Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#373 Het verhaal dat er niet kwam


Met grote ogen en een brede grijns kijkt hij me aan. Het uitsnijden is goed gelukt en het flikkeren van het waxinelichtje in zijn binnenste geeft zijn ogen iets sprankelends. Straks zet ik hem bij de voordeur met een briefje erboven: Ik doe niet mee met Halloween. Aanbellen heeft geen zin.
Daarna ga ik van het vruchtvlees een heerlijke pan soep maken, maar eerst een verhaal schrijven voor SOL.

Voor de zoveelste keer neem ik plaats achter mijn laptop voor een hernieuwde poging; het scherm blijft echter maagdelijk wit. Met jaloersheid las ik de verhalen die al geplaatst zijn op het forum. Waar haalden zij hun inspiratie vandaan? Mijn vingers blijven roerloos boven de toetsen hangen. Ik heb al van alles geprobeerd: extra yogaoefeningen, een wandeling door het bos, een glaasje port. Nou, eigenlijk waren het er een paar meer, but who’s counting.

‘Kom op! De tijd dringt,’ hoor ik ineens. Van schrik valt mijn vinger op de delete-knop en wist de met moeite verzonnen twee woorden van het scherm. De stem lijkt vanaf het aanrecht te komen en ik zweer dat ik de mond van de pompoen zie bewegen.
‘Halloween is bijna voorbij, hoor.’
Ik pak hem voorzichtig op en staar naar de flikkerende ogen. Dat laatste glas had ik beter niet kunnen nemen. Ik zet hem naast de laptop op tafel.
‘Je kunt wel naar me gaan zitten staren, maar daarmee komen er geen woorden op dat scherm.’
‘Die komen er toch niet. Ik heb helemaal niets met Halloween, misschien sla ik beter deze opdracht over.’
‘Dat kun je niet maken!’
‘Hoezo niet?’
‘Je hebt al commentaar gegeven op een aantal verhalen; je moet met iets komen.’
Ik zak onderuit in mijn stoel. Hij heeft gelijk, ik moet iets verzinnen. Gi schreef een mooi verhaal over Toon Hermans, Taco verzon een grappige wraakactie, Tony verraste me met een niet-Halloweenverhaal, Tudor maakte iets leuks over trollen en monsters. Ook de andere verhalen vond ik knap verzonnen. Jaloersmakend.

‘Je zou over mij kunnen schrijven.’
‘Serieus? Er was eens … een pratende pompoen. Ik zie de reacties al voor me: Goh Fief, kon je niets beters verzinnen?’
‘Ik kan je iets vertellen over waar ik vandaan kom, wat onze functie is bij het Halloweenfeest.’
‘Ik schrijf jouw verhaal?’
‘Precies.’
‘Oké.’ Ik schuif mijn stoel aan, rek en strek mijn vingers en typ de eerste woorden:
Het was zondag, 31 oktober …

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, 

Het is je gelukt! Op de valreep toch nog inspiratie. Bedoelen ze dit met het advies om bij een blokkade gewoon maar te beginnen met schrijven? Het is jou in elk geval gelukt: een leesbaar verhaal en het laat mij als lezer achter met de vraag:wat zou ze nou eigenlijk gaan schrijven? Nieuwsgierig gemaakt!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Carneli. Ik vond het een lastige opdracht, maar vond toch dat ik iets moest verzinnen. 

Hoi Maria, of je echt van inspiratie kunt spreken weet ik niet. Fijn dat je het leesbaar vindt. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Halo Fief

Lang geleden dat ik nog een verhaal van je mocht lezen, en ik vond het wederom fijn en goed geslaagd. Kan best zijn dat je geen klik hebt met het thema, aar je lost het op deze manier niet enkel op, je komt ook met een originele insteek.

Het leest weer super vlot en door de intrige met de pompoen is het toch een Halloweenverhaal geworden, op jouw manier.

Graag gelezen.

 

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Halloween haten en dan een pompoen als muze op bezoek krijgen, zulke sprookjes zijn enkel aan grote schrijvers voorbehouden.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Johanna, bedankt voor je comllimenteuze reactie. Doet me goed.

Haha Gi, je doet me blozen. Toch wacht ik nog met spanning op de eerste kritische noot. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Prima verhaal. Ik kreeg ook gisteravond pas inspiratie. Ben overigens benieuwd naar je recept. 

(je wilde een kritische noot? Na de tweede keer lezen, specifiek op kritisch te noten tekst: In de zin: "misschien sla ik beter deze opdracht over." Kan je beter het woord 'beter' weglaten. Maar dat is gezeur.)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, bedankt voor je reactie. De zin zou misschien beter zijn als er staat: misschien is het beter om deze opdracht over te slaan. Het woord " beter" benadrukt voor mijn gevoel de onzekerheid om al dan niet iets in te sturen. Ik ga er nog eens over nadenken.

Jouw recept verschilt niet zoveel van het mijne. Ik doe er geen knoflook in, maar ga het zeker proberen. Een zoete aardappel is er lekker in. Een toefje crème fraiche op het laatst maakt het af.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

"Het verhaal dat er niet kwam"  - Contradictio in terminis.

Van frustratie tot inspiratie. Goed dat je er toch iets van kunnen maken hebt, en dat "iets" mag best gelezen worden Fief.
Het eindigt waar het normaal moet beginnen en dat is goed zo.

Opdringerige pompoen wel. Graag gelezen!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, toch wel een zeer aangenaam lezend stuk geworden, desondanks je inspiratiezoektocht. Knap. Klein zeurtje: 

Tony verraste me met een niet-Halloweenverhaal,

moet zijn:

Tony verraste me met een ijzersterk, op het eerste zicht niet-Halloweenverhaal, maar dat na tweede lezing, plots, de gehele lading dekte, en Halloween subtiel, onnozel benoemde,

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Ik was benieuwd naar je stukje, zeker met die titel en omdat ik eerder deze week in de commentaren al las dat je je niet geïnspireerd voelde door het thema. Ik vind het niet te merken in je tekst, moest lachen om je 'but who's counting'. Tof ook hoe je de teksten van de anderen hierin verwerkt en je innerlijke dialoog weergeeft. Ik heb er een lach door op mijn gezicht.