruk en dit zou je doen verwachten dat is een andere tegenstelling krijgt, bv: 'Wat goed ís en wat goed kómt', dus dit lijkt mij niet wenselijk. Ik ben dus wel benieuwd waarom je erover struikelde.

Annabe,
Ja, toen ik mij inlas in het onderwerp, zag ik dat 'Uw kapoen' een gebruikelijke afsluiting was/is, dus dat wilde ik erg graag gebruiken, maar ik kwam mijns inziens met een mooiere afsluiter, dus, 'kill your darlings', kapoen moest het veld ruimen.
Oefening baart kunst. Ik doe dat al sinds mijn kindertijd, dus erg veel uitdaging is dit niet.

Mespunt,
Dank voor de tip, ik heb het aangepast.
Ja, met schrijven vanuit een voorwerp heb ik helemaal niets. Ik heb wel overwogen dit erin te verwerken, maar ten eerste vond ik het te zwaar voor deze vorm en ten tweede beleven wellicht andere schrijvers wel plezier aan dit soort opdrachten en wie ben ik om ze dit proberen af te pakken.

Fief,
Foei! Je hoort nog van mijn advocaat! :-P

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius,

Een strakke rijm, die klopt, die mooi is, verfrissende elementen bevat, en vlot leest. Meer moet dat niet zijn.

Erg fijn gedaan

Johanna