Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#381 - Nieuwjaarsbrief 2022

Liefste Pa Pier,

Elke goede nieuwjaarsbrief trapt af met een cliché, maar wij zijn geen platitude: Pa, we staan op de vooravond van een nieuw annum, eentje met drie tweeën en een nul. 2022. Numerologen flippen, willen wachten tot 2222, maar omdat ze biologische stervelingen zijn, weten ze dat ze het met dit jaar zullen moeten doen. Ook voor ons wordt dit nieuwe jaar grandioos. De laatste tweeën symboliseren ons koppel: dicht bij elkaar, onafscheidelijk, intiem, dichtbij. Dat is hoe ik het ons toewens. Dit jaar scheidde Nul ons, een Nihil als grote leegte die het voorbije jaar belichaamde. Een dun randje rond een hoopje lucht. Ronde isolatiebeloftes. Loze toezeggingen van Pummel die ons talent zou aanwenden, maar liever Pinot Grigio zoop en in een bruine kamerjas op de sofa hing en eindeloos naar de televisie staarde. Blind getrouwd, Temptation Island, Squid Game en dergelijke bagger. Maar dit jaar wordt anders. Dat beloof ik je.

Waarom vraag je? Eerst de basics: het verschil tussen pa’s moet ik jou niet niet duiden: ten eerste is er het gewicht. Hoe lichter, hoe dunner. Hoe zwaarder, hoe dikker. Dikker is stevig en is voor kaarten en omslagen van boeken. De dunnere varianten bezigt men voor losse prints, flyers en binnenwerken van boeken. Maar jij, Pa, bent geen flyer, en ook geen kaart of omslag. Daarom zeg ik je papaatje: voor mij ben jij perfect. Je was het al, en zal het altijd blijven. Toch onderstreep ik het nogmaals graag. Tenminste als Hij het onderstreept. En tamboereren zal Hij jou. Ik weet dingen van Hem.

De meesten zijn gewoon wit of gebroken wit. Hij kickt op jou. Anderen zijn lichtbruin, zoals Kraft en Ecovezel, en bij die bonhommes vallen de kleuren anders uit dan op de computer. En daarbij is het hoge woord gevallen: de computer. Wat een drama.

Urenlang zit Gozer die zich Schrijver noemt op dat flikkerende schermpje te turen en Zijn keurig uitgetypte - met twee vingers! -  gedichtje te refreshen. Om diep te zuchten na het inladen van de webpagina - een schande van een woord voor wat blikkerende letters op een beeldscherm, Hij schenkt Zichzelf een nieuw glas Hendricks in - zonder tonic of komkommerschijfje - port nogmaals op de ‘reflesh’ knop en surft alweer naar blote lichtekooien. Surft! Nog zo een schandewoord. Beeldprotten, dat is wat een webpagina is. Een webpamflet vol zieke zeden.

Excuses Pa, op onze feestelijke dag behels ik niet te klagen of mijn gal te spuwen. Ik schaam me te ergeren en te poneren beter te weten wat Behandelaar al dan niet laten moet of hoe Kunstenaartje zou moeten ageren. Verdraaid. Ik klink als een schrijfcoach op die pummelsite waar Vriend zo aan verknocht is - en luiden als Toeverlaat, is het laatste wat ik wens. Daarom wil ik mijn voornemens oplijsten nu de ontploffingsknallen van de Dom Pérignons nog enkele uren van ons verwijderd zijn en het feestgedruis van Netflixverslaafden - een paar uur ontsnapt aan het bingewatchen van nietelige verfilmde scenario’s - nog niet is losgebarsten. Kan Schrijvertje nog wat reacties tellen. Immer blij als de coach toch nog reageert en noteert dat ze het graag heeft gelezen. Beseft Sukkel niet dat zij dat bij iedereen - zonder schaamte trouwens - schrijft?

Pa, toch houd ik van Schrijfkop. Ik wens dat Hij zijn Lenovo nooit meer oplaadt en mij uit het etui haalt en nooit meer opbergt, mijn lichaam streelt en mijn kop indrukt. Dat Hij mijn bal op jou laat rollen, knisperen, walsen, duikelen, rondwentelen en boemelen.  Want daar hou jij van. Dan grom je tevreden en schuur ik nog lieflijker over jouw witte huid. Dan spuit ik jou bekoorlijk onder, zoals veeleer, dat beloof ik jou. Weet je nog hoe dat voelde?

Ik wens dat ik jou in dit nieuwe jaar, al mijn inkt mag geven, dat Hij me opnieuw vult en dat alles opnieuw gebeurt, als cirkels in de tijd, tot heel jouw vel beschreven is en wij vereeuwigd blijven. Voor altijd.

Liefs,

Je kapoen,
Pen, Brugge, 31 december 2021

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf ben ik bijzonder digitaal. Wel heb ik afgelopen jaar de downgrade van Apple naar Microsoft gedaan. Dat voelde een beetje als deze opdracht. Maar dan iets met een pen? Wat? Een pen. O ja. Het bestaat nog.

Opvallend vind ik dat je eigenlijk jouw persoonlijke genre aanhoudt en daar eigenlijk goed mee uit de voeten komt. Je durft altijd wel.

Naar mijn idee is het bingewatchen. Niet omdat ik zo van de taal ben. Maar ja. Ik als bingewatcher van alles - zag ik dit.

Mooi communicatieverkeer tussen schrijfgerei (het soort die ik nog niet precies kan definiëren).

Later toegevoegd: Inmiddels wel. Ik las dus daadwerkelijk over Pa pier heen. Ik schaam mij nu een beetje. Het kwam ff niet binnen.

Graag gelezen.

Groet,

Madrid

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, Zoals Madrid al zei: duidelijk in je eigen stijl vul je deze opdracht in. Een prachtig relaas, waarbij ik regelmatig zinnen moet herlezen om ze te kunnen begrijpen/inleven. Je beschrijft een wereld waar ik persoonlijk niet zo aan gewend ben, maar dat is daarom beslist interessant. Wat ik wel herken is de manier waarop je hp beschrijft hoe de schrijver telkens refresht om te kijken of er al iemand heeft gereageerd op de nieuwe inzending, heel grappig beschreven! Ook leuk vind ik dat je het woord 'nietelige' hergebruikt. Het is wat laat, maar zou het woord van december 2021 kunnen zijn, vind je niet?' Ik wens dat hij zijn Lenovo nooit meer oplaadt.... haha! Gelezen met een grote glimlach.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee sorry. Te flauw. Waarom komt dat 'Pa' zo hard over? Die pen is wel hard voor de schrijver. Leuk gebruik gemaakt van een mogelijkheid tot zelfreflectie.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bewonder je inventiviteit en je uitbundigheid, Tony,. De leuke vondsten buitelen overelkaar heen en schreeuwen allemaal even hard om aandacht, maar ik vind het  veel te ADHD. Ik was halverwege al moe. Kwestie van smaak, waarschijnlijk.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer een onvervalste 'Tony', gedachten als wervelwinden op papier, zo snel, dat ik ze als lezer hier en daar niet bij kan benen of volgen, maar er gaat een zekere charme van uit. Graag gelezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bijzonder leuk Tony, ik vind het één van de betere die ik van je gelezen heb. De truc is inderdaad wel om het iets langzamer te lezen dan het is (of lijkt te zijn?) geschreven. Als je niet bij de les blijft is het een beetje als met wiskunde, dan begint alles voor je ogen te dansen. Wat overigens ook best aangenaam kan zijn.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony

Je geeft deze opdracht een bijzondere invulling. Je schrijft vlot, dat is duidelijk maar het is vrij zwaar om te lezen omdat je veel gedachten en ideeën erin verwerkt, en in een kort stuk tekst zou ik dat wat meer doseren.

Maar ik mag toch zeggen dat het (trager) fijn lezen was.

Johanna

   

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, het duizelt me na het lezen van jouw verhaal. Prachtig verzonnen, maar het lezen vereist bijna een academische graad. Desondanks onder de indruk van jouw hersenspinsels.

Urenlang zit Gozer die zich Schrijver noemt op dat flikkerende schermpje te turen. Zijn keurig uitgetypte - met twee vingers! -  gedichtje te refreshen. Om diep te zuchten na het inladen van de webpagina - een schande van een woord voor wat blikkerende letters op een beeldscherm, Hij schenkt Zichzelf een nieuw glas Hendricks - zonder tonic of komkommerschijfje, port nogmaals op de ‘reflesh’ knop en surft alweer naar blote lichtekooien.

Dit is een ingewikkeld stukje tekst door (naar mijn idee) foutieve interpuncties. De tweede zin klopt grammaticaal niet, tenzij je de punt voor Zijn verandert in een komma. De komma achter beeldscherm moet een punt zijn en achter Hendricks hoor nog een "in".  Achter komkommerschijfje moet de komma een streepje zijn.

Ik wens dat ik jou in dit nieuw jaar ---> nieuwe jaar

tot al jouw vel  --> volgens mij moet het zijn: tot heel jouw vel 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, traag lezen en niet meegaan in de snelheid van het verhaal is hier wel de truc. Ik moest even opnieuw beginnen om tot het eind te komen, maar toen wervelde ik wel mee.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de kritiek op Gozer, Kunstenaartje, Behandelaar wel grappig in combinatie met de hoofdletter- Hij, tevens een soort God, die alles bepaalt, zo lees het blasfemish. (Al kan het natuurlijk ook voor de leesbaarheid zijn dat je dit zo hebt gedaan)

Het spuiten aan het einde kwam een beetje onverwacht, maar het moest er op de een of andere manier bij, bij een stukje van jouw hand?

Die beeldprotten vond ik te grappig, maar eigenlijk ook heel goed gevonden.

En het is gek, elke keer slaag je erin  - heel onopvallend - woorden te gebruiken die ik niet ken (zoals hier tamboereren).

Zoals steeds, een plezier om te lezen en ja, dat trager lezen is wel vaker (voor mij althans) een handig trucje bij jouw stukjes.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Madrid, dankje: bingewatchen gecorrigeerd. Grappig dat je Pa Pier (erg flauw ik weet het) eerst niet zag :)

@Maria: wat fijn die glimlach, dankjewel!

@Sakura: flauw, maar erg goed grapje :) Ik denk dat de pen nog wat harder mocht zijn.

@AB: ik begrijp het wel, na het zelf herlezen te hebben, is ADHD wel te aanwezig idd.

@Gi: Dankjewel! Je kapoen!

@Mus: dank voor de charme, fijn!

@Mes: 

Als je niet bij de les blijft is het een beetje als met wiskunde, dan begint alles voor je ogen te dansen. Wat overigens ook best aangenaam kan zijn.

Altijd van wiskunde gehouden, persoonlijk. Dankjewel!

@Johanna: gemiste kans, ik had toch gehoopt dat je 'graag gelezen' zou schrijven ;) dankjewel!

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: ik corrigeerde de foutjes die je terecht opmerkte, dank!

Prachtig verzonnen, maar het lezen vereist bijna een academische graad

Vind ik eigenlijk best wel een compliment ;)

@Hadeke: dankjewel!

@Annabe: helemaal correct, die hoofdletter vond ik zelf best leutig. Is de schrijver immers geen God voor pen en pa? en tamboereren is een geweldig leutig woord, vind ik tenminste zelf. :) Dankjewel!