Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 381 Omdenken

 

Zwarte Vulpen keek afkeurend naar de vingers die de kaart onder hem voor schuiven behoedden. De donkere dagen en nachten in de smalle doos onder het kleine witte elastiekje waren niet te tellen geweest en hij had het idee ooit nog daglicht te mogen aanschouwen al lang geleden laten varen. Pas toen de deksel openging en hij onhandig werd opengeschroefd, drong het tot hem door dat hij toch niet vergeten was. Daarna duurde het nog een dag voordat zijn lege maag was ingeruild voor een volle, waarmee hij zijn werk weer naar behoren kon uitvoeren. Toch aarzelde hij. De affreus vieze nagels van de hand tegenover hem waren beneden zijn stand. Zelfs een ballpoint was daar te goed voor. Maar hij had geen keus. Hij probeerde de inkt nog wel tegen te houden, maar er werd zo hard aan hem geschud dat hij dat niet lang vol zou kunnen houden.
    
‘Psssst, hoi. Heb je er zin in?’
    Verrast keek Zwarte Vulpen naar de kaart onder hem. Hij was zo met zijn eigen ellende bezig geweest dat hij niet in de gaten had dat hij met een kerstkaart van doen had. Als dat zo was hoefde hij voorlopig niet terug in de doos, want een kerstkaart kwam nooit alleen.
    
Hij schraapte zijn keel. ‘Ook goedendag.
    
‘Leuk hè, dat we weer mogen.’
   
 ‘Weer mogen? Moeten zal je bedoelen. Heb je gezien waar we mee te maken hebben?’
    
Hij meende een giecheltje te horen.
    
‘Bedoel je die vieze vingers?'
   
 ‘Ja, onder andere. De hand om mijn lijf is ook niet echt zacht.'
    ‘O, ben jij er zo een.’
   
 ‘Hoezo “zo een”?’
   
 ‘Zo zwartgallig. Heb je wel eens van omdenken gehoord? Daardoor kun je aan alles wat je niet leuk vindt toch plezier beleven. Vergis je niet in mij hè? Ik heb jaren in cellofaan moeten wachten. En vandaag is het zover. Dan kan ik toch beter gaan genieten van het idee dat ik iemand blij mag maken?  En het lijkt me ook heel fijn om dat samen met jou te doen.’
    Kerstkaart klonk zo vrolijk en overtuigend dat Zwarte Vulpen zijn weerzin liet varen en vol overgave over haar buik begon te roetsjen. En toen hij daarna ook nog haar gezellige felgekleurde neefjes en nichtjes onder zich kreeg, vergat hij al zijn misère.  
    Het afscheid was kort. Met een punt. De enveloppen waren wat afstandelijker van aard, maar dat kon Zwarte Vulpen niet meer schelen. Hij voelde zich gezien en nuttig en dat was het voornaamste.

           

 

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zwartgallig doet het goed. Hoogtepunt van de tekst. Wat gebruiken jullie allemaal een vulpennen zeg als jullie geen laptops gebruiken. Ik doe alles met ikeapotloodjes en een telefoon.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De opdracht was een nieuwjaarsbrief, Carneli :-)

Wat een leuk, kinderlijk verhaaltje, en dat bedoel ik zeker niet denigrerend, want het schrijven voor kinderen is een ambacht (mijns inziens moeilijker dan voor volwassenen) dat ik niet beheers. Je zou eens kunnen kijken of je het met die doelgroep in je hoofd kunt bijschaven. Mooi slot, mooie vondsten. Ik denk dat de eerste alinea best in meerdere alinea's verdeeld kan worden.

@Sakura, Ik heb het geprobeerd, maar mij lukt het van geen kanten. Hoe schrijf je met een IKEA-potloodje op een telefoon?

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Carneli

Niet echt een nieuwjaarsbrief, maar eerder een kerst-mijmering van vulpen en papier. Ik vind het wel mooi neergepend, vlot en charmant.

Graag gelezen.

 

Johanna

   

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een leuk verhaal Carneli! Grappig, dat zwartgallig! Ik vind de intro heel prettig lezen. De rest ook, maar de intro geeft meteen zin om verder te lezen. Het tegenhouden van de inkt en op het einde het roetsjen vind ik heel beeldend geschreven. Dat zie ik zo voor me. 

Dat omdenken, ik doe dat soms ook. Als ik bv ergens hard tegenop kijk, zeg ik soms bewust tegen mezelf dat ik er maar beter met open blik aan begin. 

Kleine dingetjes: Er ontbreken nog aanhalingstekens aan het einde van een paar zinnen en er staat "bedoelt" (terwijl die 't' weg mag, denk ik).

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk verhaal. Zeker dat zwartgallige dat uiteindelijk geen stand houdt. Ik raakte bij de neefjes en nichtjes even in de war, omdat het voor mij leek of de hoofdpersoon het over zijn eigen familie had.

Graag en met plezier en passend in deze tijd gelezen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annabe, altijd fijn jouw kritische blik, alhoewel ik dan wel een pangetje van spijt voel dat ik het zelf niet heb gezien.
Ik heb het razendsnel verbeterd. Dank!

Hoi Hadeke, Dank je. Het was inderdaad mijn bedoeling om de laatste paar keer iets luchtigs en gezelligs te posten. Dank!

Hallo Johanna wrote. Met vlot en charmant ga ik graag de kerst in. 

Dank je, Mespunt.