Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#380 Kerstvakantie

 

Kedeng kedeng, kedeng kedeng.
Daar rijdt de trein door het winterse landschap de berg op. De sneeuw ligt tot aan de bovenkant van de wielen en op de bielzen, zodat alleen twee donkere lijnen zichtbaar zijn. In dat spoor rijdt de rode trein langzaam naar boven. Links en rechts alleen maar besneeuwde bergweiden. Soms kun je nog de bovenkant van een paaltje zien of een hek volgen. De borden langs de route liggen vol met sneeuw en zijn vaak maar half te lezen.
Astrid en ik kijken onze ogen uit. Dan rijdt de trein een tunnel in en verdwijnt in de hoge berg. Even is er niets te zien. Hoe lang zou de tunnel zijn? We wachten en even later rijdt de trein weer door de sneeuw. Aan deze kant van de berg staan hoge dennenbomen. De onderste takken buigen door hun witte lading helemaal tot aan de grond.
Een enkele boerderij geeft wat kleur aan de omgeving. Versierd met gekleurde lampjes bij de deur en rond de ramen. IJspegels aan de dakranden. Een boerin staat, warm aangekleed, met emmers bij de schuur. Een paar kippen staan onder een afdakje en een geitje kijkt nieuwsgierig toe.
Verderop zien we mensen skiën, ze gaan met een wat schokkende stoeltjeslift naar boven.
‘Hé, kijk daar! Een dorpje,’ roept Astrid. Ik loop snel naar haar toe.
‘Wat leuk, dat had ik nog niet gezien. Ik hoor muziek. Zijn daar mensen aan het schaatsen?’
Een kleine ijsbaan ligt vlakbij het dorpscentrum. Het is er druk. Een kraam met ‘koek en zopie’ staat ernaast. Het ziet er gezellig uit.
Net als ik bedenk dat ik wel trek in iets heb, roept mama.
‘Jongens, gaan jullie mee? Zullen we daar nog even gaan zitten?’
‘Hè, mam, het is net zo leuk, please?’
‘Nou, vooruit dan. Ik ga alvast wat bestellen hier op het binnenterras.’

Wat later zitten we met zijn drieën te genieten van warme chocolademelk met slagroom.
Ik neurie mee met de kerstliedjes uit de luidsprekers.
De geur van verse oliebollen doet me watertanden. Even later stuift de poedersuiker in mijn gezicht als ik er een grote hap van neem.
Heerlijk, zo’n tuincentrum in wintersfeer.
‘Gaan we morgen weer?’

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Maria, ik ken ook mensen die tuincentra met kerstdorpjes zo ongeveer het dieptepunt van de zogenaamde vooruitgang vinden, maar door jouw tekst met kinderogen bekeken, kan ik er tenminste van genieten! Leuk.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je nam me mooi mee naar dit tafereel. Al lezend zag ik al wel enigszins aankomen waar je verhaal heen ging. Dat maakte dat het verhaal mooi zacht landde.

Graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@John: dat was de bedoeling, dank voor je compliment

@Sakura: wat een leuke reactie! dankjewel

@Hadeke: Dank voor je compliment. Ik had juist vandaag wat tips gelezen over een plottwist op deze site. En daar las ik dat je vóór de twist alvast wat broodkruimeltjes moet strooien. Dat heb ik geprobeerd, vandaar de zachte landing ;-)

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria Fransisca,

Wat een leuk verhaal. Ik had het niet meteen door (misschien is dat omdat ik het concept niet ken - zal wel aan mij liggen), maar ik zie de kruimels wel die je erin hebt gestopt. Ik heb hier een paar opdrachten geleden wat geschreven met een te abrupte plottwist en daar kwam toen die opmerking op. Je hebt het mooi gedaan, kruimels gestrooid!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, in eerste instantie dacht ik ook dat de meisjes zelf in de trein zaten. Goede plottwist. Graag gelezen.

‘Jongens gaan jullie mee?  --> achter een aanspreking (jongens) hoort een komma

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ik had het niet door Maria, en inderdaad, die broodkruimels heb je goed gestrooid. Want nergens voelde ik me als lezer ‘belazerd,’ of is je verhaal gekunsteld. Door je gedetailleerde beschrijvingen zie ik het winterse landschap en die boerderijtjes die wat kleur geven aan het landschap, ook echt voor me. Net als een schilderij, mooi! Heb je dit tafereel echt gezien in een tuincentrum?

Je openingszin vind ik niet zo sterk ‘kedeng kedeng,’ maar dat is ook een kwestie van smaak. Je zou dit ook kunnen uitschrijven. Verder vind ik de laatste alinea wat schraal in omschrijving en sfeer, vergeleken met de rest van je verhaal; misschien zou je hier ook iets met details, geuren en kleuren kunnen doen.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Liefelijk beschreven tafereeltje. Ik kan mij overigens helemaal vinden in de woorden van Sakura.
Ik kan het onomatopeïsch begin wel waarderen, ware het niet dat de tophit van een zekere Brabantse zanger zich wel heel sterk aandient.

Hoe lang zou de tunnel zijn? > Dat kun je natuurlijk zien, als toeschouwer. Het moet wel kloppen, natuurlijk. Maar dit is gemakkelijk te helpen door te zeggen: Hoe lang zou het duren? of iets van dien aard.

[...] een geitje kijkt er nieuwsgierig naar. > Stilistisch vind ik een geitje kijkt nieuwsgierig toe mooier, maar dat is puur een kwestie van smaak.

Mooi verhaal. Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Maria Fransisca,

Mooi sfeervolg verhaal dat ik graag gelezen heb. Leuk hoe je, aan de hand van dit Marklin decor een gezellige kerstsfeer weet te scheppen. Aanvankelijk zat ik samen met de meisjes in de trein. Gaandeweg begon ik twijfels te krijgen zoals bijv. als je het hebt over een paar kippen die onder een afdakje staan. Kippen blijven niet staan. Dus... Tot ik uit het verhaal viel samen met de komst van mama. Mooi geschreven.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Musonius: Dankjewel voor het lezen en je complimenten. Ik heb de eerste regel zo gelaten. Ik kan even geen ander, duidelijk en kort begin bedenken. Het geitje heb ik gewijzigd. Het is inderdaad wat mooier als het toekijkt. De tunnel-lengte is niet altijd meteen duidelijk in zo'n nagemaakt berglandschap. Voor mij is het in elk geval vaak een verrassing waar de trein weer te voorschijn zal komen. Want vaak ergens aan de andere kant van de 'berg'. Dank voor je tips!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Wilfried, fijn dat je het leuk vond. Ja, je hebt het goed gezien, die stilstaande kippen. En boerin. Eerst liet ik ze lopen, maar heb het veranderd, als hint. Het einde van het verhaal heb ik ook wat aangepast naar aanleiding van tips van  coach Lizette.