Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#371 – Immer vrolijk

Dit nummer van Dave Davies doet me terugdenken aan collega Jan.
Nooit gekend zegt u? Pas begin dit jaar gestart?
Ach Jan, immer goedgemutst en vrolijk. Al mag u die “immer” natuurlijk niet letterlijk nemen. Schommelingen waren merkbaar, zelfs bij Jan. Maar positief ingesteld was hij.
En geliefd.
De collega’s noemden hem in hun redes achtereenvolgens bruggenbouwer, doorbijter en sfeermaker. Hij had de gave, ziet u, om al schertsend een berg werk te verzetten.
‘De spreekwoordelijke clown die drie taken hoog weet te houden en tegelijk op olijke wijze het strikje tegenwijzerzin laat spinnen,' aldus ons afdelingshoofd tijdens een ietwat onzinnige, beschonken nieuwjaarsspeech.
Alle aanwezigen hadden beamend geknikt en vervolgens getoost op Jan. En wat eens was, zou altijd blijven.
Dachten we.
Maar corona kwam en veegde heel wat menselijk contact onder de mat. Ook bij jan.
Hij was – wat had u verwacht – een olijke bachelor. Gebonden zijn was werk voor een boeienkoning, niet besteed aan de clown. Vertier zocht hij dus buitenshuis.

Thuiswerk werd echter de norm en ieders belevingswereld werd verengd en afgevlakt tot een diagonaal van circa 40 cm. Jan tuurde door de lens op zijn laptop en wij kregen een vervormd en beslagen beeld teruggekaatst. Telefoontjes met collega’s werden bovendien schaars en kortdurend. Ongerustheid bij sommigen, maar Jan wuifde hun bezorgdheden weg. Een gebarsten lach voor ieder die het niet wou zien.
Enkele maanden verder en we mochten we met z’n allen terug naar kantoor. Toen de eersten aankwamen, stond Jans auto er al. De deur van zijn bureau was op slot; binnen heerste stilte.
Op die deur hing een geel post-itje met volgende regel:

“Let's all drink to the death of a clown.”

Ja, ziet u, u bent best voorzichtig met mensen die te boek staan als immer vrolijk.

***

https://www.youtube.com/watch?v=F26MKAYzxYA&ab_ch…

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor, wat een bijzonder verhaal. Het komt in de buurt van "the tears of a clown" of "I hide my tears behind a painted smile". Goed gevonden.

Alle zinnen beginnen op een nieuwe regel. Is dat met opzet? Het leest zo iets minder als een verhaal, meer als een opsomming.  

‘De spreekwoordelijke clown die drie taken hoog weet te houden, en tegelijk op olijke wijze het strikje tegenwijzerzin laat spinnen.’
Dixit ons afdelingshoofd tijdens een ietwat onzinnige, beschonken nieuwjaarsspeech.

Ik dacht in eerste instantie dat Dixit een naam was, maar het blijkt dat het betekent: volgens, aldus, zei. Weer wat geleerd. 
Eigenlijk moet er dan staan: ... laat spinnen,' dixit ons afdelingshoofd ... 
...hoog weet te houden, en tegelijk op olijke ... --> voor "en" hoort geen komma.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief.

Snel voor het werk een korte reactie. Bedankt voor je feedback alvast. Het feit dat ik quasi alle zinnen op een nieuwe regel liet beginnen, was geheel onbewust. Heb het aangepast om het geheel wat meer "verhaalderig" te maken.

Die dixit, ja ik snap de verwarring. Blijkbaar voornamelijk in Vlaanderen gebruikt, maar ik vond het passen binnen de stijl van de tekst (net zoals "immer" ipv "altijd"). Heb er "aldus" van gemaakt.
Komma toegevoegd én weggehaald.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een aansprekend verhaal over iemand die coronaslachtoffer werd zonder de ziekte op te lopen. Het einde vind ik wel wat lastig te begrijpen, omdat ik eerder zou verwachten dat Jan bij de heropening van het kantoor de vlag zou uithangen. Aan de andere kant doen mensen die diep in de put zitten wel vaker dingen die je niet verwacht. Mooi geschreven.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank @ allen voor de feedback. 

@ mespunt: inderdaad, je zou lichte euforie verwachten bij een terugkeer naar het "oude normaal".
Maar zoals je zelf al aangaf: een kat in het nauw maakt soms rare sprongen. 
In concreto voor het hp betekende dit: de maatschappij herleefde, maar Jan was al te ver heen en sprong finaal de andere kant uit.