Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#374 - Nomofobe Nick

Valavond en Nick dwaalde rusteloos tussen de gevels van uitgestorven winkelstraten. Zijn tred was gejaagd. Sporadisch gleed de rechterhand naar de inhoud van zijn binnenzak, alsof een eenvoudige aanraking van het dode ding voldoende was voor reanimatie. Een verloren gebaar.
Hoeveel oproepen waren intussen onbeantwoord gebleven? Vijf? Tien? Gissen bracht grotere onrust dus dwong Nick zijn geest tot een praktische bocht: het vinden van een nieuw toestel.
‘Zinloze opgave in dit klotestadje,’ gromde hij binnensmonds. Bij het inslaan van een zijstraat werd zijn aandacht echter getrokken door een opvallend Ledbord dat helrood de straat verlichtte en een scherp contrast vormde met de grauwe, verpoederde gevel waar het geheel aan bevestigd was.
‘GSM Pop-up store,' las hij hardop. Curieus. Hij had durven zweren dat dit pand tot gisteren nog vacant stond, gedecoreerd met slierten rood/wit afzetlint. Maar op de ruit hing nu een gelig A4'tje waar “De klok rond open” op stond vermeld en binnen wenkte zacht, diffuus licht uitnodigend.
Een godsgeschenk, per expresse neergedaald uit het gsm–Walhalla. Speciaal voor hem. Hij grijnsde breed.

De man achter de toonbank, een donkere verschijning van minstens twee breedgeschouderde meters, stak meteen van wal:
'Ik weet u nodig hebt, mijnheer Cuypers,’ en tegelijk met die woorden toverde hij als een volleerd amateur-goochelaar één enkel gsm-toestel uit het schijnbaar niets tevoorschijn.
‘Onverwoestbaar, batterij die eeuwig meegaat, altijd bereikbaar en indien u intekent op ons levenslang ... garantieplan krijgt u hem voor een prikje!’ De man legde het toestel omzichtig neer, al betrof het een per abuis geladen pistool.
'Een simpele handtekening Nickie-boy, slechts een formaliteit.'
Nick aarzelde, de begerige blik gericht op wat voor hem lag. Pas later realiseerde hij zich hoe vreemd het was dat die kerel hem had aangesproken met naam en toenaam.
Te laat.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede tekst, Tudor.  Net als ik, laat je de angst pas tegen het slot aan bod komen.
Typefoutje in de zin achteraan: ...neer, al ---->als betrof het een per abuis ...

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor, misschien geen angst en fysieke paniek, maar een fijne spanningsopbouw naar een slot om van te smullen. Ik zie het voor me, Lucifer als provider voor de mobilomanen. Kan zo in de nomo-campagne (waar ik pas sinds gisteren van heb gehoord) Met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gaaf verhaal. De pauze tussen deze twee woorden: "levenslang ... garantieplan" is erg goed gevonden. Ik hoor de raderen in zijn duivelse brein draaien om het juiste woord te vinden.

GG

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tudor, inderdaad niet echt spannend of angstig, wel mooi omschreven en opgebouwd. En weer een nieuw woord geleerd.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tudor, mooi geschreven verhaal. Ik loop daadwerkelijk mee in die uitgestorven buurt. Ik mis angst, maar voel spanning. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie moderne Faust-vertelling. Je ziel verkopen om iets dat als het verlengde van jezelf voelt, terug te krijgen. 

Fijn hoe je de duivel als een gladde paling neerzet, met die 'Nickie-boy'. En ik zie wat je bedoelde met die voorafschaduwing, zowel in woordkeuze als in sfeerzetting en inhoud. Mooi. 

klein dingetje: in deze zin staat een 'een' te veel, denk ik: "en tegelijk met die woorden toverde hij een als een volleerd amateur-goochelaar één enkel gsm-toestel uit het schijnbaar niets tevoorschijn." 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt @ allen voor de feedback.

Merci Annabe voor het scherpe oog.

Over het gebrek aan aanwezige angst in mijn tekst. Ik snap wat de meesten hier bedoelen, toch vind ik dat er wel voelbare angst aanwezig is in mijn stukje. Het ligt er inderdaad niet vingerdik op, met trillende teentjes of zweetparels tussen de bilnaad, maar angst kan zich op velerlei manieren uiten. 

"....waarin een personage wordt geconfronteerd met zijn grootste angst. Laat vooral voelen wat deze angst met hem doet."

Je kan die opdracht toch ruim interpreteren?
De angst voor het afwezige vertaalt zich naar begeerte en die drijft het hp recht in de armen van je-weet-wel-wie.
Enfin, ieder diertje zijn eigen invulling natuurlijk. Ik respecteer ieders mening.

Nogmaals dank!

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal(d). Voor mij zit de angst vooral in het niets willen missen en in deze scène verwacht de hoofdpersoon klaarblijkelijk iets waarvan hij echt op de hoogte moet zijn. Het moderne sociale media gegeven: mis niets!

Je eind komt voor mij wat uitleggerig over. Misschien kan het iets subtieler, zodat het voor de lezer die het in eerste instantie niet doorhad op zijn plek valt, maar voor de lezer die het al wel doorhad niet als overbodige uitleg ervaren wordt. Dat laatste had ik wat.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tudor, 

Heel gaaf verhaal! Maakt nieuwsgierig tot het eind. Heel mooi hoe je de GSM reïficeert aan het begin. 

Paar taaldingetjes: in de zin: 'Ik weet u nodig hebt, mijnheer Cuypers' mist volgens mij het het woord 'wat', tussen 'weet' en 'u'. En moet 'al betrof het een per abuis geladen pistool' niet zijn 'als betrof het een per abuis geladen pistool'?

Daarnaast denk ik dat het fijner leest in de tegenwoordige tijd. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tudor, mooie de sfeer getroffen en de spanning opgebouwd. De angst had je van mij iets meer tot uitdrukking mogen laten komen. Tot aan zijn brede grijns proef ik voornamelijk ergernis en onrust. In het tweede stuk gaat het vrijwel uitsluitend over de man achter de toonbank en zijn tekst; je had hier tussendoor iets meer van de reactie / beleving van de HP kunnen geven, bijv. wat hij voelt als hij die grote kerel achter de toonbank ziet staan. Daarmee komt de angst naar mijn mening wat duidelijker over.
En eens met Ikwilmeedoen v.w.b. de tt.