Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 375 Geïnfecteerd

 

‘Hey Terra! Lange tijd niet gezien, hoe gaat het met je?’ vroeg Marte. Hij zag zijn goede vriendin af en toe vanop een afstand passeren, maar een gesprek was er de laatste jaren, misschien wel decennia, niet meer van gekomen.
‘Dag Marte, behalve de constante draaierigheid, bedoel je? Niet al te best. Last van een chronische infectie. Die is nog harder beginnen woekeren sinds de laatste keer dat we mekaar zagen. En dat heeft zo zijn gevolgen.’
‘Waar heb je last van?’ vroeg Marte bezorgd, terwijl hij en Terra aan een gelijkaardig tempo om hun respectievelijke as draaiden.
‘Het is nogal genant,’ zuchtte Terra. ‘Huilbuien, soms dagen aan een stuk tot het water metershoog staat en op andere momenten krijg ik er geen traan uitgeperst. Dan krijg ik last van een uitgedroogde, schilferige huid. De koortsaanvallen worden steeds frequenter en de extreme …’ Terra haperde even om op fluistertoon te vervolgen: ‘winderigheid  - met orkaanproporties – lijkt ook toe te nemen. Ik kan in elk geval niet veel meer hebben. Mijn draagkracht heeft zijn grens bereikt.’

Marte schrok, niet van haar openhartigheid, wel van haar boodschap. Hij kende haar immers als een stabiele vrouw, die ondanks gebeurtenissen met een enorme impact, een gigantische veerkracht aan de dag kon leggen. ‘Oh stakker, dat klinkt niet gezellig. Kan ik wat voor je doen, vanop een veilige afstand dan?’ vroeg Marte bezorgd.
‘Anderhalve lichtminuut, zoiets?’ knipoogde Terra. ‘Dan zitten we wel goed Marte. Ik vrees echter dat het al te laat is. Het pathogeen bouwt een soort vector om anderen te infecteren en jij bent een van mijn meest nabije vrienden.’

Marte slikte. Wat een ellende. Daar wilde hij niet aan blootgesteld worden. 
‘Er is echter nog hoop,’ vervolgde Terra, ‘zie je die waas tussen Luna en mij? Dat is het afval van deze ziekteverwekker; dat maakt het hen moeilijk om tot bij jou te raken. Moest het toch ooit zover komen, dan is het voor jou, zoals voor mij: uitzitten. Uiteindelijk graaft zo’n infectie zijn eigen graf. Wij redden het wel.’
‘Nou, ik hoop dat je er snel vanaf raakt, Terra! zei Marte. ‘Doe veel liefs aan Venere, wanneer je haar ziet,’ voegde hij vuurrood toe.
‘Doe ik!’ riep Terra en met perfect gelijkmatige pirouettes vervolgden ze elk hun eigen baan. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mars, Aarde en Venus in gesprek over de begankenissen op het minuscuul blauwe planeetje: hoe eigentijds kan je het inbeelden. Goed hoor Annabe.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi origineel verhaal! En wat kun je lang de vergelijking doortrekken van een ziek mens met een zieke aarde.
Goed gevonden, graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annabe, ik geef onmiddellijk toe dat ik het licht nog niet zag na één keer lezen en dat de reacties van forumgenoten mij in de juiste baan om jouw tekst deden belanden. Daar eenmaal aangekomen zag ik een prachtig metaforisch verhaal. Complimenten!  

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allemaal bedankt voor het lezen! 

@MF: Ja, die parallel kan je inderdaad lang doortrekken, al was het natuurlijk wel wat zoeken naar de juiste woorden. 

@Ton: Er waren versies in mijn hoofd met zowel meer als minder hints. Dat was een moeilijke afweging. Gelukkig kan je rekenen op je forumgenoten. Bedankt @Gi, voor het licht!

@Aurora: Ik heb even gespeeld met het idee om de Aarde haar Deens naam te geven: Jorden. Dan had je je die vraag wellicht niet gesteld. Heb het toch maar op Terra gehouden als stille verwijzing naar de Club van Rome. 

@Fief @Gi: bedankt voor jullie commentaar ook. Ik stel het steeds op prijs!

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vond de naam Terra en Marte (die een hij is en die ik door K3 eigenlijk alleen in vrouwelijke vorm ken (en ja die van K3 is met een h)) ook even verwarrend. Tot het kwartje toch vrij snel viel. Mooi gedaan. Vooral, omdat de dubbelheid van een gewoon dagelijks mensengesprek én het weten dat het een planetengesprek is, zo goed in stand blijft.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk bedacht en goed uitgevoerd. Ondanks dat de vergelijking best grappig is blijft het een triest verhaal.

Uiteindelijk graaft zo’n infectie zijn eigen graf. Wij redden het wel.

Gelukkig eindigt het toch nog hoopvol. Hoewel ...

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een enorm creatieve invulling van de opdracht, echt heel goed gevonden! Ik moest je verhaal wel even twee keer lezen voor ik de referenties helemaal begreep, maar wat heb je dit sterk gedaan. Mooi inderdaad hoe je de situatie op onze planeet hebt weten te omschrijven als symptomen van ziekte zonder direct weg te geven wat je daadwerkelijk bedoelt. 

De enige tip die ik je nog zou willen meegeven is het net iets beeldender maken van de allereerste reactie van Terra. Ze doet daar best een ingrijpende uitspraak - ze heeft last van een chronische infectie - maar ik mis in dit stukje iets meer emotie/effect. Dat doe je in de stukken daarop juist wel heel sterk! Dus wellicht zou je daar nog naar kunnen kijken. 

Goed gedaan!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wilde hier nog even iets laten weten. 

Bedankt ook Hadeke en mespunt voor het lezen en jullie reactie. @Hadeke: toevallig afgelopen weekend nog een gesprek gehad over namen en geslachten. Het is maar wat je het meeste hoort. Het is in dit geval gewoon de naam van de planeet mars in het Italiaans. Ik vond het nogal vreemd om mars als vrouw te schrijven, maar waarom niet he. Misschien moet ik niet zo binair denken. @mespunt: het is inderdaad maar vanuit welk standpunt je het bekijkt of het goed afloopt. 

@Rachel: heel erg bedankt om hier zo uitgebreid te reageren. Het is fijn dat je dat voor iedereen hebt gedaan, altijd op een constructieve manier. Ik begrijp je opmerking en stel ze erg op prijs. Ik zou hier inderdaad nog iets kreunend of trillend aan kunnen toevoegen. Ik begrijp ook waarom je dat zegt, omdat het er nu zo 'droog' staat. Bedankt om dat uit te lichten!