Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#369 Geef mij!

 

#369

Geef mij!

In zijn hand had Barry een splinternieuwe pen die over het papier kon zweven en vast mooie letters zou schrijven. Maar hij wist dat hij hem zou kwijtraken. Zojuist had hij de klas getrakteerd op gezonde snacks, klaargemaakt door zijn moeder die het op een grote zilveren schaal had binnengebracht.
  Toen Barry uitdeelde en de schaal aan zijn bankgenoot voorhield, had deze hem aangekeken en vier vingers opgestoken. Baghoe was twee koppen kleiner dan hij. 
  ‘Geef mij,’ zei hij, overtuigd van de kracht van zijn blik.
  De jarige had geknikt en zag dat Kaghoe er echt vier nam, waardoor er niet genoeg was voor de twee kinderen op de achterste bank.         
  De geslachtofferde twee – wie was er in deze klas niet geslachtofferd – bleven stil zitten en juf Mariska tekende een vlag op het bord met eronder Barry van harte gefeliciteerd met je 9e verjaardag!
  Echte vriendjes had Kaghoe niet. Wel maakte hij met iedereen contact en haalde aardige cijfers.
  Naast het tweetal dat geen traktatie ontving, zat Lize. Haar hoofd was knalrood. In haar ogen glommen tranen. Kaghoe zag het, keek haar aan en hield zijn hand op. Maar Liza ging staan en schreeuwde: ‘Nee!’
  Kaghoe spande zijn rechterarm naar achter, strekte zijn linker naar voren en siste: ‘Brrr-bam-bam-bam,’ en maakte een stekende beweging.
  Vanuit haar ooghoeken zag Mariska wat er gebeurde.
  ‘Kaghoe! Zitten!’ riep ze. De jongen ging zitten en deed met zijn ogen wat alleen hij er mee kon. In zijn borstzak blonk Barry’s pen. Toen de bel ging bleef iedereen zitten. Mariska stond met haar hand voor haar mond en bewoog niet. Even later ging de deur open. Het was de directrice. Mariska liep naar haar toe en fluisterde iets in haar oor. Beiden keken naar Kaghoe.
  ‘Dus toch,’ fluisterde ze, ‘Het kind is ook soldaat.’

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Cees, de tekst is intrigerend. Door de laatste zin denk ik dat je verhaal om een jongen gaat die kindsoldaat was, maar wat dan het eerste deel van het verhaal ermee te maken heeft, ontgaat me. Ik kan me de setting nog niet goed voor de geest halen. 

Naast het tweetal dat geen traktatie ontving zal Lize. --> zal moet zat  zijn, denk ik. Achter ontving hoort nog een komma.

Even later ging de deur open en stond daar de directeur.  ---> deze zin klopt niet. 
... en daar stond de directeur.
Mariska liep naar haar toe ...  ---> je spreekt hier over "haar". Moet het dan niet directrice zijn ipv directeur?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Cees, ik zag het voor me en ik vind Kaghoe geloofwaardig beschreven. Misschien was 300 woorden te weinig om dit uit te werken.

Van de eerste zin zie ik het vertelperspectief niet helemaal. De eerste zin is Barry denk ik en de tweede is Kaghoe denk ik.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu jij dat zo zegt, Taco, lees ik het verhaal ook anders. De eerste zin wordt door Kaghoe gezegd en is, denk ik, vanuit hem geschreven. Bij het tweede deel verandert het perspectief en lijkt het vanuit de juf geschreven.