Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#372 - Kassa drie tot de macht oneindig (herschrijf)

‘Wedden dat een blond bimbootje zo meteen een pak condooms op de rolband smijt?’ zei Georges tegen Brat, de kassier aan kassa drie van de Lidl in Poperinge. ‘Ze roept mijn naam, kust me, en ...’ Georges krabde aan zijn baard en pleurde twee kiwis in zijn Jumbotas.
    ‘Georges, jij fantast,’ lachte Brat, ‘daar verwed ik een etentje op.’ Brat scande een komkommer en rolde het over de wieltjes naar Georges’ zak. Georges omklemde de groente, tuurde er naar en zuchtte.
    ‘Jij herinnert je niet hoe hier gisteren een blondje haar kar tegen mijn kont plantte, schaterlachte, mij vastnam en in mijn bips kneep? Hoe ze in mijn Porsche sprong en niet kon wachten om mijn broek los te rukken nog voor ik de parking afreed? Dat laatste kan je niet weten natuurlijk, maar ik zeg het je! Onvoorstelbaar. Elke dag weer.’ Georges stak zijn Belfiuskaart in de betaalterminal en codeerde het klavier. ‘Die gloednieuwe Porsche Taycan, nog zo iets, waar komt die vandaan? En mijn penthouse in de Nieuwstraat? Ik draag Versace en shop in de Lidl? Ongeloofwaardig, niet?’

‘Geooöoorges!’ riep een blondine. ‘Jij hier?’ Twee Louboutin naaldhakken onder benen in grijze kniekousen tikten op de supermarktvloer. Ze porde haar karretje wat opzij, opende de knop van haar zwarte lederen jas en stormde op Georges af. Ze omhelsde hem, deponeerde een smakkerd in zijn hals en perste haar boezem hard in zijn kostuumvest. ‘Verdorie, wat heb ik jou gemist!’ zei ze en streelde met haar roodgelakte nagels Georges’ lippen. ‘Kijk niet zo verward,’ fluisterde ze, ‘Je weet toch wie ik ben?’
    ‘Natuurlijk,’ gromde Georges en bemonsterde haar gelaat, zoekend naar herkenningspunten. ‘Een blond modelletje op naaldhakken,’ mompelde hij en keek naar de hemel, ‘Waar zit de variatie, man?’ 
    Brat gaapte hoe de blondheid Georges’ buik streelde. ‘Hoe,’ stamelde Brat, ‘kon je dit voorspellen?’ In slow-motion ontgrendelde hij zijn blik van de blonde vamp, keek Georges kort aan en gluurde in haar karretje. Een pak Durex. Aardbeiensmaak. Hij slaakte een gilletje en staarde naar Georges alsof hij Jezus’ verrijzenis besefte.
    Georges drukte een mini Porsche Taycan in haar hand. ‘Zet je in mijn Porsche, maar blijf met je vingers van de knopjes,’ zei hij. ‘Ik kom zo.’
    Ze liet Georges los, rooide het pak condooms uit haar kar, dropte het in Georges’ kostuumzak, knipoogde naar Brat en wiebelde naar de schuifdeuren. Haar lichtgele verschijning loste op in het daglicht.
    ‘Is dit een leven?’ vroeg Georges eerder aan zichzelf dan aan Brat. ‘Ik kan het niet meer aan. Ze zal sushi willen, Deliveroo brengt het en om God weet welke reden, krijgt mijn bestelling een gratis fles Dom Pérignon, drinkklaar gekoeld. Dat mens en ik slurpen ze leeg in mijn waterbed en morgen ontwaak ik rond de middag, is zij weg, kom ik bij jou en kan jij mijn kiwis en een komkommer scannen.’
    ‘Vrijdag,’ zei Brat, ‘dat etentje?’
    ‘Onmogelijk,’ zei Georges, ‘Coppo’s kop zit vast.’

 

 

 

 

---  eerste versie ---

‘Wedden dat er zo meteen een blonde bimbo een pak condooms op de rolband smijt?’ zei Jos tegen Kat, de kassierster aan kassa drie van de Lidl in Poperinge. ‘Ze herkent me, roept mijn naam en kust me.’ Jos krabde aan zijn baard en pleurde twee gescande aubergines in zijn Jumbotas.
    ‘Jos,’ lachte Kat, ‘daar verwed ik een etentje op.’ Ze scande een komkommer en rolde het over de wieltjes naar Jos’ zak. Jos omklemde de groente, tuurde er naar en zuchtte.
    ‘Jij herinnert je niet hoe Zonja gisteren haar kar tegen mijn kont plantte, schaterlachte, mij vastnam en in mijn bips kneep? Hoe ze in mijn Porsche sprong en niet kon wachten om mijn broek los te rukken nog voor ik de parking afreed? Dat laatste kan je niet weten natuurlijk, maar ik zeg het je! Onvoorstelbaar. Elke dag weer.’ Jos stak zijn Belfiuskaart in de betaalterminal en codeerde het klavier. ‘Die Porsche Taycan, nog zo iets, waar komt die vandaan? En mijn penthouse? Ik draag Versace en shop in de Lidl? Om de hoek een Albert Heijn.’
    ‘Joöos!’ riep een blondine. ‘Jij hier?’ Twee Louboutin naaldhakken onder benen in grijze kniekousen tikten op de supermarktvloer. Ze porde haar karretje wat opzij, opende de knop van haar zwarte leren jas en stormde op Jos af. Ze omhelsde hem, deponeerde een smakkerd in zijn hals en perste haar boezem harder in zijn kostuumvest. ‘Verdorie, wat heb ik jou gemist!’ zei ze en streelde met haar roodgelakte nagels Jos’ lippen. ‘Kijk niet zo verward,’ fluisterde ze, ‘Girona?’
    ‘Natuurlijk,’ zei Jos, gromde en bemonsterde haar gelaat, zoekend naar herkenningspunten. ‘Zonja, Marbella, Kilimanjara, Roma, Milana, Serena en vandaag, Girona. Ik zeg het je, Kat, mijn universum heeft weinig inspiratie.’
    Kat gaapte hoe de blondheid haar handen rond Jos’ middel klemde. ‘Hoe,’ stamelde ze, ‘kon je het voorspellen?’ In slow-motion ontgrendelde ze haar blik van de blonde vamp, keek Jos kort aan en gluurde in Girona’s karretje. Een fles Chateau De Paupe uit 2012 én een pak Durex. Aardbeiensmaak. Kat slaakte een gilletje en staarde naar Jos alsof ze Jezus’ verrijzenis besefte.
    Jos petste op Girona’s billen en drukte een mini Porsche Taycan in haar hand. ‘Zet je in mijn Porsche, maar blijf met je vingers van de knopjes,’ zei hij. ‘Ik kom zo.’
    Girona liet Jos los, knipoogde naar Kat, rooide de fles wijn en het pak condooms uit haar kar en wiebelde naar de schuifdeuren.
    Kat én Jos zagen de lichtgele verschijning naar het daglicht schrijden.
    ‘Is dit een leven?’ vroeg Jos eerder aan zichzelf dan aan Kat. ‘Ik kan het niet meer aan. Ze zal sushi willen, Deliveroo brengt het en om God weet welke reden, krijgt mijn bestelling een gratis fles Dom Pérignon, drinkklaar gekoeld. Dat mens en ik slurpen ze leeg in mijn waterbed en morgen ontwaak ik rond de middag, is zij weg, kom ik bij jou en kan jij mijn aubergines en een komkommer scannen.’
    ‘Vrijdag,’ zei Kat, ‘ons etentje?’
    ‘Onmogelijk,’ zei Jos, ‘Coppo’s kop zit vast.’

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zie het nog niet helemaal. Deze zin wel natuurlijk: ‘Die Porsche Taycan, nog zo iets, waar komt die vandaan? En mijn penthouse? Ik draag Versace en shop in de Lidl? Om de hoek een Albert Heijn.’ Maar de conclusie zie ik niet getrokken worden.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tony, dit is wat je noemt een echt Coppootje. Allemachtig wat een toestand. Knap zeker, maar: "Ze porde haar karretje wat opzij?"  Hoe doet ze dat? 
"Kat gaapte hoe de blondheid haar handen rond Jos’ middel klemde. "(?)
Al met al hoop ik dat je kop snel weer goed op je romp staat. Sterkte. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, hoe bedenk je het dat iemand met een Jumbotas naar de Lidl gaat! Pas na de tweede lezing ben ik helemaal mee, maar dan ook helemaal.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tonny,

Je verhaal is ieder geval zeer levendig en vol met details. Vind het alleen af en toe lastig mee te krijgen, wat denk ik met name komt door de overload aan merknamen en omdat er vrij veel actie achter elkaar zit in zo'n kort verhaal.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, 
Je hebt een leuk concept bedacht, maar ik had er wat moeite mee om in het verhaal te komen. Het verhaal voelt voor het grootse deel hetzelfde met een ander jasje: duur merk op een niet te verwachten plaats. Het kan je bedoeling zijn dat je dat zo hebt gedaan, zoals in de film Groundhog day, maar desondanks leest het toch een beetje traag. Het stoort niet meteen, want je schrijfstijl is fijn, maar iets meer variatie zou mijns inziens wel op zijn plaats zijn. 

Ik vind het slot wel erg mooi gevonden, vanaf is dit een leven? Dat is een erg mooi bruggetje en je werkt op een mooie en leuke manier naar de conclusie toe.

Groet, 

Nadine

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij Nadine. Ergens kom ik er 'niet goed in', maar dat ligt zeker niet aan de schrijfstijl.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@taco: ik voegdenog zinnetjetoe. Duidelijker?

@carneli: porren = stoten, duwen. Akkoord minder vaak zo gebruikt, maar dat vind ik leuk.

En dat blondheid mist mss ‘naar’?

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: wat fijn dat je helemaal mee bent, afgaande op andere reacties is me dat niet bij iedereen gelukt.

@Virtuoso: Yes, de hp heeft geen controle op wat er gebeurt, maar beseft wel dat er iets loos is met zijn schrijver, dacht ik toch.

@Nadine: Wat bedoel je met "Het verhaal voelt voor het grootse deel hetzelfde met een ander jasje: duur merk op een niet te verwachten plaats. Het kan je bedoeling zijn dat je dat zo hebt gedaan, zoals in de film Groundhog day, maar desondanks leest het toch een beetje traag. " 

Refereer je dan naar eerdere verhalen (wat bedoeling was) of enkel hier in het verhaal waar hij steeds hetzelfde meemaakt (zoals in de film inderdaad, wat ook bedoeling was) en hij enkel verlangende vrouwen ontmoet (anders dan de film :)) en hij beseft dat er een Coppo bestaat die hem die stomme dingen aanbiedt en waar hij geen verzet tegen kan brengen.

@Hadeke: same comment.

Uitkijkend naar feedback, hoe ik jullie meer in het verhaal kan trekken. In mijn idee, zit ik er meteen in ;-)

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik denk, maar krijg de vinger er niet goed op, dat het hem voor mij in de dynamiek van het verhaal zit. Niet zozeer traag, want dat is het niet, maar meer te weinig afwisseling. Eén lange top en nauwelijks dal, om het ff krap door de bocht te stellen.

Het verwarrende is dat ik je schrijfstijl, de gedachte en het slot top vind en dat ik toch ergens 'haak'. Misschien ergens in het eerste deel van het verhaal klein beetje gas terug. 

Maar goed, zoals gesteld: ik krijg de vinger er niet echt op. In die zin kun je natuurlijk gewoon varen op de reacties van anderen. Je blijft tenslotte zelf de schrijver. 😀

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik vind het een lastig verhaal. Ik weet niet precies wat je wil vertellen. Ik denk dat het niet Coppo's hoofd is die vast zit, maar die van mij. 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen, omdat het duidelijk niet goed zat, maar ik het toch wou proberen redden. Een herschrijf. Beter, slechter of gewoon prullenmand in?

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, het leest nu meer als een samenhangend geheel en ik ben erin geslaagd het verhaal voor me te zien. Alleen zie ik de personages nog niet direct winkelen bij de Lidle, maar dat zal het idee van ene Coppo zijn geweest en diens hoofd zat vast. Ik denk dat Georges ook liever ergens anders gestationeerd was geweest.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tony, je tweede versie vond ik een stuk consistenter, omdat nu duidelijker wordt dat een stereotiep macho hoofdpersoon baalt van zijn stereotiepe leventje, tot verbijstering van de Lidl-kassier. Brat is beter dan Kat, meer jongens onder mekaar over de meiden. 
Maar kan je je hoofdpersonen niet af en toe wat meer afwisseling meegegeven? Weer die Porsche Taycan, die Gucci spullen, die Versace kleren, steeds die mevrouwen die op dezelfde manier gekleed en hitsig zijn...A one track mind is a joy forever, maar of dat echt forever is? Georges is niet de enige die daar vraagtekens bij zet. De verrassing is er wat af, misschien toch Coppo's kop fff losmaken?
Desondanks met plezier gelezen, want lekker plastisch gescheven!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank fief!

yes bob! volmondig mee eens, dat was ook de inzet van het stukje. Karaktermoord ofzo. Ik beloof het niet meer te doen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony, 

Ik heb er een tijdje over nagedacht over je eerste versie en nu is daar je tweede al. Je hebt me wat ademruimte gegeven. Ik denk dat de komst van Brat daar inderdaad voor een groot stuk tussenzit. Alsof er een bepaalde spanning en ongemakkelijkheid, die ik bij Kat wel voelde, plots weg is. 

Wat maakte dat je Kat in Brat hebt veranderd? Wat was jouw intentie hiermee? 

Er zijn ook wat subtielere verschillen. Zo vind ik je 'lichtgele zin' ook mooier geworden. 

Je niet zo willekeurige keuze in fruit en groenten, vind ik ook wel grappig! 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door TonyCoppo

Hoi Tony, 

Ik bedoelde dat er binnen dit verhaal veel van hetzelfde gebeurt. Inderdaad inhoudelijk niet hetzelfde als in de film, maar het was wel een beetje het idee van: veel van (ongeveer) hetzelfde wordt bijna exact herhaald. 

Ik heb je tweede versie ook gelezen en die leest al een stuk vlotter. Mooi herschreven. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, ik was dus na de tweede lezing van versie één al mee maar na de lezing van de herschrijf hehehelemaaal!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Annabe: dankje! Ik denk dat door Kat naar Brat te veranderen het korte stukje behapbaarder wordt. Ook verandert dat de dynamiek, daarom gekozen dus. En inderdaad, subtiele verschillen maken verschil :) Erg mooi dat je mijn niet zo willekeurige keuze van groente en fruit opmerkte, ook daar, ik geloof dat elk detail wezenlijk iets doet. :°) al maakte ik me er wel makkelijk vanaf.

@Nadine: dankjewel, al een stuk vlotter, is nog niet vlot, laat staan goed, maar dat is niet erg, ik heb het losgelaten ;)

@Gi: heheheerlijk!