Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#374 - Overgave

Kat drukte haar telefoon uit. Waarom had ze ingestemd om straks te ‘dineren’ met Burt bij Lucco Ossobella? Die gore italiaan met zijn behaarde vingers ranzig van het pizzadeeg onderhield zijn keuken niet goed! 
    Haar maag draaide als een wasmachine. ‘Praat er met anderen over,’ zei haar psycholoog, maar dat lukte niet. Ze wreef over haar buik en drukte in haar navel. Haar vlinders voor Burt knalden tegen de trommel. 
    Ze staarde naar haar Samsung. Terugbellen en Burt alles opbiechten? Of opnieuw zeggen dat Moeder ziek is? Of dat Kater stierf en ze dringend de begrafenis moet regelen? Burt wist dat ze niet van katten hield. Smerige beesten die de boel onderplassen en je zetel aan frut krabben. Wie haalt dat in huis?
    ‘Wat is het ergste wat kan gebeuren?’ vroeg Kat luidop. ‘Relativeer de boel, Kat.’ Ze hoorde hoe haar stem niet meende wat ze zei. Burt zal een fles Brunello bestellen, een olijf in haar mond stampen en pizza quattro stagioni adviseren. Onmogelijk binnen te houden. Zij zal naar de wc rennen, misselijk wachten tot een geparfumeerde oma uit het hokje waggelt, haar vinger in haar keel proppen en … dat opnieuw.
    Kat liep naar de keuken, waste haar handen met Dreft en zocht in de kast naar medicijnen waarvan ze wist dat het doosje er nog lag, maar de pillen lang op waren. De apotheek sloot om zes en het was zeven.
    Ze nam een blik cola uit de koelkast, controleerde de houdbaarheidsdatum, zag dat het nog minstens drie jaar drinkbaar bleef, opende het, goot twee slokken in haar keel en voelde hoe de prikkels de wasmachine vertraagden. 
    Een mail naar Burt met een link naar de website van de emetofobievereniging? 
    ‘Burt,’ zei ze toen ze zijn hallo hoorde, ‘mijn baas belde. Ik moet vanavond werken. Sorry.’

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, goed stukje waar verder niets aan te misbegrijpen is. In keukens staat er meestal dreft, als je er  toch al de vaat mee doet is het niet zo erg om er je handen mee te wassen. Een foutje gevonden in deze zin: Ze hoorde hoe haar stem niet meende wat het zei --->wat ze zei.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, mooi geschreven. Je hebt een goede schrijfstijl, met een humor die niet aan te leren valt. Ik voel zeker haar angst, of eerder nog haar ongemakkelijkheid. Het is wel de vraag of ze nou echt bang is om over te geven, of dat ze vooral bang is voor de reactie van Burt. 
De eerste zinnen zorgden er bij mij voor dat ik het een paar keer moest lezen: heeft ze gebeld met de psych? 
Uit de tekst valt later wel op te maken dat ze door Burt is uitgenodigd. Dat ondervang je door dit direct aan de lezer door te geven, en de psych pas daarna op te voeren.
Mooi hoe je de Dreft gebruikt als krachtige show don't tell Natuurlijk niet aan te raden, maar juist daardoor zo sterk.

De twist aan het eind was erg leuk. Ik hou daarvan!

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: dankje, hoewel 'het' ook juist is volgens mij, heb ik het aangepast

@marelle: dankje. Ik paste het aan en verplaatste de psych zin, ik denk dat het zo duidelijker is inderdaad. Dank voor de tip!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, goed verhaal. Emetofobie kende ik nog niet. Bang om over te moeten geven. Weer wat geleerd. Misschien is er nog een mooie benaming voor de angst iets op te moeten biechten.

Zij zal naar de wc rennen, misselijk wachten tot een geparfumeerde oma uit het hokje waggelt, haar vinger in haar keel proppen en … Dat opnieuw.  --> deze begreep ik niet goed. Als je bang bent om over te geven ga je toch niet je vinger in je keel steken?
Moet "Dat" niet met kleine letter?

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, 

mooi verhaal, invoelbaar dilemma als het gaat om het contact met Burt! Ik ben het met Fief eens dat de angsten wat door elkaar lopen: in het begin lijkt het smetvrees, dan angst om aan te komen (vinger in de keel), sociale angst (wat denkt Burt), ik denk dat emetofoben wel angst hebben voor alcoholinname en niet zozeer voor pizza, dat is heel veilig voedsel. een sjiek visrestaurant met oesters als voorgerecht is dan een stuk enger. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony, 

De details in je verhaal maken het echt en invoelbaar (de geparfumeerde oma, het doosje zonder pillen). Mooie vlinderzin ook.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dankje ik paste 'dat' aan, je hebt gelijk. Van dat vingers in de keel enzo heb je ook gelijk, al heeft Kat vele angsten.

@ikwilmeedoen: dankje, Pizza is veilig, maar toch niet de quattro staggione van Luco Ossobella, die zijn garnituur is over de houdbaarheidsdatum!

@Annabe: dankje!

@Tudor24: dank!

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik heb ook de indruk dat er meer angsten spelen bij je HP. Mooi beschreven, en dan maakt het mij niet uit welke angst het hier eigenlijk om gaat. Leerzaam, inderdaad; emetofobie kan ik nu toevoegen aan pijn passieve taalkennis ... ;-)