Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#376 - Writersblock

Waar is het ding? De schrijver Ernst van Dealemaete zocht zich een ongeluk. Bij het opstaan voelde de nieuwe dag wazig en mistig. De wereld leek niet vindbaar en vrijwel op de mentale tast voerde hij zijn ochtendrituelen uit totdat hij koffie naar binnen goot. De mist loste op en het midden van zijn blik werd helder, helaas bleef de periferie onscherp alsof vaseline de randen van zijn brillenglas besmeurde.
   Op dat moment, helder genoeg om iets te realiseren, maar niet helder genoeg om alles precies te bevatten, realiseerde Ernst zich dat hij het ding kwijt was.
   Kwart over acht ‘s morgens en hij kon het belangrijkste in zijn leven niet vinden. Sterker nog, hij wist niet meer precies wat het was, zo vaag voelde hij zich. Maar hij wist wel dat hij het miste: het ding dat werkte als talisman. Zonder dat ding werd vandaag een dag zonder inspiratie, zonder de mogelijkheid om maar iets op het scherm te krijgen, kort gezegd een dag met writersblock. Iedereen weet: een schrijver met writersblock is als Johan Cruijff zonder balgevoel.
    Alleen minder dood, dat dan weer wel.

Systematisch aanpakken, niet sloddervossen!
   Hij begon op zolder, in de berging onder het dak aan de voorzijde. Spinnenwebben vegend zocht hij deze van voor naar achter af, daarna de berging achter. De rest van de zolder ging snel, deze fungeerde als hobbykamer en aangezien Ernst geen echte hobby's had, was deze vrijwel leeg. En nee, het ding dat hij zocht, lag hier niet. Ook niet achter de cv-ketel op de overloop.

   De verdieping eronder was de uitdaging. Vier kamers die elk een functie hadden die zorgde dat de kamers gevuld waren. En alle spullen moesten worden opgetild of weggeschoven en na de zoektocht netjes op de oorspronkelijk plek worden teruggezet. De slaapkamer vulde kasten vol lakens, dekens, kleding en losse prullaria. De werkkamer bevatte boeken, papieren, schrijfgerei, computersspul en nog meer prullaria. De badkamer had (gelukkig maar) één kastje met maagtabletten, scheergerei, een voorraad zeep, shampoo en twee reserve tandenborstels. 
   Maar geen ding, tenminste Ernst dacht niet dat het ding dat hij vermoedelijk zocht zich in de slaapkamer, werkkamer of badkamer bevond. Ook niet op de logeerkamer.
   Op naar beneden. Helaas, bij het afdalen van de trap sloeg de keukenklok zes uur: de warme prak riep! Dus zelfs al vond Ernst het ding, geschreven werd er niet meer vandaag.
   Morgen verder zoeken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bizar verhaal, MCH. Grappig geschreven en wat een ding! Je beschrijft een prachtige zoektocht.
Misschien kan Ernst de hulp inroepen van zijn moeder. Bij ons geldt het motto: het is pas kwijt als mama het niet kan vinden :-) 
Met plezier gelezen en helemaal niet nieuwsgierig naar het ding (Pinokkio) ...

Oké, vooruit, ik denk dat hij zocht naar zijn inspiratie...

Zijn muze dan?
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, morgen bij het ochtengloren: daar ligt ie waar hij altijd gelegen heeft: de geniale inval!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal. Voor mij heeft het geslaagde en iets minder geslaagde elementen. De voetbalgrap vind ik bijvoorbeeld niet zo leuk, maar dat mag ook gerust aan mijn gebrek voor humor liggen. Ik heb wel gelachen om de hobbyloze hobbykamer en het brillenglas met vaseline aan de randen vond ik leuk gevonden. Alles bij elkaar met plezier gelezen.

Wat Ernst zocht lijkt mij overigens geen hogere wiskunde. Zonder dat krijg je natuurlijk nooit een woord op papier.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH,

Een leuke insteek van het verhaal. Een writersblock kan vele oorzaken hebben, maar deze is toch wel erg frustrerend. Leuk ook dat je afsluit met: etenstijd, morgen is er weer een dag. Zo gaat dat dan vaak als je om wat voor reden dan ook met een writersblock te kampen hebt...

De zoektocht zelf vind ik persoonlijk niet zo vlot. Je beschrijft naar mijn idee net wat te veel hoe een betreffende kamer eruit moet zien/ eruit ziet en meldt vervolgens dat de bril daar ligt. Wat dat betreft voegt dat voor mij (te) weinig toe. 

Ik vind de eerste alinea wel erg sterk: je beschrijft erg goed waarom de bril zo belangrijk is voor de(ze) schrijver en wat er dan allemaal door zijn hoofd gaat. Gelukkig is een schrijver niet meteen dood zonder bril... Leuke toevoeging, die bal van Johan Cruijff!

Al met al een aardig verhaal. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag MCH, 

Ik hoop dat het iets zachts is, zoals het begin van je tekst: de wereld leek niet vindbaar, mentale tast...mooi!

Ik vond de toon van de 'alleen minder dood' zin wel leuk. Inderdaad iets heel persoonlijk.