Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 370 Doormalen over Mahlerei

 

Niet echt overtuigd gaan drie kotgenoten (medemensen die samen met mij een kamer huren in een studentenpand) uiteindelijk akkoord om mij te vergezellen naar de vernissage van Jonas, mijn jonge vriend kunstschilder.
Myriam, Linda en Liam hebben genoeg chique en excentrieke kledij verzameld om niet onopgemerkt te blijven tussen de aanwezige crème de la crème van de lokale kunstkenners, de ware en de would be’s.

Wij zien en horen groepjes van diverse genders en allerlei pluimage, hoogdravende gesprekken voeren over de tentoongestelde schilderijen. Onze vriend kunstenaar loopt ietwat verloren tussen de commentatoren, die hem aanklampen om de meest onbegrijpelijke vragen te stellen over zijn werken. Wij besluiten hem ter hulp te snellen en na kort overleg gaan we met zijn vijven in gesprek. Dicht bij elkaar, laten wij niet toe dat anderen zich in onze discussie kunnen mengen. Al snel komen nieuwsgierigen luisteren naar wat wij te vertellen hebben.

“Ik vind de diepgang onbetreurbaar, Jonas in jouw werken, met name die met het overheersende plestergeel.”
“Het schilderij met de zoetwerkende figuraal bespatte tegelwand zou niet misstaan in een barokaal interieur.”
“Dat heb je goed gezien, toen wij gisteren de nieuwe vleugel van de zoo bezochten waren er bij de mensapen soortgelijke patronen te bekennen.”
“Weet je dat er lichtgevleugelden zijn die soms dezelfde patronen in hun vlucht beschrijven?”
“Je meent het, toch vind ik dat het aanliggend pand nooit op die manier had mogen gerestaureerd worden.”
“Van restauratie weet ik alles, de kunst bestaat erin het onderliggend waargevoelen te vatten en opnieuw te doen floraliëren.”

De interesse rondom ons vijftal groeit gestadig. Velen spannen zich in om onze hoogstaande discussie te volgen en knikken instemmend naar elkaar.

“Wat een geniale vondst om plurale grindlinten te mengen met uitwerpselen van muurzeikers.”
“Mij roept het echo’s op uit het wawa-isme.”
“In het Amazonewoud worden lianen ook groener door de lichtinval van sterrenformaties, die zich vooral ’s nachts manifesteren.”
Jonas, man, hoe haal je het als kunstenaar in je hoofd om scherven van Boccalistische theekopjes te verwerken. “
“Over thee gesproken, er is in het nieuwe museum van moderne kunst een heel leuk drankenhuisje geopend.”
“Ja, daar ben ik dan weer niet over te spreken, al die kroegen die er onlangs bijkwamen op de zeedijk.”
“Is dat geen titel van de nieuwe vinylplaat van The Splinters: The seadike?”
“Kijk, meisjes en jongens, laten wij nog eens klinken op het welvaren en de ondermaatse gemoedstoestand van onze succesvolle topartiest Jonas.”

Wij stuiven weg naar de bar en zien hoe een suppoost tijdens ons betoog bij verschillende werken een rond geel stickertje heeft bevestigd dat staat voor ‘verkocht’.

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jij kiest gewoon voor een plethorum aan verzonnen woorden, waarbij niet de betekenis van de woorden, maar het gebruik van het concept verzonnen woorden de belangrijke rol speelt. Lekker metascriptioneel. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Tilma voor de reactie.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond het erg leuk om te lezen! Ik vroeg me bij would be's af of je ook wannabe's bedoelde ('t is dat mijn naam op dit forum daarop geënt is).

Ik hoop dat de kopers de werken echt graag zien, voor Jonas ook en dat het niet enkel de pseudo-kunstzinnige praat is die hen overhaalde te investeren. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annabe of Annaïs (derde persoon enkelvoud van het werkwoord to be :-) ), bedankt voor het lezen en leuk bevinden. Het was natuurlijk wél het gepraat dat de kunstwerken deed verkopen als zoete broodjes (zelf heb ik liever zoute).

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, dank je voor deze onmetelijke inspiratiebron voor de volgende vernissage die ik zal bezoeken. Hoop op evenveel succes als jij en je kornuiten!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob een variant bij triestige bedoeningen is om met een ander persoon af te spreken en zomaar out of the blue te beginnen lachen. Het werkt zo aanstekelijk dat binnen afzienbare tijd het hele gezelschap het uitproest zonder dat iemand weet waarom.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer een goeie, Gi. Graag gelezen.
De uitleg tussen haakjes wat kotgenoten betekent zou je volgens mij ook weg kunnen laten.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Zelfs in onzinwoordenverhalen blijft je schrijfstijl overeind Gi. De uitleg tussen haakjes die Fief aanhaalt is gewoon jouw schrijfmerk.

Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief en Hadeke, bedankt voor de reactie. Ik kom nog wel eens mensen tegen die (nog altijd) niet weten wat een 'kot' is.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bewust wat langer gewacht met het reageren op dit verhaal, omdat ik niet zo goed wist wat ik erover moest schrijven. Het idee vind ik leuk en op de uitwerking heb ik niet echt iets aan te merken, maar toch doet het mij niet zoveel. Wat mij betreft kan het gesprek iets meer interactie gebruiken. Ik stel me voor dat de vrienden elkaar proberen te overtreffen, dat er inside jokes zijn en dat ze de grootste lol hebben, maar dat haal ik er niet echt uit. Dat kan aan mij liggen, maar misschien is dit ook zoiets waar je eigenlijk gewoon bij moet zijn. Zelf zou ik het niet beter kunnen opschrijven in elk geval. Ik ben benieuwd wat ik hierna nog van je zal lezen.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had "Artsy-fartsy" de perfecte titel voor je stukje gevonden.
Holle woordenkramerij en de kunstwereld vormen vaak (niet altijd) twee handen op één buik.

Mooie vondsten, geschreven in je gekende stijl en graag gelezen door ondergetekende. 

T.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt T., dat zou ook een passende titel kunnen zijn maar ik vond doormalen een goed woord en dan kwam meteen Mahlerei bovendrijven.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Originele invulling van de opdracht! Mooi verhaal heb je ervan gemaakt.

Een paar dingen:
- De uitleg over kotgenoten zou ik weglaten (die uitleg past qua stijl niet helemaal in deze tekst, maar misschien is dat juist jouw stijl?)
- Je zou eventueel de dialogen en beschrijvingen van de mensen eromheen nog wat meer af kunnen wisselen. De eerste keer werkt de opeenstapeling van zinnen goed, maar de tweede keer zou wat afwisseling welkom zijn.

Het einde is dan weer heel krachtig!

Groetjes,
Marieke