Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #370 - Verzonnen woorden

 

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Lizette van Geene, Mike van Holsteijn, Johanna Müller, Lotte Petersen, Nadine van de Sande, Marieke Wiebenga en Rachel Kabelaar. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 370e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #370 - Verzonnen woorden

Door Marieke Wiebenga

Als schrijver ben je natuurlijk veel met taal bezig… maar hoe vaak ben je zélf woorden aan het verzinnen?
Deze week is dat precies wat je gaat doen. De opdracht is als volgt: schrijf een verhaal waarin één of meerdere door jou verzonnen woorden een heel belangrijke rol gaan spelen.
Denk bijvoorbeeld aan een verhaal over een nieuw concept/een bepaalde spreuk of een verhaal waarin iemand op een heel eigen manier communiceert. Dit zijn natuurlijk suggesties, ga vooral mee met je eigen inspiratie!
Max. 450 woorden

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Marieke Wiebenga vond onlangs in haar onderbuik een stortvloed aan woorden die daar al jaren achter een dam lagen. Nu wil ze niets liever dan stralen met haar verhalen én anderen de kracht van hun woorden laten inzien. Met haar bedrijf Straaltaal geeft ze creatieve schrijftrainingen en sprankelende schrijfbegeleiding aan mensen met een verhaal dat verteld wil worden.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Benieuwd of deze coach op mijn bericht zal reageren waarin ik vraag of ze naast een opdracht bedenken ook nog oog heeft voor de deelnemende schrijvers.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, het is woensdag. Je hebt denkelijk antwoord. Achteraf gezien had er misschien wat meer straattaal tussen de verzonnen woorden mogen staan. Of zou straaltaal niet genoeg clicks hebben gescoord?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spijtig dat wij (weer) moesten aandringen, maar het is gelukt, beter laat dan nooit. De FB's zijn daarenboven van de bovenste plank.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Spijtig dat wij (weer) moesten aandringen, maar het is gelukt, beter laat dan nooit. De FB's zijn daarenboven van de bovenste plank

Gelukt voor enkele Gi, anderen liggen te huilen naast hun bedje en roepen naar hun moeder. Uit miserie.

       

       

      Lid sinds

      6 jaar 4 maanden

      Rol

      • Gewone gebruiker

      Als antwoord op door TonyCoppo

      Hoi Tony en Gi, natuurlijk ben ik het met jullie eens v.w.b. de belofte van de coaches. Edoch, ik wil een lans breken voor jullie- en onszelf. Hoewel ik de laatste reactie op het verhaal van Gi echt serieus en doordacht vond, mis ik de andere schaarse opmerkingen niet echt.  

      Lid sinds

      11 jaar 6 maanden

      Rol

      • Gewone gebruiker
      • Pluslid

      Ik sluit me aan bij Carneli. Natuurlijk vind ik het leuk als een coach reageert. Regelmatig gebeurt het niet en een aantal keer ook wel. Tegelijkertijd merk ik dat de onderlinge feedback die ik krijg van deelnemers aan de themaopdracht en die ik lees bij andere verhalen me ook verder helpen. Daar draait het bij mij om: wat helpt me verder. Dat is niet afhankelijk van coaches, die vaak geen diepgaandere schrijfbiografie hebben dan veel van ons meeschrijvers. Fijn dat de coaches een opdracht bedenken, fijn dat ze daar eventueel feedback bij geven, nog fijner dat er een groep mensen vanuit hun eigen beeld en opvattingen mij en anderen verder helpen. #wezijnallencoach 😉

      Lid sinds

      2 jaar 6 maanden

      Rol

      • Gewone gebruiker

      Ik begrijp de teleurstelling wel, maar ga er maar aan staan. De grote diversiteit aan inzendingen en bovendien al die verschillende persoonlijkheden en behoeften. Als je alle teksten van serieuze feedback wilt voorzien ben je daar wel even zoet mee en iedereen tevredenstellen lukt waarschijnlijk niet, dus mij lijkt het een ondankbare klus. Fijn dat er coaches zijn die aan deze opdrachten willen meewerken. Het zou misschien niet zo'n verkeerd idee zijn om als deelnemers roulerend als (hulp)coach op te treden.

      Voor mezelf vind ik het vooral leerzaam om te zien hoe anderen de opdracht uitwerken en te bepalen wat ik daar goed en minder goed aan vind. Daarnaast vind ik het interessant om de feedback van anderen te lezen en te zien hoe de schrijver die eventueel verwerkt. Natuurlijk vind ik het ook leuk om zelf reacties te krijgen, maar dat zie ik meer als bonus.