Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#377 Stoute papa

Sanne zit met mama op de bank naar het sinterklaas journaal te kijken, als er buiten lawaai klinkt. Met grote ogen kijkt het kleine meisje van de tv op. Ze staart lang en angstig naar het duistere raam, als mama zegt: ‘Misschien is het Piet die de cadeautjes brengt? Ga maar kijken.’
Snel schudt Sanne haar hoofd.
‘Durf je niet?’ vraagt mama.
‘Dat is niet Piet,’ zegt het meisje. ‘Het is de boze meneer.’
‘De boze meneer?’ herhaalt mama verward.
‘Die kwam gisteren aan de deur. Hij schreeuwde veel slechte woorden over papa. Ik heb niet opengedaan, want ik mag geen vreemden binnen laten.’
Lachend schudt mama haar hoofd. ‘Wat een levendige fantasie heb jij toch. Zullen we samen gaan kijken? Ik weet zeker dat er een zak met cadeautjes staat en geen boze meneer.’ Ze pakt Sannes hand beet en leidt haar naar de gang.
Terwijl ze naar de deur lopen, wordt er meerdere malen snel aangebeld. Mama fronst. Dit is iets te enthousiast.
Als ze bij de voordeur komen, klinkt er hulpgeroep. Met een bevende hand trekt mama de voordeur open. Haar gegil snijdt door de donkere avond.
Voor de deur ligt papa. Om hem heen een plas bloed en naast hem een afgehakte hand. De stomp klemt hij tegen zijn borst. ‘Het spijt me,’ zegt hij telkens weer. ‘Het spijt me.’
Mama schuift Sanne snel achter zich en zegt: ‘Blijf binnen. Niet kijken.’ Dan pakte ze haar mobiel uit haar zak en trekt de voordeur dicht.
Zodra de deur dichtvalt, dwarrelt er een klein briefje uit de brievenbus naar de grond. Sanne pakt hem op. Op het witte papier zitten rode vlekken en er staat een gedichtje op.

Sint en Piet hadden gehoord, dat de harmonie in dit gezin was verstoord.
Papa was ondeugend en stond op de stoute lijst.
Nu heeft Piet bedacht dat papa te oud is en niet mee naar Spanje reist.
Papa met de roe geven was niet gepast en in de zak had hij niet gepast.
Om papa toch te straffen, heeft Piet wat anders bedacht.
Zijn handen heeft hij gestoken waar het niet mag, dus heeft Piet er een afgehakt.
Sint en Piet hopen dat papa hiervan heeft geleerd en zijn vrouw en familie vanaf nu wat meer waardeert en nu niet langer die van een ander saboteert.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sinterklaas weet alles, het staat tenslotte in het grote boek geschreven. Zijn methodes worden wel wat heftiger. Fijn om te merken dat er meerderen zijn die horror schrijven.

GG

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iets te luguber naar mijn smaak, maar dat mag je positief opvatten. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom papa buiten is als er een piet is ingehuurd.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Ha FictieChick, leuk een stukje horror. De wraak op de vreemdganger. Lekker 'over the top'. Misschien zou je het hier en daar nog wat kunnen aanzetten, bijvoorbeeld in de scene voor de voordeur. Je laat de vreemdganger nu direct tot inkeer komen. ‘Het spijt me,’ zegt hij telkens weer. ‘Het spijt me.’ Ik zou verwachten dat hij eerst huilt, het uitschreeuwt van de pijn, kruipt, smeekt en dan pas vergiffenis vraagt. Maar dat is een kwestie van smaak. Goed hoe je het verplichte gedicht in je verhaal hebt verwerkt.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Lekker gruwelijk. Het gedicht hoort natuurlijk bij de opdracht, maar voor mij was het zonder misschien nog wel sterker als verhaal.

Ik ben het eens met Frank. Daarnaast denk ik dat je wat woorden kunt winnen door wat beschrijvingen weg te laten. Vertrouw maar op de fantasie van de lezer. Dan houdt je ook wat woorden over om met de suggestie van Frank aan de slag te gaan.

Verder klein detail: 'Dan pakte ze haar mobiel ...' volgens mij moet het tt zijn 'pakt'.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hou wel van een geweldadig stuk. Zeker als je het gevolg ziet, de aanleiding leest maar het geweld zelf niet. De tekst zou hier en daar strakker geschreven kunnen worden (maar ik weet niet of andere lezers dat ook vinden). Dan komt het steviger over.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker zwart en over het randje, daar hou ik wel van. Sawpiet slaat weer toe!

Een klein dingetje: voor mij hangt 'de boze meneer' nu een beetje los in het verhaal. Hij was er dus gisteren en riep allerlei naars tegen een kind, maar zou hij terugkomen? En was hij zo buiten zinnen dat hij papa graag voor ogen van vrouw en kind wil straffen? Horror is nooit echt logisch, dat begrijp ik. Nu had een andere opvoering van de bedrogene me sterker geleken.

Het kleine dingetje krijgt hiermee al veel te veel woorden overigens, ik vond het een origineel en lekker donker verhaal. Goed gedaan.