Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#375 Een tweede leven

 

Ze streelt de hand van haar zoon, hij voelt nog warm. Het rijzen en dalen van zijn borstkas wordt omlijst door een kakafonie van pieptonen uit de apparatuur langs zijn bed. In het begin werd ze er horendol van, nu is ze bang dat ze het gaat missen. Zolang ze tonen hoort, is hij nog bij haar. Nog even, nog even …

‘Mevrouw, meneer …?’
Ze knikken, het is tijd. Nog een laatste kus, een laatste knuffel. ‘Dag lieve schat, ik hou van je. Ik zal je missen.' Ze zoekt troost in de armen van haar man.
Het bed wordt uit de kamer gereden.
‘Wat gebeurt er nu?’ Ze weet het wel, ze hebben het uitgelegd, maar op de een of andere manier wil ze het nog een keer horen.
‘Hij gaat naar de operatieafdeling waar zijn organen geoogst worden. Een van zijn nieren wordt hier getransplanteerd bij een jonge vrouw die al een tijd op de wachtlijst staat. Voor de andere organen hebben we een match gevonden elders in het land.’
Ooit zal de wetenschap dat haar kind andere levens heeft gered haar troost bieden, nu kan ze alleen maar huilen.

Al op jonge leeftijd had hij aangegeven dat hij zijn organen wilde doneren na zijn dood. Zodra het mocht had hij zich in laten schrijven in het donorregister. ‘Ze mogen alles van me hebben, mam,’ had hij vol overtuiging gezegd. Dat er al zo snel een beroep op zijn organen zou worden gedaan, hadden ze in hun ergste nachtmerries niet kunnen vermoeden. De aanblik van de twee ernstig kijkende politieagenten voor haar deur zou ze nooit meer van haar netvlies krijgen. Aangereden door een dronken automobilist. Hun leven zou nooit meer hetzelfde zijn.
De eerste dagen leefden ze tussen hoop en vrees. Al snel sloeg de balans door naar het laatste en moesten ze de moeilijkste keuze maken van hun leven.

☆☆☆☆☆

Vijf uur later zit een man aan het bed van zijn vrouw. Hij streelt haar hand. De operatie is goed gegaan, vertelde de chirurg. De urinezak aan haar bed loopt druppelsgewijs vol met een helder, geel vocht.
Een onbekende donor gaf zijn vrouw een nieuwe kans op een normaal leven. Hij voelt een enorme opluchting en dankbaarheid. Tegelijkertijd beseft hij dat er ergens een familie is die gebukt gaat onder een enorm verdriet.
Ze opent haar ogen.
‘Hallo lieverd, het is goed gegaan. Rust maar lekker uit.’

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief,

Prachtig en gevoelig verhaal. Dit voldoet heel duidelijk aan de opdracht.

Een dingetje vind ik overbodig. Dat is de: 'snikt ze' achter ik ga je missen. Als ik het lees loopt het vlotter door zonder.

Graag gelezen.

Groet,

Madrid

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief,

Ik heb het mooie verhaal een paar keer moeten lezen voordat ik door had wie de hp is. Als ik het goed begrijp zijn het er zelfs twee: de moeder die haar zoon verliest en een onbekende jonge vrouw die haar leven terugkrijgt.

Goed gevonden!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, dramatisch verhaal. Ook ik moest het een paar keer  lezen. 

Het zijn beslist duidelijke transformaties en het effect ervan ook. Mooi gevonden!

Fijn dat je er iets aan had. Ik heb mijn opmerkingen nu weggehaald.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Madrid, dank je wel. Ik heb het weggehaald. Het hoeft er inderdaad niet achter.

@Taco: het gaat inderdaad om de donor en de ontvanger. Bedankt voor het lezen.

@Carneli: organen worden geoogst. Je andere suggesties heb ik aangepast. Dank je wel. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Mooi aangrijpend verhaal! Ik vond het wel hard werken om de omschakeling te begrijpen doordat de benamingen man en vrouw voor verschillende personen gebruikt worden, dus dat stuk moest ik een paar keer lezen. Maar het uiteindelijke gevoel is vooral ontroering. Ik denk dat dit juist samenhangt met de oppervlakkige persoonsbeschrijvingen. Hierdoor wordt het heel makkelijk om mezelf in de situatie te plaatsen en de heftigheid van zowel de ene kant van de transplantatie als de andere te beleven. Dus knap gedaan! 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap geschreven en weergegeven, hoe vreselijk realistisch ook, Fief.  Wat een troost voor mensen die een kind verliezen dat een deel van haar of hem verder leeft in iemand die in het slechtste geval ook ten dode is opgeschreven. Een ware verrijzenis of reïncarnatie.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg mooi verhaal Fief, aangrijpend. Misschien een paar *** ofzo voor de laatste alinea, om het duidelijk(er) te maken?

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het ook een aangrijpend verhaal. Kreeg tranen in mijn ogen. Mooi geschreven. En proficiat met de vorige opdracht ook!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, ontroerend mooi! Ik las in stilte, maar werd er toch stiller van. Zo ... tja, ik heb er geen ander woord voor, dus ik herhaal het nog maar eens: zo mooi! Bij de eerste lezing viel het kwartje meteen, bij de tweede lezing steeg mijn bewondering.
Niettemin enkele kleine suggesties;
- in het eerste deel wordt de moeder horendol van de pieptonen; bij die emotie zou ik persoonlijk 'kakafonie' passender vinden dan 'symfonie'.
- de zin 'Hun leven zou nooit ... ' lijkt gezien de voorafgaande zinnen terug te slaan op de agenten, hetgeen ongetwijfeld niet je bedoeling is.
- in aansluiting op mijn vorige opmerking; door de opeenvolging van de zin met die agenten en de twee zinnen daarna wringt het bij mij een beetje; ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar het lijkt hier over de agenten te gaan, terwijl niet de agenten zijn aangereden.
Maar dit is peanuts vergeleken met hoe ... (ja, daar is-t-ie weer:) mooi ik je verhaal vind.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, bedankt voor je reactie. Kakafonie is inderdaad een beter woord. Ik heb het aangepast. 
Ik ben het niet eens dat de zin die jij aanhaalt naar de agenten verwijst. Twee ernstig kijkende agenten voor de deur geeft mij niet het idee dat de agenten aangereden zijn. Ik denk dat het bij "hun leven" wel duidelijk is dat het om de ouders gaat en dat het de zoon is die aangereden is. 
 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een emotionele transformatie, mooi beschreven, al werkt het ergens toch ook een klein beetje op mijn dramazenuw. De irritante pieptonen die gemist zullen worden vind ik heel goed gevonden. Wat ik ook mooi vind is hoe je een verbinding legt door het strelen van de handen in beide stukjes terug te laten komen. Hoe zo'n dag in het ziekenhuis op dezelfde manier kan beginnen om zo verschillend te eindigen... Ik weet niet in hoeverre je later nog dingen veranderd hebt, maar ik vind je tekst goed verzorgd en had geen moeite om die te begrijpen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, sorry voor het beschadigen van je dramazenuw. Fijn dat je het geheel goed vond. Ik heb aan de tekst alleen een paar woordjes veranderd. Dank je wel voor je reactie.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, er is niets beschadigd hoor, hooguit wat geprikkeld. Wat ik bedoelde is dat het weliswaar niet geheel mijn smaak is, maar dat ik het niettemin een erg goed verhaal vind. Als dat niet duidelijk genoeg was heb ik dat hierbij hopelijk alsnog gecorrigeerd.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief,
Wat een verdrietig verhaal, dat omslaat naar blij. Een mooi effect. En heel mooi beschreven, gevoelig.
Ik vroeg me alleen af, of het verhaal nog iets persoonlijker zou worden als je namen zou gebruiken. Dan zul je wel weer moeten schrappen vanwege het aantal woorden. Nu lijken 'de moeder, haar zoon, zijn vrouw etc' voor mij iets minder onder mijn huid te gaan zitten. Verder stoort de term 'oogsten' me, als een klap in mijn gezicht. Het is vast de officiële term, maar de meeste lezers zullen dit vermoedelijk niet weten. Voor mij is het een dissonant in dit prachtige verhaal. Graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, over het oogsten heb ik alleen van Carneli een vraagteken gehad, maar meer als vraag of het klopte. Verder is er niemand over gevallen, althans ze hebben het niet als dusdanig laten weten. Ik laat het vooralsnog zo staan.
Ik twijfel of het noemen van namen het persoonlijker maakt. Het blijft een moeder die haar zoon moet afstaan en een vrouw die een nier ontvangt. Maar ik zal er over nadenken. Het blijft lastig om iedereen te plezieren.  
In ieder geval bedankt voor je reactie en dat je het desondanks toch graag gelezen hebt.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Goed gedaan. Die eeuwige piepjes en geluidjes van geavanceerde apparatuur staan mij ook nog scherp voor de geest, gelukkig had dat een andere afloop. Maar de sfeerbeschrijving is treffend. Ook de tweedeling in je verhaal die als twee puzzelstukken in elkaar passen, vind ik knap beschreven. Niet te emotioneel en niet te afstandelijk, vrees én hoop die elkaar in evenwicht houden.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeetje, wat een mooi en ingrijpend verhaal heb je geschreven. Je schrijfstijl is enorm prettig om te lezen en je wordt echt vanaf het begin in het verhaal gezogen, goed gedaan! Dankzij de duidelijke scheiding tussen de beide stukken was het mij wel heel duidelijk dat het om twee verschillende perspectieven gaat, mooi hoe je dat hebt verwoord. Je kan de emoties en het machteloze gevoel van de moeder echt heel goed verwoorden, complimenten daarvoor. De enige feedback die ik je wil meegeven is dat je dit wellicht ook bij het tweede, mannelijke perspectief zou kunnen doen.

"Een onbekende donor gaf zijn vrouw een nieuwe kans op een normaal leven. Hij voelt een enorme opluchting en dankbaarheid. Tegelijkertijd beseft hij dat er ergens een familie is die gebukt gaat onder een enorm verdriet."

Dit stukje kan je denk ik nóg meer kracht bij zetten en dat effect wat je omschrijft goed naar voren laten komen door zijn gevoel beeldend onder woorden te brengen ipv het expliciet te benoemen. Bijv. "Met tranen in zijn ogen kijkt hij naar zijn vrouw. Wat bijzonder dat iemand die je niet eens kent zo enorm veel voor je kan betekenen, je leven kan redden. Opgelucht wrijft hij de tranen uit zijn ogen, maar al te goed beseffend dat er ergens een andere familie deze tranen waarschijnlijk over hun wangen laat rollen."

Verder onwijs goed gedaan, complimenten!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rachel, je lovende woorden laten me glunderen. Ik zie wat je bedoelt in het het tweede stuk. Ik ga kijken hoe ik dit zal aanpassen.. Bedankt voor je uitgebreide feedback.