Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#377 Hoog in de Speelgoedbergen

“Wie heeft dat geschreven ?” gilde Sinterklaas en smeet het papiertje naar Hoofdpiet.  “Wie durft zo’n smadelijk, lasterlijk, liederlijk gedicht te schrijven ?”

Hoofdpiet nam het papiertje en las :

Er was eens een Sinterklaasje uit Spanje,
Die hield toch zo veel van champagne.
Hij viel met een smak
los door het dak.
Nu waant hij zich Heer van Kokanje.

“Och”, zei hij sussend, terwijl hij een glimlachje onderdrukte, “dat is zeker een stout kindje geweest.”

“Nee !” schreeuwde Sinterklaas boos, terwijl hij over zijn verzwikte enkel wreef.  “Dat papier lag hier op mijn ontbijttafel, tussen de speculaas en de mandarijntjes.  Geen enkel kind kan mijn versterkte burcht binnen geraken, dit moet een Piet gedaan hebben.  It is an inside job ! Ik zal niet rusten tot de schuldige gestraft is.  We bespreken dit vanmiddag op de Pietenvergadering.”

“Dat gaat niet, Sint.” antwoordde Hoofdpiet.  “De agendapunten van de Pietenvergadering liggen al vast sinds vorige maand en kunnen niet meer op de valreep veranderd worden.  We gaan het hebben over de verhoogde werkdruk, de premie voor nachtwerk en het opnemen in de ongevallenverzekering van uitglijden op zonnepanelen.”

“Al jullie eisen zijn verworpen tot ik weet wie de boosdoener is.” zei Sinterklaas kordaat.

“Oh ja ?” reageerde Hoofdpiet. “Dan staken wij !”

En zo gebeurde.  Alle Pieten gingen in staking en dat jaar kreeg geen enkel kindje een pakje op 6 december, zelfs niet het allerbraafste.

 

Het muisje rolde zijn beloning (een grote bol echte Goudse brokkelkaas) in zijn holletje en maakte zich op voor een vreetfestijn.  De Kerstman las gniffelend de cijfers van de populariteitspoll en nipte aan zijn glaasje jenever.

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel grappig, Emily, de muis die de Sint ondergraaft in opdracht van de Kerstman, de gluiperd, die al weer weken vóór zijn tijd op pad is.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg leuk!

Sinterklaas lijkt mij wel iemand die eerder buldert dan gilt, hoewel een gillende Sinterklaas ook grappig kan zijn. Je limerick loopt net niet helemaal lekker. Daar kun je misschien nog wat aan knutselen. Of je kunt het zo laten met als excuus dat de Kerstman niet zo'n ervaren dichter is.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Hallo Emily, erg grappig. Ik heb vooral gelachen om het stukje waarin de Hoofdpiet zijn eisen op tafel legt: werkdruk, nachtwerk, ongevallenverzekering.

Eén klein zeurdingetje: de interpunctie. Je typt standaard een spatie voor een uitroepteken of vraagteken: '“Dan staken wij !” Die spatie moet weg.

En je sluit een dialoogzin af met een punt als erna nog een dialooglabel komt. Zoals: “Dat gaat niet, Sint.” antwoordde Hoofdpiet. Dat moet een komma zijn.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, erg grappig. Goed bedacht.

Hoewel ik het eind wel snap, komt de muis voor mij ook wat uit de lucht vallen. Misschien kun je aangeven dat de muis het gesprek tussen Sint en Piet van een afstand hoorde, zo plaats je hem meer in het verhaal.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Origineel en speels, je schrijft erg vlot. Even tussen de oogharen over die interpunctie heen gelezen inderdaad, dat kan het nog vlotter maken. Ik blijf toch met het gevoel achter dat het einde uit de lucht komt vallen en nog wat fijner had gekund. All in all: graag gelezen!