Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#370 Weg met die loli's en putro's

 

'Zullen we even samen op het gele bankje zitten,' zegt Jessie. Mijn begeleidster Jessie snapt niet dat het bankje niet geel is, maar boli. Net zo boli als haar t-shirt met Bert en Ernie erop.  
Langs het bankje lopen didaganzen, die Jessie gewoon brandganzen noemt. Mensen kunnen soms rare termen aan iets geven, want de ganzen hebben weinig met rook en vuur te maken. En ze zijn ook niet rood. 
'Zorg je er wel voor dat je zo meteen wat leuke vlechtjes in je haar doet bij het bal. En trek dat rode jurkje aan. Staat je goed, Jessica.'  
Er rijdt een wielrenner op een minafiets langs met een bobihelm op zijn hoofd. Hij houdt zijn stuur stevig vast alsof hem een barovloek zou worden toegewenst wanneer hij zou vallen. 
'Waarom zou ik dat vivi-jurkje aantrekken? Er zijn toch geen leuke jongens op de groep, alleen maar bitra's.' 
Jessie schudt het hoofd. Deze week heb ik twee waarschuwingen gehad, het ging over mijn taalgebruik. Met de vraag of ik het wilde aanpassen, anders zou er straf volgen. Welke straf en hoe ik het precies moest aanpassen zeiden ze niet. 
 
Die avond heb ik toch het vivi-jurkje aan, maar geen vlechtjes. Een beetje krullen is wel genoeg voor de bitra's. Ze staan aan de rand van de robizaal en kijken dwars door je heen. Wanneer je strak terugkijkt draaien ze hun nimo-ogen weg.  
'Bijna goed Jessica.' Jessie neemt me op als een jijaboekenschrijver die het werk doorleest. Naast haar staat iemand van de begeleiding waarvan meerderen uit een andere groep schijnen te hebben gezegd dat ze een bitch is. Ik vind haar zelf meer een kifo.  
'Okay meisje, je kent de regels neem ik aan. Dansen mag, maar doe het voorzichtig. En als hij vervelend doet, mag je mij erbij roepen,' zegt de kifo met haar modistem. Jessie knikt zo overdreven mee dat ik me afvraag of ze er geen janiwhiplash of zoiets aan overhoudt. 
 
De bitra's zijn gedegradeerd tot putro's. Die kijken niet eens meer dwars door je heen, maar hebben de ogen vooral op de zufivloer gericht. Mijn meeste kansen staan recht tegenover me. Met mijn rechterhand grijp ik haar kifolichaam vast en dwing haar in de danshouding. Ik zuig haar wodiparfum op. Jessie zet een stap naar voren, maar de kifo weet haar met een handgebaar tegen te houden. Ze kent haar lot als ik haar rond laat draaien voor een belovi. Ik voel de putro's naar ons wijzen. Ze kijken dus wel als het hun uitkomt. Zij zal waarschijnlijk de illusie hebben dat ze gewoon een wals aan het doen is, maar daar ze is ook een begeleidster voor. Toch denk ik dat zowel zij als Jessie ooit wel overtuigd zullen raken van het nut van mijn taalgebruik. Ze zijn er echt niet te grote loli's voor.  

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is een beetje ontwrichtend, hè? Wat is er met Jessica en haar idiosyncratische taal aan de hand? Aan het eind van het verhaal probeer ik ook het nut van het taalgebruik te zoeken. Ik wil in ieder geval niet als loli weggezet worden.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laat mij dan maar een loli zijn. Loli klinkt grappig, zoet en lekker, helemaal niet slecht. Wat ik gaaf vind is dat je de hoofdpersonen Jessie en Jessica hebt genoemd. Alsof je het verhaal geproefd hebt en dacht: nog één snufje verwarring en dan is ie perfect.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso, ik moet het nog een paar keer lezen om er een goed beeld bij te krijgen. Modi, bobi, loli, vivi, kifo, jija, putro ... mij duizelt het. Misschien gaga toevoegen?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Voor mij is het wat teveel en net niet over the top. Dat maakt het lastig lezen. Ook het eind lost voor mij niet de belofte in, die eraan leek te komen. Nu vallen de puzzelstukjes voor mij niet in elkaar.

Op zich wel een creatieve exercitie van jou woordtalent, maar ik weet uit vorige bijdragen dat je -voor mij- beter kunt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank nog voor alle feedback. Ik vond het lastig bij de opdracht om de verwarring eruit te halen, omdat het toch veel zelfverzonnen is. En dan wordt het al snel een loliverhaal. Maar goed...ik begreep dat de volgende opdracht al begonnen is.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso,

Bedankt voor je mooie verhaal! Hoewel er veel verzonnen woorden (parels!) in naar voren komen, kreeg ik er toch ook een duidelijk beeld bij. Al zijn er een paar vragen waar ik mee blijf zitten: waar zijn ze, hoe oud is Jessica, en, de belangrijkste: waarom gebruikt ze deze woorden? Misschien kun je daar nog iets meer over loslaten in je verhaal.

Maar verder: super creatieve tekst, benieuwd naar meer!

Groetjes,
Marieke