Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#374 Het tiende gebod

 

Na de mis komen ooms en tantes op visite. Moeder wil pronken met haar zoon die op het grootseminarie zit en nu een weekend thuis is.
Als het bezoek is vertrokken ga ik op mijn kamer boven studeren. Ik zet het raam open.
Mijn oog valt op de buurvrouw die aanstalten maakt te zonnen in de tuin. Ze vouwt een badlaken uit over het gazon en stroopt haar bloesje omhoog tot haar borsten, zodat haar buik en haar taille ontbloot zijn. Haar rok slaat ze om tot boven haar knieën en ze begint zich in te smeren.
Onwillekeurig bewonder ik de contouren van haar lichaam met de brede dijen die smaller worden bij de knieën, daaronder de welving van haar kuiten. Nooit eerder heb ik op deze manier vrouwenbenen bekeken. Als zij zonnebrandcrème op de zijkanten van haar dijen wrijft, beweegt haar rok iets verder naar boven, een stukje wit ondergoed wordt zichtbaar.
Ze vleit zich neer op haar rug, de armen gekromd boven haar hoofd. De zon geeft haar okselhaartjes een gouden glans.

Starend naar het tafereel voel ik onrust opkomen. Niet alleen mijn onderbuik reageert; mijn ademhaling versnelt, gaat over in hijgen. Mijn lichaam tintelt en ik word licht in mijn hoofd. Mijn hartslag stijgt en dreunt dof in mijn oren.
Chaos overheerst in mijn gedachten. Is het verleiding die mij overvalt, ben ik ten prooi aan begeerte? Stelt God mij op de proef? Ik sla de handen voor mijn ogen. De Kerk is mij heilig. Mijn geloof, mijn roeping; het is wie ik ben.

Ik ga bij het raam vandaan, kniel naast mijn bed met de rozenkrans in mijn handen. Met gebogen hoofd geef ik me over aan gebed.
Het geeft me rust. Ik besluit morgen met de spirituaal af te spreken.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, fijn weer een verhaal van jou te lezen op SOL. Ik vind het mooi hoe je de tweestrijd beschrijft, de angst dat hij van zijn geloof valt. De angst voor de kerk, of erger: de toorn van God, had van mij iets extremer beschreven mogen worden. Ik lees de twijfel, maar ik mis de echte angst/spanning.

De Kerk is mij heilig. ---> moet kerk met een hoofdletter?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een begerenswaardig verhaal. 😉

Ik lees de angst wel. De subtiele angst om een afvallige of zelfs een uitgestotene te worden. De angst om iemand te zijn die niet door het geloof gesterkt wordt, maar zich laat verleiden door de aardse zondige verleidingen.

Mooi beschreven.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Behoud de begeerte. Ja, mooi verhaal. Het eigen lichaam en zijn sensaties worden als vijandig ervaren. Kan toch nooit gezond zijn, ook al heb ik respect voor mensen die het pad van het hp bewandelen. Je geeft het goed weer.

Graag gelezen.

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dank voor je reactie. Het verhaal plaatste ik in de jaren 60, HP heeft een groot ontzag voor God en de Kerk, waaraan hij zich ten dienste stelt door priester te worden. Ik veronderstel dat in die tijd en in die context Kerk uit eerbied met een hoofdletter werd geschreven, zeker gezien vanuit de instelling van HP.  (ik zeg veronderstel; ik bezocht toen zelf de lagere school bij de broeders, maar kan me niet alle taalregels meer herinneren)

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou Ton, leuk verhaal en  de reactie op het tafereel van de hp is behoorlijk heftig. Wat zou er gebeuren als hij een naakte vrouw ziet in de achtertuin. Hij krijgt gelijk een hartaanval, denk ik. 

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Ton, originele invulling van de opdracht, vlot geschreven. Al blijf ik wel een beetje lang op mijn honger zitten als het gaat over echte angst en wat het met de hp doet. Het enige wat ik een beetje raar vond waren de okselhaartjes die je spot vanuit je raam op de bovenverdieping. Moeten me nogal haren zijn dan ;-) Groetjes, V.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John Doe, dankjewel voor je reactie. Dit speelt zich af in de (preutse) jaren 60. Een priesterstudent werd geacht zich niet met vrouwen in te laten. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annabe, dankjewel voor je reactie. In die tijd was niet in alle gevallen sprake van een door anderen gemaakte keuze. Wel stelden families er een eer in als een van hun kinderen het klooster in ging of priester werd, datzelfde gold vaak ook voor betrokkenen. Zij spraken dan van een 'roeping'.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi V.Key, dankjewel voor je reactie. De okselhaartjes; omdat die in die tijd nauwelijks werden geschoren, konden ze zodanig uitgroeien dat ze vanuit een raam zichtbaar waren, zeker als de zon ze goudkleurig deed oplichten. ;-)