Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#371. Asche Zu Asche

 

Had ik maar nooit getekend voor die pioniersreis naar Alpha Centauri 22. ‘Je merkt niks van de vijf jaar lange cryo-slaap’ hadden ze beloofd, en dat klopte ook wel maar die zes maanden lange revalidatie erna, daar had niemand het over. En voor iemand die een stuk lagere school heeft gemist, zoals ik dacht ik bitter, waren er geen leuke baantjes.

Ik hing de vlammenwerper om, deed mijn helm dicht en controleerde de informatie op de head up display. Alles was groen.

Ik liep met mijn collega vernietigers de crawler uit en we verspreidden ons over het terrein. Ik zette me schrap voor de eerste golf kritters.

Ik zal mijn eerste keer in de destructiedienst niet snel vergeten. De kritters waren bloedsnel en als ze je te pakken kregen moest je geluk hebben dat je carbon pak het hield tegen hun scherpe tanden. Maar vooral dat geluid. Onbeschrijfelijk. Het weeïge, snerpende gejank leek dan ook niet via je oren binnen te komen maar leek direct op je hersens in te werken. Ik was toen op slag misselijk en gedesoriënteerd en had nog maar net op tijd mijn muziek aangezet anders was ik tijdens mijn eerste dienst al krankzinnig geworden. Ik zou niet de eerste zijn geweest die zijn dagen vastgebonden in een rolstoel sleet.

Rechts in mijn display ging groen over in oranje en snel over in rood. Renners, ook dat nog. Ik zette mijn muziek aan. Rammstein, zoals altijd. Of eigenlijk sinds ik ontdekt heb dat die muziek het geluid van de kritters het beste buitensluit.

‘Asche Zu Asche’ schreeuwde Rammstein in mijn oren en ik startte de vlammenwerper. Zeven meter verderop had ik de eerste te pakken. Brandend viel die neer en rolde nog even door. Best toepasselijk dacht ik nog, ‘Asche Zu Asche .. Und Staub Zu Staub’

 

 

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, zoals je ziet heb ik mijn protesttekst verwijderd. Ik ga meteen opzoek naar een adblocker; ik had daar nog nooit van gehoord. Welke adblocker gebruik jij om de reclame hier te weren? Dank voor de tip. 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Dos Wijnhof

Ik ben bang dat je een beetje paranoïde bent over het geen toegang hebben, Dos. Er is namelijk ook bij mij iets mis met de weergave van het forum, dat ineens volslagen leeg is, op de bijdrage van Taco na. Ik ben er zojuist in geslaagd om ook mijn eigen bijdrage te posten, omdat ik op mijn tablet nog het oorspronkelijke bericht met opdracht #371 open had staan, maar verder is alles onzichtbaar.

Ik heb trouwens geen last van reclames: ik heb standaard al jaren een adblocker aan mijn browser toegevoegd.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En dan nu ook nog een reactie voor Taco, natuurlijk! Lekker originele invalshoek, vlot geschreven, leuke uitsmijter. Het enige dat ik er op aan te merken heb, is dat het naar mijn idee nog niet overal even lekker loopt. In de zin "En voor iemand die een stuk lagere school heeft gemist, zoals ik dacht ik bitter, waren er geen leuke baantjes" zou ik de toevoeging "dacht ik bitter" weglaten. De zin "Het weeïge, snerpende gejank leek dan ook niet via je oren binnen te komen maar leek direct op je hersens in te werken." kan volgens mij best zonder "dan ook" en de tweede keer "leek". Verder zijn er een paar zinnen die duidelijker zouden worden door hier en daar een komma.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Dos, Ik heb liever dat je jouw protest niet op mijn post zet. Ik heb er niets mee te maken. En zoals Aurora al zegt: de website van schrijversonline ligt in puin en voor de advertenties moet je adblocker installeren.

Haal je jouw post even weg?

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, mooi gevonden. Ik ken het nummer niet, maar ik heb er nu wel een voorstelling bij. Graag gelezen. 
Een paar zeurtjes over de tekst:

carbon pak --> volgens mij moet dit aan elkaar.

Of eigenlijk sinds ik ontdekt heb dat die muziek het geluid van de kritters het beste buitensluit.  --> deze zin moet ook in de v.t. geschreven worden.

Ik was toen op slag misselijk en gedesoriënteerd en had nog maar net op tijd mijn muziek aangezet anders was ik tijdens mijn eerste dienst al krankzinnig geworden.  --> dit zou je naar mijn idee nog iets strakker kunnen schrijven:
Ik was op slag misselijk en gedesoriënteerd. Als ik mijn muziek niet op tijd had aangezet, was ik tijdens mijn eerste dienst al krankzinnig geworden. 

Best toepasselijk dacht ik nog, ‘Asche Zu Asche .. Und Staub Zu Staub’  --> Misschien leest het mooier als je schrijft: 
Best toepasselijk, dacht ik nog. Asche zu Asche und Staub zu Staub. (buitenlandse tekst wordt vaak cursief weergegeven. Zu hoeft volgens mij niet met hoofdletter.)

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou niet graag met jou op die reis gaan, maar áls het dan toch moest, ja, dan luisterden we zeker naar Rammstein. Ik kan geen betere achtergrondmuziek bedenken voor het killen van kritters en renners. Weeïg in combinatie met geluid ben ik nog niet eerder tegengekomen, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, leuk gevonden. Wel eens met Aurora en Fief dat sommige zinnen nog iets beter kunnen, maar ik vond het leuk om te lezen en ook leuk om Rammstein weer eens te horen, dankjewel.