Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#376 De foto

Sinds het overlijden van mijn vader , anderhalf  jaar geleden had ik geen stap meer in mijn ouderlijk huis gezet. Na die dag zwolg mijn moeder in zelfmedelijden en hulde zichzelf in een somber hardnekkig stilzwijgen. De enige herinnering  aan de beste jaren van ons leven was een foto. Wij met zijn drieën op vakantie in Spanje. Een vreemde richtte de camera op ons. Een kiekje genomen op het strand. Thuisgekomen stond die in een zilveren lijstje op de schoorsteen. Moeder onzeker glimlachend tussen pa en mij in. Pa keek alsof hij de hoofdprijs had gewonnen. Dat was onze eerste en laatste vakantie ooit geweest. Onverwacht begon hij daarna te tobben en binnen een jaar was hij overleden.

Het telefoontje kwam 's avonds. 'Uw moeder ligt op sterven. Als u hier morgen kunt zijn, kan u nog afscheid van haar nemen. '
Toen ik voor de deur stopte zag ik dat het huis al wist dat zijn laatste bewoner ging sterven. De tuin lag er verwaarloosd bij, overwoekerd door onkruid. Een vreemde vrouw deed open, een rond vriendelijk gezicht.
'Mijn naam is Julia, verpleegkundige. Ik zal u naar uw moeder brengen. '
Ze keek bezorgd.'Ze maakt het niet lang meer. '

Ik huiverde en wist niet of het door de kou in huis kwam of de angst die mij bekroop.De kamer was schemerig. Op bed lag een bewegingloze gestalte. Ze draaide haar hoofd en een glimlach gleed over haar uitgemergelde gezicht. Er waren nog een paar dunne lijntjes die haar met het leven verbonden.
'Dag jongen, je bent op tijd. Het eind van de dag haal ik niet meer. '
Haar ademhaling ging moeizaam.'Ik moet je iets belangrijks vertellen. '
Een hand met huid zo dun als papier kwam onder het laken vandaan met de foto. Tot mijn verbazing zag ik dat pa er tussenuit was geknipt.
Ik fronste.'Waarom heb je...wat? '
Even sloot ze haar ogen. Haar borstkas ging licht op en neer.
'Je vader...ging met een ander, 'fluisterde ze.'Ik kwam er achter toen ik ze samen zag. '
Ik kneep zachtjes in haar hand en boog mijn oor naar haar toe.'
Haar stem brak en hortend haalde ze adem.'Ik haatte hem...hij wilde me in de steek laten...'
'Ik moet het je vertellen...ik heb hem vergiftigd. Langzaam maar zeker. '
Als door een slang gebeten liet ik haar hand los en sprong overeind.'Ma..? '
'Neem de foto mee, ik wil hem niet meer zien. Voor jou heb ik hem bewaard. '

Ik nam afscheid van Julia en bedankte haar voor de goede zorgen. Toen wierp ik nog een laatste blik op de foto en gooide hem op de grond. Een minuut later versplinterde de lijst onder mijn achterbanden...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi John,

Goed verhaal. Goed gevonden hoe die foto belangrijk was, en plots niet meer.

Enkele korte puntjes:

- in de eerste alinea gebruikte je drie keer 'had', volgens mij kan je die makkelijk wegwerken waardoor de zinnen scherper worden.

-hp zag zijn moeder al lang niet meer? dat kan je volgens mij iets beter duiden. Dat hp dan een laatste groet komt brengen en zij haar verhaal doet. 

GG

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boeiend verhaal, met plezier gelezen.

Er zijn een paar dingen die wat kleine vraagtekens bij me oproepen, zoals bijvoorbeeld de eerste gezinsvakantie die pas plaatsvindt als de hoofdpersoon al volwassen is. Op zich kan dat natuurlijk prima, maar heel voor de hand liggend is het niet. Het zelfmedelijden van de moeder begrijp ik ook niet helemaal.

Wat ik een prachtig stukje vind is waar je schrijft dat het huis al weet dat de bewoner komt te overlijden. Ik vind dat een heel sterk idee. Je zou het denk ik nog meer kunnen uitbuiten door de verwaarlozing uitgebreider te beschrijven in plaats van letterlijk te benoemen. Waar je misschien ook nog even naar zou kunnen kijken is de interpunctie. Ik zie spaties op 'gekke' plekken en op andere plekken mis ik ze juist.

Wat me vooral aanspreekt in dit verhaal is dat de foto weliswaar boven water komt, maar dat de fijne herinnering aan dat moment bezoedeld wordt. Dat geeft een mooie extra dimensie aan je verhaal.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John.

Je speelt heel mooi met het gegeven dat een voorwerp met emotionele waarde ook een andere emotie met zich mee kan gaan dragen als de omstandigheden veranderen (eerst wordt de foto gekoesterd, daarna verafschuwd). Dat is een hele interessante invalhoek en ook vraagt ook een creatieve manier van schrijven. Als je weet dat je van een gelukkig begin naar een vervelend einde moet toewerken, moet je natuurlijk je verhaal daar op aanpassen, maar moet de dynamiek daar evengoed in mee kunnen gaan. Dat is je goed gelukt! Je begint bitterzoet en maakt het zo stilletjes aan steeds donkerder. De beschrijvingen van de stervende dame helpen daar goed bij. 

Inhoudelijk heb ik wel een minpuntje: ik vind het lastig om te geloven dat iemand een voorwerp wat ze zelf zo verafschuwt voor iemand anders bewaart (in plaats van het meteen te geven) en datzelfde voorwerp dan ook nog eens kapotmaakt.  Persoonlijk ligt het er voor mij net wat te dik bovenop dat dat voor een dramatische onthulling is bedacht, maar ik kan niet zeggen dat het meteen per definitie te overdreven is; er zullen ook mensen zijn die dit nog oké vinden, dat zal een kwestie van smaak zijn. 

Ik heb je verhaal met plezier gelezen. 

Groet, 

Nadine  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John, de herinnering aan een mooie jeugd valt letterlijk in gruzelementen. Goed beschreven, in die zin graag gelezen. Ik mis wel een aanknooppunt waarom de hp sinds de dood van zijn vader niet meer thuiskwam.

Nadine noemde de interpunctie al. Qua opbouw van de zinnen zie ik ook nog ruimte voor verbetering.
Misschien kun je onder je verhaal een aantal enters weghalen.

Sinds het overlijden van mijn vader , anderhalf  jaar geleden had ik geen stap meer in mijn ouderlijk huis gezet.  ---> achter "geleden" hoort een komma. De zin leest mooier als er staat:  Sinds het overlijden van mijn vader, anderhalf jaar geleden, heb ik geen stap meer gezet in mijn ouderlijk huis.

Dat was onze eerste en laatste vakantie ooit geweest. ---> "ooit geweest" zou je weg kunnen laten, dan leest het strakker.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dag John,

Van een verstoorde rouw gesproken. Tragisch dat de moord op haar man de moeder geen verlossing opleverde en dat ze alsnog wegkwijnde. Wellicht zijn de onderlinge relaties in dit gezin te complex om beknopt te beschrijven, maar ik ben er ook wel benieuwd naar.

Dat het huis het al wist, vind ook ik prachtig verwoord.