Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#374 Gek worden

 

Ze rijdt de snelweg op. Ik moet dit kunnen denkt ze. Ik heb geoefend op de provinciale weg. Terwijl ze gas geeft kijkt ze over haar schouder om in te voegen. Er schiet een auto voorbij. Ze schrikt en haar hartslag schiet omhoog. Haar mond voelt droog aan merkt ze op zodra ze is ingevoegd. 

Had ze haar water nu meegenomen? Ze moet echt iets drinken. Haar adem raspt. Geen wonder: ze hijgt. Achter haar wordt getoeterd. Oh ja, gas geven, tachtig is wat te langzaam.

Drie groene pijlen op de matrixborden. Oh nee, geen vluchtstrook. Wat als het niet meer gaat. Wat als ze gek wordt. Waar kan ze dan stoppen? Ze kijkt langs de weg, maar er zijn voor zover ze kan zien geen vluchthaventjes. Er wordt weer getoeterd, oh nee ze rijdt half op de middelste baan. Snel corrigeert ze zich.

Zweet loopt over haar voorhoofd. Het kriebelt in haar nek. Geruis in haar oren. Is dit normaal? Zitten de deuren wel dicht? Ze kijkt snel opzij, haar handen gaan mee en weer corrigeert ze zich. Ja de deuren zijn dicht, maar ze zwabbert over de weg. Dit is niet te doen.

Waar is dit goed voor? Waar kan ze eraf? Nergens borden. Ze buigt zich wat naar voren en tuurt in de verte. Waar blijven de borden voor een afslag? Ze moet van die weg af. Een hap naar adem. Geen lucht. Een licht gevoel in haar hoofd. Ze wordt gek hierbinnen. Ze moet uit de auto.

Daar ziet ze een parkeerhaventje. Ze stuurt opzij, remt en zet de auto aan de kant. Ze moet NU frisse lucht! Ze smijt de deur open. BOEM. De auto draait, glasgerinkel… stilte. Een autodeur gaat open, voetstappen, dan hoort ze: ‘Ben je helemaal gek geworden?!’

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ikwilmeedoen. Je hebt me meegesleurd in de angst; ik zat op het puntje van mijn stoel, had plaatsvervangende klamme handjes. Of jouw HP geslaagd is voor het rij-examen weet ik niet, maar voor mij ben jij zeker geslaagd met deze opdracht!
Ik aarzel bij het vraagteken in de 5e regel (achter 'meegenomen'); ik zou hem zelf weglaten.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ikwilmeedoen, je hebt een goed verhaal geschreven. Legio mensen zullen deze angst herkennen, zeker degenen die net hun rijbewijs hebben of juist niet meer zo jong zijn en de snelheid niet mee bijbenen. In die zin graag gelezen.

Waar ik met het lezen wat op afhaak, is dat veel van de zinnen beginnen met "ze rijdt, ze geeft, ze voegt in, ze schrikt, ze moet, ze kijkt, ze ziet, ze stuurt, ze hapt, ze krijgt, ze wordt".  

Ze rijdt de snelweg op. Ik moet dit kunnen denkt ze. Ik heb geoefend op de provinciale weg. Ze geeft gas. Ze kijkt over haar schouder om in te voegen. Er schiet een auto voorbij. Ze schrikt. Ze voelt haar hartslag omhooggaan. Haar mond voelt droog aan. Ze voegt in.

In dit stukje al zes keer. Probeer te variëren met je zinnen, dan hou je het lezen spannender. bijvoorbeeld:
Ze rijdt de snelweg op. Ik moet dit kunnen, denkt ze. Ik heb geoefend op de provinciale weg. Terwijl ze gas geeft, kijkt ze over haar schouder om in te voegen. Er schiet een auto voorbij. Ze schrikt en haar hartslag schiet omhoog. Haar mond voelt droog aan als ze invoegt.

Ik moet dit kunnen denkt ze.  ---> achter "kunnen" hoort een komma.

Geen wonder: ze zit gewoon te hijgen. ---> dit kun je ook actiever schrijven: 
Geen wonder, ze hijgt.

Oh ja, gas geven, 80 is wat te langzaam.  ---> meestal schrijf je een getal voluit. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow Ton dankjewel voor je enthousiaste reactie! Hier word ik heel blij van :) 

En Fief, dank voor je waardevolle suggesties! Het was me ook al opgevallen, maar ik had nog niet bedacht dat het anders kon en dat het dan ook zo zou opknappen. Dank voor je moeite om me dit zo duidelijk te maken! :)