Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 375 My famous blue raincoat

 

Tussen zijn Greatest Hits prijkt de song Famous blue raincoat.  Ook al is het origineel niet te evenaren, de covers door Jeniffer Warnes, Joan Baez of Tori Amos zijn stuk voor stuk pareltjes.  Op deze vijfde verjaardag van het overlijden van Leonard Cohen krijg ik een flash back.

Pas zeventien, treedt mijn oudste broer toe tot de Luchtmacht van het Belgische Leger. Hij wil piloot worden. Vier jaar later beslist het noodlot er anders over. Bij wonder overleeft hij nipt een ongeval met zijn brommer. Zijn pilotendroom moet hij opbergen, maar in zijn indrukwekkende uniform, blijf ik naar hem opkijken.

Acht jaar later weet ik niet wat mij overkomt wanneer mijn moeder me zegt dat ik nu groot genoeg ben. Met Kerstmis krijg ik mijn eerste pakje sigaretten. Mijn Ma stamt uit de tijd dat haar broers er vanaf hun dertiende al lustig op los paften.

Oudste broer is inmiddels reeds enkele jaren getrouwd. Bij het leger krijgt hij om de zoveel tijd een nieuwe outfit. Daarbij hoort ook een donkerblauwe regenjas. Hij hoeft het oude exemplaar niet in te leveren en laat het bij mijn ouders achter voor een van zijn jongere broers. De jas is als nieuw en op mijn vijftiende voel ik mij de koning te rijk met het imposante kledingstuk.

Veel van de details zijn door de tand des tijds opgevreten maar ik herinner mij hoe ik ’s avonds met opgetrokken kraag in mijn blauwe regenjas het dorp introk. Als ik onder een straatlantaarn liep zag ik voor mij mijn schaduw. Dan stond ik even stil en stak een sigaret op. Met de rook om mijn hoofd waande mijn schaduw zich James Dean of een andere jeugdheld van het witte doek.

Dank zij mijn broers regenjas was het plots niet meer de onbehouwen slungel die in de winkelramen werd weerspiegeld. De jas werd een verlengstuk van mijn opgroeiende zelf en gaf mij een gevoel van zekerheid en vertrouwen in de onzekere toekomst. Nog beter werd het toen ik merkte dat bij sommige gelegenheden met neonverlichting er dames vanachter hun etalages opkeken en mij een zwoele blik of guitige knipoog toewierpen. ‘Overwelmend’ bestaat niet volgens het groene boekje dus houd ik het bij overwhelming.

Pas in 1988 schreef Cohen zijn: 'I am your man'.  Werd ik destijds niet zo door de meisjesblikken overrompeld, ik had hen met die titel van antwoord kunnen dienen.

 

 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, een heel mooi verhaal. De bewondering voor je oudste broer mooi weergegeven en de symboliek van de jas vind ik erg mooi. Geweldige afsluiter. Zeer graag gelezen.

Pas zeventien, is mijn oudste broer toegetreden tot de Luchtmacht van het Belgische Leger. --> deze zin leest niet lekker. Misschien:
Pas zeventien, trad mijn oudste broer ...
Of: Op zijn zeventiende trad mijn oudste broer ...

mijn broers’ regenjas --->  de apostrof achter broers mag weg. 

van mijn opgroeiende mezelf ---> van mijn opgroeiende zelf

Overwelmend’ bestaat niet volgens het groene boekje dus houd ik het bij overwhelming. ---> ik vind het leuk gevonden hoor en je kunt het zeker laten staan. Maar overweldigend had je ook kunnen gebruiken, de vertaling van overwhelming.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie melancholie, treffend geschreven. Ik ging er helemaal in mee. Vooral dat beeld onder die lantarenpaal, hoofd licht gebogen om een sigaret aan te steken. Mooi.

GG

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, nostalgisch verhaal. Alsof je het zelf hebt meegemaakt. Bedoel je in de titel niet blue ipv bleu?

graag gelezen, en mooi die transformatie van je hp als je de jas aan hebt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dank je voor de opbeurende reactie en voor het speurwerk. Ook al bestaat het woord niet, overwelmend vond ik beter bij de aanblik van de meisjes passen.
@Taco: altijd fijn om je commentaren te lezen.
@Maria Fransisca: bedankt voor de prettige feedback en natuurlijk is het blue (zelfs het arendsoog van onze anglofiele Fief had er over gelezen).

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg mooi hoe die legertjes jouw een waardige prooi bij de dames van geluk maakte. En hoe ondanks de transformatie je toch overrompeld bleef.GG

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, heerlijk stukje nostalgie. Waarbij ik stiekem het gevoel hebt dat de oorspronkelijke "bleue" regenjas een Freudiaanse verwijzing naar de drager van de jas was. Om nog maar te zwijgen van de rest van de song;-).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thanks Bob, over de betekenis van de song is al veel inkt gevloeid, van Scientology tot Bhoedisme. L.Cohens Joodse roots en de vele bijbelpassages zijn daarenboven al vele jaren 'voer' in discussies over de religieuze invloeden in zijn lyrics.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, je trakteert me op een intiem inkijkje in jouw wordingsgeschiedenis, aan de hand van een van de grotere muzikanten van de laatste decennia. Prachtig! Je persoonlijke verhaal is zo mooi geschreven, dat ik het allemaal voor me zie, met name de schaduw met sigaret onder de straatlantaarn. Je opmerking over 'overwelmend' en het groene boekje haalt mij uit de verhaallijn, dat is jammer. Wellicht bedoelde je die opmerking als repliek op een reactie. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Ton. De aandacht die ik toen plots kreeg van de dames had iets tussen overweldigends en bedwelmend. Het woord dat in mij opwelde bleek helaas geen Algemeen Nederlands te zijn, maar ik wilde het toch stiekem gebruiken en heb er als smoes het groene boekje bij gesleurd.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij Ton. Mooi verhaal(d) en ook ik had dezelfde 'struikel' bij het boekje. Maar dat laatste is een 'minor problem'.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie transformatie en een originele invulling van de opdracht. Leuk om te lezen wat die regenjas voor jouw puberale zelfvertrouwen deed, haast als een superheld die zijn kostuum aantrekt. Eerlijk gezegd had ik andere associaties bij mannen in lange regenjassen, maar ik ben blij dat ik die door dit onschuldiger beeld kan vervangen. Kortom, bedankt, ook voor de verwijzing naar het aansprekende lied.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de reactie, Mespunt, Leonard Cohen had ook een favoriete blauwe regenjas, maar de zijne was naar het schijnt versleten.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooie invulling van deze opdracht en leuk om een herinnering zo beeldend te lezen, goed gedaan! Leuk dat je er referenties in hebt verwerkt die het verhaal gelijk een bepaalde setting en tijdsindicatie geven. Voor mij is dit van voor mijn tijd, maar het schetst zeker een bepaald beeld. De alinea met de James Dean-referentie vind ik enorm sterk, daar zuig je me echt in het verhaal. 

Wat betreft feedback heb ik twee verschillende puntjes: 
1. Voor mij voelden de eerste drie alinea's in eerste instantie niet helemaal samenhangend. Wellicht komt dat omdat je in deze alinea's veel informatie geeft om de gebeurtenis context te geven. De link tussen het pakje sigaretten met kerst en de rest van het verhaal wordt pas later duidelijk. Misschien dat het zou helpen om de tweede en derde alinea iets meer met elkaar te verbinden door ze minder als een soort opsomming/tijdlijn in te zetten, als je begrijpt wat ik bedoel.

2. Ik kan me goed vinden in het punt van de andere reacties over 'Overwelmend'; ik raakte er ook door uit het verhaal, omdat het aanvoelt alsof jij, als schrijver, een notitie maakt bij het verhaal dat je net hebt verteld. Ik zou er dan zelf toch voor hebben gekozen om dit gevoel, een combinatie tussen overweldigend en bedwelmend, te omschrijven of dit zo te noemen in het verhaal, om de loop te waarborgen. 

Verder goed gedaan, prachtig stuk om te lezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rachel, ik heb ook twee puntjes:
1. Anders dan enkele van je collega coaches (verdienen ze wel die naam?) bezorg je hier elke schrijver een meer dan accurate en uitvoerige feedback, waarvoor oprechte dank.
2. Je hebt overschot van gelijk in jouw beoordeling over mijn tekst. Dit zijn commentaren waar men als (amateur) schrijver iets aan heeft.
Blijf nog maar wat als opdrachtgeefsters en coach.