Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#371 Koningin van Carthago

De vader van tante Dido was leraar Latijn en vond het kennelijk een goed idee om zijn dochter te noemen naar de koningin van Carthago, die in een mythisch verleden zo'n tragische dood stierf. In de steek gelaten door haar grote liefde Aeneas, die nu eenmaal door moest naar Italië om Rome te stichten, sloeg deze koningin met veel gevoel voor drama de hand aan zichzelf. Niet dat tante Dido hier onder gebukt ging. Integendeel, ze was helemaal gegrepen door haar illustere voorgangster en dan vooral door het gelijknamige personage uit de opera Dido and Aeneas van Henry Purcell, die tegen het eind met een hartverscheurende aria afscheid neemt. Wat zou tante Dido graag zo'n tragische heldin zijn.

'En dat ze dan op mijn crematie die aria draaien en dat iedereen bij de woorden "Remember me, but forget my fate" in snikken uitbarst,' zuchtte ze. 'Dan ben je echt iemand geweest. Wat een prachtige regels zijn dat.'

Maar tante Dido leidde een gemoedelijk leventje, gespeend van elke tragiek. Ze had een brave echtgenoot, vier kinderen die allemaal deugden, deed fijn vrijwilligerswerk en was nooit ziek.
'Ik vrees dat ik gewoon in bed dood zal gaan,' sprak ze spijtig, 'en dan kunnen jullie mijn lievelingsaria niet draaien.'

Uiteindelijk liep het net iets anders en kreeg Dido toch haar aria. Op een dag in oktober, op weg naar de Hema waar ze zichzelf elke dag trakteerde op een kop koffie met mokkagebak, gleed Dido uit over een herfstblaadje. Ze smakte met haar hoofd tegen de stoeprand en overleed ter plekke. Het enige tragische daaraan was dat ze nu net de honderd niet had gehaald, maar voor de familie was dat voldoende om bij haar crematie "Remember me, but forget my fate" te draaien. Daarna deed iedereen zich tegoed aan de koffie met mokkagebak.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie keus, Aurora, en heerlijk dat tongue-in-cheek toontje. This is the way the world ends. Not with a bang, but a whimper.
Kan je alleen het slot nog ietsje aanscherpen? Ik weet niet of het komt door de aankondiging "kreeg toch haar zin"  of door het droge "de familie vond dat genoeg", maar wat het ironisch hoogtepunt van tragiek had moeten zijn komt nu voor mij wat vlakjes over. Neemt niet weg dat ik gesmuld heb, zelfs zonder mokkagebak. 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

S.O.S. !!! Ik heb  geen enkel idee wat de opdracht is. Daarom van mij nog geen reactie, laat staan een verhaal. Ik denk dat ik niet de enige ben die slechts drie verhalen op de site ziet staan?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ontdekt dat je de opdracht kan zien als je "#371" typt in het zoekvenster op de startpagina. Maar er scheelt iets met de hele website. We zijn terug in de tijd gegaan. 

Sorry om hier jouw onderwerp voor te gebruiken, Aurora, maar hopelijk vindt iedereen nu wel de weg.

Wat je tekst betreft, vind ik de ironie van de tragiek die schuilt in het ontbreken van tragiek, wel een leuke vondst. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Aurora, mooi gevonden. Met plezier gelezen.
Een klein zeurtje:

Op een dag in oktober, op weg naar de Hema, waar ze zichzelf elke dag trakteerde op een kop koffie met mokkagebak, gleed Dido uit over een herfstblaadje, smakte met haar hoofd tegen de stoeprand en overleed ter plekke.

In deze zin staan vier komma's. Er is me ooit verteld dat als je veel komma's in een zin moet gebruiken, je beter de zin kunt splitsen in kortere zinnen. 
In de zin "op weg naar de Hema, waar ze zichzelf elke dag trakteerde op een kop koffie met mokkagebak" kun je de komma achter Hema weglaten
Persoonlijk zou ik achter herfstblaadje een punt zetten en een nieuwe zin beginnen.
... gleed Dido uit over een herfstblaadje. Ze smakte met haar hoofd ...

Is het met opzet dat je in de laatste alinea geen "tante" schrijft voor de naam Dido?

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb genoten van de muziek (die ik niet kende) en van je tekst. Die arme tante Dido, ik kan me er alles bij voorstellen hoe haar leven vredig en zonder noemenswaardig drama voortkabbelde. Je zou van minder in een depressie raken. Vooral de vierde alinea, waarin je zo treffend beschrijft hoe tragisch dat ontbreken van elke vorm van tragiek voor tante Dido was, vind ik bijzonder vermakelijk. Dat het verhaal niet gelukkig eindigt is dus eigenlijk maar goed, al is het jammer dat tante Dido die tragedie en haar eigen begrafenis niet mocht meemaken. Niet bij bewustzijn althans. Maar misschien is dat iets voor een volgende opdracht.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, met jouw muziekkeuze (en die van jouw al of niet ingebeelde tante Dido) katapulteer je mij terug naar de tijd dat mijn dochtertje van amper vier een van de engeltjes speelde in een opvoering van de opera Dido and Aeneas van Henry Purcell. Tientallen jaren later is 'Remember me' nog steeds een van haar en mijn geliefkoosde aria's. Dank je.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Bobcom en @Fief, bedankt voor de feedback. Ik heb naar aanleiding daarvan de laatste alinea wat aangepast.

@Mespunt, leuk dat je het vermakelijke van een ontragisch leven inziet ;-)

@Gi, wat geweldig dat je dochtertje een engeltje was in Did and Aeneas! Ik heb heel veel opera's live gezien, maar deze is tot mijn spijt nooit langsgekomen, terwijl het nota bene de allereerste opera is die ik echt mooi vond en die me definitief tot het genre bekeerde.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik moest even in de herhaling bij de eerste vrij lange zin, maar daarna had je me wel. Geschreven alsof het waar zou kunnen zijn en misschien is het dat ook wel. 😀

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, leuk dat het kennelijk authentiek overkomt. Het verhaal is echter (zoals altijd) geheel uit de duim gezogen. Ik ga aan de eerste lange zin nog wat knippen en knutselen.