Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#373 Een hoofd

 

‘Jammer dat we de bioscoop niet meer gehaald hebben, ‘ zegt Ellen. 
‘Ach, een avondwandeling kan net zo gezellig zijn,’ antwoordt Matthias, ‘en net zo griezelig!’ voegt hij met opengesperde ogen toe. Hij wijst een ietwat verwaarloosde woning aan en vervolgt: ‘Dit huis hier bijvoorbeeld, ken je dat verhaal?’ 
Ellen schudt haar hoofd. ‘Hier woonden Patrick en Ingrid,’ begint Matthias. ‘Ze waren al een paar decennia getrouwd toen het gebeurde. Patrick was een vieze vent, vaalwit onderhemd vol vlekken, comb over, dat type. Ingrid was een lieve vrouw, die iets te vaak tegen de deur liep.  

Die avond bleef zijn roep om bier onbeantwoord. Ingrid zat in de keuken tussen de heksenmaskers, spinnen en skeletten. Zoals elk jaar dong ze mee naar de prijs van het best versierde huis. Deze keer moest ze winnen. Het prijzengeld zou ze doneren aan psychiatrisch centrum Amadeus.

Ze prevelde tegen zichzelf: ‘Waar is dat hoofd nou? Voor op die spies.’ Zulke ongehoorzaamheid verdroeg Patrick niet. ‘Welk hoofd? Jij bent er met je hoofd niet bij. Waar blijft mijn bier?’ Ze had hem doen rechtstaan uit zijn zetel, nooit een goed idee. Vastberaden stapte hij op haar toe en siste: ‘Heb jij een hoofd nodig? Ik zal je een hoofd geven, kutwijf!’ Hij greep haar bij de haren en sloeg haar hoofd hard tegen een schedel die voor haar op de keukentafel lag. Ingrid hoorde een schedel kraken en het licht in haar hoofd doofde, om nooit meer aan te gaan.’

‘Oh arme Ingrid,’ zegt Ellen.

‘Ja, daar heb je gelijk in. Het verhaal kent nog echter nog een vervolg. Twee dagen later belden Marcel en Sylvie aan om het koppel te feliciteren met de overwinning. Ingrid opende de deur, haar gezicht gezwollen, een oog dicht, bloed over haar hele lijf.
Op de vraag of ook Patrick deel uitmaakte van de beleving, antwoordde Ingrid dat er een dringende situatie was die hij het hoofd moest bieden.’

Matthias grijnst om zijn eigen woordgrap. ‘Patricks hoofd stond vijf dagen tentoongesteld, tot duidelijk werd dat het geen decorstuk betrof en Ingrid werd opgenomen in Amadeus. We kunnen er passeren op de terugweg als je wil.’

‘Je bent niet goed bij je hoofd zeker,’ antwoordt Ellen, die intussen Matthias’ arm stevig heeft vastgenomen. In een vlotte geeuwbeweging slaat hij zijn arm om haar heen. ‘Even goed als de bioscoop, vind je niet?’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow Annabe, wat een lekker luguber verhaal. De haren op mijn arm staan nog steeds overeind. Goed verteld, graag gelezen. Top!
Paar zeurtjes:

Patrick was een beetje een vieze vent ---> misschien zeg je het wel zo, maar het leest niet lekker. Ik zou gewoon zeggen: Patrick was een vieze vent.

Waar blijft mijn bier?’ zei hij. ---> het label "zei hij" kun je ook weglaten. Dat hij dat zegt (eigenlijk vraagt) is wel duidelijk. 

Ik zal je eens een hoofd geven, kutwijf! ---> "eens" zou je ook weg kunnen laten. Leest net iets krachtiger.

Ingrid hoorde een schedel kraken en het licht in haar hoofd doofde, om nooit meer aan te gaan. --> dit wekt de suggestie dat ze dood is, maar verderop doet ze de deur open en ze is daarna opgenomen in een tehuis.

... en Ingrid is intussen opgenomen in Amadeus.  ---> omdat het om een verhaal uit het verleden gaat, leest het naar mijn idee beter als je schrijft:  ... en Ingrid werd opgenomen in Amadeus. (daar zou je dan bijvoorbeeld nog achter kunnen zetten: Daar zit ze nog steeds)

‘Je bent niet goed bij je hoofd zeker’ antwoordt Ellen --->  achter "zeker" hoort een komma.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Fief, voor je waardevolle input! Fijn dat de haren op je arm overeind kwamen. Dat doet me op een of andere manier plezier.

@MCH ook bedankt om mijn tekstje te lezen! Leuk dat je het graag las.  

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Annabe

Dat is een sterk verhaal. Luguber, spannend en goed verteld. Hoedje af.

Wat ik bijzonder sterk aan je tekst vind is dat je op de ene of de andere manier (ik kan het niet anders uitdrukken) dubbel-lagig werkt, je geeft een soort van wenken in je tekst die het nog sterker maakt.

Erg knap gedaan.

Johanna