Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#371 Herinneringen aan de godverlaten galerij

Het had heel wat moeite gekost om de bejaarde zangeres mee te krijgen op de memory lane-trip waar ik mijn kleine ode aan een grote zanger wilde draaien. Een filmpje van elf minuten en drieënveertig seconden om afscheid te nemen van vroeger. Wat mij toen gefascineerd had past niet meer in nu. De zanger zelf zou er niet bij zijn. Nergens ter wereld gaf hij nog acte de présence, hij was opgegaan in klanken en herinneringen.

Dichtbij Duluth, Lake Superior al geruime tijd in zicht, stopten we. We stapten uit, gingen zitten op een muurtje langs de weg en keken naar de stad waar de zangeres blijkbaar zulke intense herinneringen aan had. Na een tijdje vertelde ze me dat ze dat ze hier bijna zestig jaar geleden met de zanger was geweest. “Hij zei altijd dat hij hier alleen maar geboren was. En hij vertelde me dat ze ansichtkaarten verkochten van de lynchpartij die de stad een euvele faam had bezorgd. We hadden een goedkoop hotelletje downtown genomen, en hij was nog wat gaan zwerven voor het eten. Toen hij rond middernacht terugkwam, was’ie “high as a kite”. Het moet een heel sterk soort acid zijn geweest: zijn trip duurde dagen, eigenlijk  is hij er nooit helemaal van teruggekomen. Hij vertelde dat hij bij het waterfront festival geweest was, en daar allemaal gekke mensen had ontmoet. Soms leek het wel of hij verslag deed van een film over Alice in Wonderland. En hij bleef maar doorratelen. Niet dat hij flipte, maar ook niet direct wat je noemt een fijne relaxte trip...”

De zangeres zweeg even, en vervolgde toen haar verhaal: “Hij was naar een buurt geweest die hij de godverlaten galerij noemde en had daar onder anderen een liefje van vroeger ontmoet. Ze was zijn Assepoester, ik denk wel dat hij sex met haar heeft gehad, maar van de professionele soort. Er was die nacht gedoe met de politie, het moet er stevig aan toe zijn gegaan, er zouden ook ambulances aan te pas zijn gekomen. En een heleboel junks van allerlei pluimage, hij moet zich suf geluld hebben. Toen hij thuis kwam zeek het van de regen, ik wilde hem zijn natte spullen uittrekken, maar hij bekte me af. Hij zei dat ik een preuts trutje was, en dat ik nooit vrij zou worden, alleen maar hunkerend uit het raam zou staren...”

Ik legde mijn arm troostend om de schouder van de oude vrouw. Wat zij vertelde was meer dan een halve eeuw geleden, maar het raakte haar nog steeds. Ze stond op stelde voor dat we verder zouden gaan. We reden de stad in. Zwierven wat door de buurt waar volgens de zangeres ooit de godverlaten galerij geweest moest zijn. Nergens een spoor van wrakke huizen, smoezelige ramen in stalen frames of tochtige doorgangen. De verzaveling, zoals onze zuiderburen dat zo mooi noemen, had ook hier toegeslagen. De poëzie van het verval had plaats moeten maken voor de betere bebouwing en de luxere consumptie.

Ik besloot het filmproject af te blazen en afscheid van de bejaarde zangeres te nemen. Toen ik haar op het vliegtuig zette zei ze tenslotte nog: “Ik denk echt dat een stuk van hem daar op die plek is achtergebleven. Ik heb hem nog wel eens een brief geschreven, maar die kreeg ik ongeopend retour. Op de envelop had hij geschreven: “alleen brieven uit de godverlaten galerij worden nog geopend."

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, ik heb de indruk dat dit een introductie is naar meer en dat het echte verhaal nog moet beginnen. Ik denk dat je naar jouw naamgenoot met de artiestennaam Dylan verwijst en dat misschien Joan Baez de bejaarde zangeres zou kunnen zijn. Alhoewel, Joan ziet er nog heel goed uit, dus zal het één van de andere ex-liefjes van de 'nobele' gast moeten zijn.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob, ik heb hetzelfde gevoel als Gi. Dit zou zomaar een passage kunnen zijn uit een biografie dat je geschreven zou kunnen hebben. Voor de zanger moest ik even googelen en kwam ook op Bob Dylan uit. Ik ben ben benieuwd naar welk lied er door jouw hoofd spookte toen je dit schreef.
Het leest intrigerend en ik ben nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je maakt me erg nieuwsgierig naar het filmpje, die 'kleine ode aan een grote zanger' (mooi verwoord). Mogen we het zien?

Ik heb je verhaal geboeid gelezen. De woorden zal ik maar niet gaan tellen. Ik zie wel wat mogelijkheden om dingen bondiger op te schrijven. Waar je schrijft dat je het idee hebt dat de herinnering haar behoorlijk raakt zou je bijvoorbeeld kunnen schrijven: "Ze slikte (of snikte/zuchtte) en zweeg even". Of misschien kun je in de daaropvolgende zin de emotie laten weerklinken door haar een brok in de keel te geven. Het zou vooral zijn om je braver aan de opdracht te houden, of om jezelf een uitdaging te geven, want de tekst zelf heeft het wat mij betreft niet nodig om drastisch ingekort te worden.

Ik vind het heel mooi hoe je beschrijft dat alles er tegenwoordig beter uitziet, maar dat dat gevoelsmatig niet klopt. Een soort heimwee naar het verval van weleer. Misschien zoek ik er te veel achter, maar dat is een goed teken volgens mij.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, Fief. Dank voor het lezen, het zou zomaar kunnen dat jullie gelijk hebben. Maar iedere gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenisssen is louter toeval, en het feit dat mijn verhaal zo lang is komt omdat de song ook heel lang is.
Mespunt: het filmpje heb ik, zoals ik schreef, afgeblazen omdat de godverlaten galerij alleen in mijn binnenste was blijven bestaan en daar kan ik niet filmen. Korter had gekund, maar ik daar kies ik niet per se voor. Trouwens: better get hanged for a sheep than for a lamb

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Bob, ik weet het niet. Het verhaal boeide mij niet echt. De zin: "….en keken naar de stad waar de zangeres blijkbaar zulke intense herinneringen aan had." begrijp ik niet helemaal. De ik-persoon heeft haar toch meegevraagd omdat hij de zanger wil herdenken die zij ook heeft gekend? Dan snap ik het woord 'blijkbaar' niet zo goed. Ik neem aan dat twee keer 'geleden' de bedoeling is, elk in een andere betekenis? Triest, word ik er  van. Heel triest.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jammer Bob. Ik denk dat het vermelden van de precieze duur eraan bijgedragen heeft dat ik 'een filmpje draaien' las als 'een filmpje afspelen'. Dat is een smoesje natuurlijk, maar dat zie je vast door de vingers.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad, Bob, Desolation row van Dylan telt 660 woorden maar wie was nu die overjaarse dame?

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Carneli, jammer, maar wat niet boeit boeit niet. Denk niet dat detailuitleg zinvol is. Zal in elk geval niet helpen tegen je tristesse.Geleden geleden was typo, daarvoor dank. 
Mespunt, ik weet niet beter dan dat een film "draaien" slaat op het opnameproces - vandaar ook de term draaidagen. Dit itt tot het kijken of afspelen. De tijdsduur is een verwijzing naar duur van de song - misschien overdone? Sorry voor de verwarring.
Gi, valt alweer niet tegen: 583 woorden over een song van 660. De zangeres op leeftijd blijft in het midden, zoals ook "Ophelia" in het midden blijft. Joan Baez is idd uitmuntend geconserveerd, mijn zangeres alleen bejaard. 80?

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een behoorlijk 'kauwverhaal' dat na lezen nog door blijft kauwen en inderdaad aanzet tot een speurtocht op het wereldwijde web.

Ik had af en toe ook het idee dat het iets bondiger kan, maar het past ook wel weer bij het meanderende en de lengte van de inspiratie waar je uit geput hebt.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De verwijzing naar de duur van het liedje vind ik juist wel mooi. Ik denk alleen dat ik mede daardoor het 'draaien' van de film opvatte als een vertoning, zoals als er ook films draaien in de bioscoop. Het maakt niet uit, ik hou wel van wat verwarring.