Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#381 Tabula rasa

 

‘Gaat er nog wat gebeuren vandaag?’ ritselt het lege papier ongeduldig.
‘Huh, wat?’
‘Nou, je draait wel rondjes boven mij, maar ik vraag me af of er nog wat gaat gebeuren vandaag.’
‘Ik heb geen idee.’ De pen wiebelt slaperig heen en weer.
Altijd hetzelfde liedje. Wel tien keer wordt hij opgepakt, voordat er een woord op papier komt.
Waarom liet Maria hem niet even uitslapen? Hij lag net zo lekker.
‘Jíj́ hoeft ook geen idee te hebben, maar zij wel.’
Dat is waar. Hij schrijft, maar kan niet lezen. En soms staan er al veel woorden, maar dan wordt het papier verfrommeld en in de buurt van de prullenbak gegooid.
‘Je hebt gelijk. Volgens mij heeft ze de laatste tijd wel vaker ‘geen idee’.’

De pen wordt neergelegd op het papier.
‘Gezellig dat je even langs komt, dan hoeven we niet zo te schreeuwen.’ Het papier gaat er eens goed voor liggen. 
‘Maar even een ander smoesje,’ zegt de pen, ‘het is maar goed dat ze elke week een opdracht krijgt van SOL, anders zou er helemaal niets van ons terecht komen.’
‘Daar zeg je wat! En wat denk je van dat boek, waar Maria het telkens over heeft. Ze heeft een lading ideeën, maar tot nu toe nog geen letter op papier. Wat gebeurt er toch allemaal in haar hoofd…’
Peinzend zwijgen ze een poosje.

‘Wat vind jij trouwens van coach Johanna op SOL?’ De pen probeert nog zachter dan zacht te praten. Hij kan niet zo goed fluisteren, zijn stembanden willen meedoen.
‘Ssst, straks hoort ze ons,’ sist het papier. ‘Volgens mij kan Johanna beter tips geven over hoe Maria met schrijven moet beginnen, hihi.’
‘Ja, gelijk heb je. Dacht ze maar eens aan ons, en niet alleen maar aan die schrijvers-on-line. We vervelen ons gewoon d.…’

De pen is nog niet uitgesproken, of hij wordt opgepakt en in de inktpot gedoopt.
‘Yes, daar gaan we! Hou je vast!’
Blij danst de pen over het gladde papier.

'Lieve Johanna...'

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja.

Ik ben dus zeer slecht in inhoudelijk commentaar.

Maar wat ik persoonlijk mis zijn witregels. Ik verzuip.

Desalniettemin vind ik het een prachtig geschreven brief. Of eigenlijk dialoog.

Groet,

Madrid

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Madrid, je hebt helemaal gelijk. Zonder witregels is het inderdaad wat massaal. Ik heb het inmiddels aangepast. En je opmerking, dat mijn tekst geen brief is, is ook helemaal waar! Ik ben het gewoon vergeten... Ik was zo druk met de dialoog, dat vind ik altijd lastig. Daardoor vergat ik dat het een brief moest zijn. Ik heb er aan het eind nog iets aan gewijzigd, om toch het brief-element in mijn tekst te krijgen. Bedankt voor het lezen en je tips!

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verrassend hoe deze opdracht introspectie, of althans een stukje zelfkastijding, van de schrijvers uitlokt. Zo ook hier. Terecht dat de pen dat vermaledijde Schrijven Online op de korrel neemt. Stom sog-forum dat eerder afleidt dan focus aanbrengt.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat vrij met de opdracht omgegaan, maar wat een leuke, geestige dialoog. 'Het papier is geduldig', zegt het spreekwoord, maar blijkbaar zijn er uitzonderingen.

Puntjes:

  • ‘Gezellig dat je even langs komt, [...] Zo vaak krijgt hij geen bezoek. > Dit vind ik wat off topic en heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Volgens mij kan dit er wel uit.
  • Wat wel mooi zou zijn, is dat de pen het papier verwijt dat ie ook zo confronterend is. (Een schrijver die niet weet hoe te beginnen kan beter niet naar een leeg vel papier staren.)
  • Ze schreef een blad vol met ideeën, maar tot nu toe nog geen letter op papier. > Ik snap wat je bedoelt, maar hier staat toch echt een tegenspraak. Kijk eens of je het anders kunt verwoorden.
  • Hij kan niet zo goed fluisteren, zijn stembanden willen meedoen. > Ik heb al de grootste moeite met sprekende objecten. Als je ze ook nog stembanden geeft, haak ik echt af. Wat mij betreft kan deze zin eruit.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herkenbaar hoe het schrijven de ene keer beter vlot dan de andere, al wacht ik meestal tot ik aandrang heb. Tot het verhaal zich niet langer laat tegenhouden bedoel ik. Leuke titel, die had ik ook in gedachten. Met plezier gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, leuke dialoog. Ik had aanvankelijk ook een dialoog in gedachten, maar ik kreeg het idee niet op papier. Graag gelezen.

De witregels heb je nu met twee enters gemaakt waardoor ze erg breed worden. Met een enkele enter heb je ook al een witregel.

‘Gaat er nog wat gebeuren vandaag?’ ritselt het lege papier ongeduldig.
‘Huh, wat?’
‘Nou, je draait wel rondjes boven mij, maar ik vraag me af of er nog wat gaat gebeuren vandaag.’

De herhaling van "gaat er nog wat gebeuren vandaag" leest niet lekker. Je zou voor de tweede keer andere bewoordingen kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld:
'Blijf je zinloos rondjes draaien boven mij?'

Lieve Johanna....' ---> een beletselteken is met drie puntjes.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@sakura en @annabe: dank voor het lezen en voor de complimenten!
@Musonius: eerlijk gezegd kende ik het begrip nieuwjaarsbrief niet. Ik wist niet dat het een speciale brief is die ook nog vaak op rijm is. Dat is in Vlaanderen een traditie, heb ik begrepen. Dankjewel dat je de dialoog geestig vind. En dank voor je tips, die ik voor een deel ter harte heb genomen. De tekst is op die punten aangepast.
@Mespunt, dank dat je het met plezier las. Ik had het idee, dat er meerderen zouden refereren aan deze titel, maar alleen wij waren dus twee zielen, één gedachte. Leuk!
@Fief: mooi dat je het graag las. En dank voor je tips, ik heb de witregels en de puntjes aangepast. Ik vind interpunctie lastig en was al een beetje bang dat jij nog veel meer foutjes zou zien in die dialoog, je bent een zeer goede leraar voor mij :-) 
 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

je bent een zeer goede leraar voor mij :-)

Dat is te veel eer. Ik zoek regelmatig de regels voor interpunctie of grammatica op en gebruik daarvoor sites als die van Onze Taal. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie dialoog, die naar een brief toeschrijft. Volgens mij prima aan de opdracht gehouden, vaak gaat het meer om wat er niet staat, dan om wat er wel staat.

Leuke terloopsjes ook, zoals de prop papier die in de buurt van de prullenbak belandt.

Met plezier en ook wel herkenning gelezen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria

Mooie dialoog die je hebt neergepend. Als Vlaams coach wist ik niet dat het concept Nieuwjaarsbrief erg Vlaams is, maar in feite gaat het erom dat je aan de slag gaat met hoe jee met een topic aan de slag wil en kan gaan. Dat is bij jou een fijne dialoog geworden die vlot leest en die van je stuk een leuk verhaaltje maakt.

Zeker gesmaakt.

Johanna