Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#370 Voorvallen

 

Voorvallen

Mijn eerste centemptuur verloor ik aan de oever van de Seine. Hij stuiterde twee keer hoopvol omhoog op de keien van de kade, om met een plons in het water te duiken. De stroom nam hem mee en ik zag hoe hij langzaam onder het oppervlak verdween.
De volgende dag reed ik in de auto naar huis. Zij ging met de trein.

Mijn tweede centemptuur kreeg ik van mijn nieuwe lief.
'Hier, draag hem op je hart,' zei ze.
We zaten op een graf in Père-Lachaise. Op de achtergrond klonk Love her madly. And man, I did.
Drie jaar later, bij de Sagrada Familia, miste de centemptuur op een haar na een non die beneden liep, nadat ik iets te ver over de balustrade boog. Mijn lief had me nog zo gewaarschuwd, toen we samen over Barcelona uitkeken. Zij en ik, we vlogen drie dagen later in hetzelfde vliegtuig terug, maar hadden onze stoelen omgeboekt.

Mijn derde centemptuur staat in de kast, onder een stolp. Afgeschermd tegen stof en vallen. Een spotje verlicht hem als een kunstwerk. Ik draag hem niet meer bij me.
Vanavond ga ik uit eten. De liefde gaat zoals zij gaat. Ze was me door vrienden aanbevolen als hulp in de huishouding. Ze is grondig. Ze had de sleutel van mijn huis al in bezit, nog voordat de vonk oversloeg. Toch houd ik mijn hart vast.
'Waarom laat je mij de kast nooit opruimen?' vroeg ze gisteren nog.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi mysterieus, om te lezen en nog een keer te lezen. Herkenning, want wie is er niet eens een centemptuur kwijtgeraakt? Banken hebben soms van die kluisjes voor kostbaarheden, misschien kun je daar je derde centemptuur in bewaring geven. Mits mogelijk - lees er de gebruikershandleiding eens op na. 
Overigens: de liefde gaat zoals het gaat - of gaat zoals zij gaat? Liefde is vrouwelijk (nogal wiedes).
GG

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wel bijzonder toch, dat die non je vantevoren al gewaarschuwd had en toen ook nog je twee-en-een-halfde lief werd. Maar zonder gekheid: de centemptuur is al een heerlijk magisch-realistisch object in de eerste twee akten, maar in akte drie maak je het fraai af. Dat is wellicht de beste alinea die ik op dit forum las.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank Fief en Tilma.

@Tilma, ik had het zelf ook gezien en hoopte dat er overheen gelezen zou worden. Toch maar aangepast. 😀 En dank voor je compliment natuurlijk. 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een vleugje mysterie. Je laat veel aan de verbeelding over, wat zeker bij deze opdracht past.
De titel is ook raak. Niets dan lof dus.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Hadeke, wat een juweel! Die zou ik, ondanks alle voorvallen, toch blijven dragen. Hij / zij is vast ooit gemaakt om het leven uit te dagen. BG (bijzondergoed)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, bestaat er ook een afbeelding van dat ding? Ik vind het stukje eerder KG (knettergoed).

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke,

Prachtig stukje dit. Kort, en daardoor krachtig.

Na een paar keer lezen heb ik nog steeds niet helemaal een beeld van hoe de centemptuur eruitziet, maar misschien is dat ook niet nodig. Het gevoel erbij komt binnen.

Je zou nog eens kunnen experimenteren met net iets meer details geven over de centemptuur, maar ook zo leest je verhaal al naar meer.

Groetjes,
Marieke

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor jullie reacties.

@Marieke een centemptuur is echt zo'n object dat zich naar het voorstellingsvermogen van de eigenaar weet te vormen. 😀 Maar serieus: ik wilde inderdaad proberen zo min mogelijk aanwijzingen te geven waardoor het de lezer dwingt er zelf iets van te maken.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik stel me voor dat een centemptuur een prachtig soort klokje is, waarvan je nooit weet of het de seconden telt of aftelt. Hoe dan ook, gebruik het, want je hebt geen tijd te verliezen.