Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#375 Transformatie naar leven vanuit vertrouwen

 

In de jaren ’80 werd mijn generatie aangeduid met ‘lost generation’. En liep ik vooruit op de overheidscampagne ‘een slimme meid is op haar toekomst voorbereid!’. Als dochter van een draglinemachinist en een inventieve moeder die haar steentje bijdroeg aan het gezinsinkomen ging ik in 1980 als eerste in de familie naar de universiteit om rechten te studeren. Ik verdiende bij als student-assistent, parkeerteller, enquêteur en schoonmaker.  Na mijn afstuderen was ik werkloos.

Een half jaar later vond ik tijdelijk werk als onderwijsontwikkelaar gezondheidsrecht. Aansluitend ging ik (werkzoekend) voor de liefde naar Maastricht. In Maastricht maakte ik een flitsende start met de ‘Top Job Management Leergang voor hoger opgeleide vrouwen’ via het Arbeidsbureau (Sic!). Hoe het mij verder verging met werken? Via de PLEM, provincie en Limburgse patiëntenbeweging had ik tot 2003  tijdelijke en draaideurcontracten afgewisseld met korte periodes werkloosheid. Eindelijk kreeg ik in 2003 die felbegeerde creatieve vaste baan. De euforie was van korte duur. Eind 2005 ging ik er uit. Reorganisatie als gevolg van het principe last-in-first-out. Ik was razend. Ik wás mij baan. Wat nu?

Een jaar later had ik een nieuwe tijdelijke baan. Ook hier verlenging én een interessante projectleidersfunctie. Na afloop stroomde ik in 2009 door naar een vaste beleidsfunctie bij een nieuwe organisatie. Hier heb ik als een vis in het water gewerkt totdat mijn gezondheid naliet. Ik was even heel bang voor mijn leven. Na de behandelingen kwam ik terug in een reorganisatie door overname van een grote broer. Uit mijn werk kwam -zo werd letterlijk gezegd- geen bloed meer. Ik was niet op mijn best, re-integratie op een nieuwe plek lukte onvoldoende. Mijn veerkracht keerde terug in de onderhandeling over  een vaststellingsovereenkomst. Hoe nu verder?

Een jaar later startte ik bij een oud werkgever in een vaste kwaliteitsfunctie: mooie opdrachten met veel waardering. Tot ik op basis van last-in-first-out in 2020 tijdens corona de klos werd van een reorganisatie. Sindsdien solliciteer ik, nog zonder resultaat.

Drie keer ontslag is een patroon…. toch? Ben ik daarmee een representant van de ‘lost generation’? Dat zie ik zelf anders. Ingrijpende levenservaringen zoals werkverlies gaan bij mij hand in hand met persoonlijk leren en opnieuw beginnen. Wat er gebeurt heb je niet altijd in de hand, wél hoe je er mee omgaat. Het resultaat noem ik levenskunst: ‘Ik vertrouw dat het goed komt, sterker nog: het is al goed!’  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi José, welkom op het forum. Hoewel ik onder de indruk ben van je verhaal, leest het voor mij meer als een c.v. dan als een verhaal. Er gebeurt te veel in het middenstuk waardoor je mij kwijt bent. Pas bij de laatste alinea haak ik weer aan. 
Ik wil jouw levensverhaal absoluut niet afdoen als oninteressant, daarvoor heb je te veel meegemaakt, maar voor een verhaal van 400 woorden is het erg veel informatie wat ik als lezer moet behapstukken. Misschien kun je meer verhalend schrijven hoe je tot jouw visie van levenskunst bent gekomen. 

... met ‘lost generation’. En liep ik vooruit op de overheidscampagne ...  --> achter generation loopt de zin door dus zonder punt en En met kleine letter.
... met ‘lost generation’ en liep ik vooruit op de overheidscampagne ...

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat heb je veel meegemaakt, zeg! Dapper van je om deze ervaring te gebruiken om een opdracht over te schrijven en mooi om te lezen welk (positief) inzicht het je heeft gegeven, ondanks de vele tegenslagen. Het is duidelijk dat je hierin echt een transformatie hebt doorgemaakt en dat deze vele werkervaringen een groot effect op je hebben gehad. 

Ik moet me helaas wel aansluiten bij Fief, want ook ik had het gevoel dat ik een uitgebreide sollicitatiebrief aan het lezen was. Misschien zou het kunnen helpen om niet alle feitelijkheden letterlijk te benoemen, maar deze met beeldende voorbeelden en meer emotie vanuit de verteller te omschrijven? Dat kan ervoor zorgen dat het meer als een verhaal dan als een opsomming aanvoelt. 

Ik zeg altijd: schrijven vanuit je eigen ervaring en perspectief kan heel fijn zijn, maar ook een grote uitdaging, want het is lastig om een gebeurtenis waar je zelf zo dicht op staat zo onder woorden te brengen dat een ander kan voelen wat jij toen hebt gevoeld. Chapeau voor deze dappere poging, helemaal niet slecht gedaan!