Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#369 Scandalos Rockey Street

 

11 februari 1994. Yeoville. 19:30. Een gele 1981 Opel Kadet gaat vanaf de steile Bezuidenhout Street linksaf Rockey Street in.

Lopend vanaf Becker Street had ook gekund maar dit is Johannesburg en het is al donker. Neonverlichting van de winkels en eettenten reflecteren en glinsteren op de straat nog nat van een kenmerkende zomerstorm die over Het Hoogveld trok. Vanmiddag tropische warmte is nu een aangename avond geworden.  

Het is de dag na de dag dat heel de wereld keek naar Nelson met Winnie aan zijn zijde. Een magisch beeld nog op het netvlies van miljoenen.

Slank, theatrale Aubrey met zijn smaakvolle colbert, DocMartens en donker lokken stapt uit de passagiers kant aan de linkerzijde. Achter het stuur, rechts, stapt Kate uit. Spijkerbroek, T-shirt onopgemaakt, vrij. Het kenteken van haar auto geeft aan dat zij uit een dorp in de Kaap komt. Een dorp zij verliet in de hoop om haar verdriet achter zich te laten.

Grieks taverne muziek lonkt met een overheerlijke Grieks vegetarische mezze.

Daar staat hij met zijn leeg en donkere ogen voor de raam. De rechterhand wrijft met de achterkant over de rechterwang. Lippen droog. Hij ziet niks, eigenlijk. De raam wordt besmeerd met een klein beetje van het flesje. Snuif, snuif. Weer een kort euforische ontsnapping van de werkelijkheid. Weg van het gevoel van honger. Een ontsnapping naar een nepgevoel van geluk. Geen moeder die zich zorgen om zijn afwezigheid maakt.

 Kate geboren laat jaren 60. Auto- en huissleutel in haar tas met identiteitsbewijs en filofax.

 Hij geboren laat jaren 70. Met een afgedankt jasje. Kort broek. Een flesje lijm. Slapen overdag en wakker ‘s nachts. Overleven.

 Tegen half tien hij met opgetrokken knieën op de stoep buiten. Ze stappen voldaan de Opel in.

 Neon naam van het Griek schittert in de nacht: Scandalos.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kath, welkom op dit forum. Na het lezen van je bio wordt mijn vermoeden bevestigt dat jouw moedertaal waarschijnlijk het prachtige Afrikaans is. Als dat zo is, zou het leuk zijn om je tekst hier in het Afrikaans te publiceren.  Nu 'krioelt'  hij van de foutjes, waardoor de inhoud de mist ingaat.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Kath, 

Ook van mij een warm welkom! Ik vermoedde je afkomst ook al. Lijkt me lastig om te schrijven in een taal die zo hard lijkt op je moedertaal, want wat voor jou ´juist´ klinkt, is voor mij soms wat moeilijk in te vullen. Maar wel knap dat je het aandurft!

Ik vind je begin heel mooi sfeerscheppend. Daar nam je me mee. Ik zit echter nog met veel vragen. Ik vermoed dat het de bedoeling is om apartheid te belichten via het contrast van deze twee individuen? Welk verdriet liet Kate achter? Aan welk raam staat hij, zien ze mekaar? 

Ik denk dat er een heel mooie intentie achter je tekst schuilgaat, dus ik hoop dat die er nog uitkomt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kath, een mooie eerste bijdrage. Ik sluit me aan bij de vorige commentaren. Het leest als een stukje uit een groter geheel. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Dos Wijnhof

Dat kan ik me goed begrijpen, Dos. Ik wou echt deelnemen en de foto heeft een verhaal voor mij. Echt een uitdaging in 300 woorden. Mijn verhaal moet een soort 'wip-wap' zijn. Hevige contrasten van Zuid-Afrika is het gevoel dat ik wou uitbeelden met woorden. Dank voor het lezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Annabe

Nog een bemoedigende reactie. Dank ervoor Annabe.  Mijn moedertaal is Engels. Mijn Nederlands wordt beter over de jaren en ik waagde een sprong door dit tekst in te sturen. Dubbel gevoel omdat het is een brutale stap en ook echt leuk om te doen. Ik deed ook wat 'research' terug over Yeoville waar ik woonde in 1990.  Nelson Mandela was net vrij. Yeoville was een wijk die niet aan de regels van Apartheid hield en er waren toen al de straatkinderen die erg verslaafd waren aan lijm.  Schrijven van dit stuk heeft een heleboel aangewakkerd in mij.  Schrijven in het Nederlands zal best moeilijk worden. 300 woorden om een verhaal neer te zetten vond ik een erg leuke uitdaging. Zuid-Afrika is complex en verwarrend en mooi en lelijk.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Gi

Hallo Gi, wat een fijn reactie. 300 woorden en 'krioelt' van foutjes zou mij moeten tegen staan maar dat is niet zo.  Mijn zoon van 14 las mijn tekst vanmiddag en hij moest wel lachen om mijn fouten.  Afrikaans is niet mijn eigen taal - wel inderdaad een prachtige taal. Ik ben Engelstalig en spreek nu sinds 25 jaar bijna alleen Nederlands.

Chapeau aan alle schrijvers - schrijven is niet 'a walk in the park'. Ik ben blij dat ik dit durfde - ik had meer spijt gehad als ik het niet had gedaan. Ik ben benieuwd of ik het weer aan zal durven. 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi en welkom!

Een bijzondere eerste bijdrage. Die mengelmoes aan taalinvloeden heeft in ieder geval iets unieks.
Bravo ook voor de moed om je verhaal hier te durven publiceren. Vanzelfsprekend is dat sowieso niet, zeker wanneer je moedertaal niet het Nederlands is.

Ik had ook wat moeite (zoals de meesten hier) om het verhaal inhoudelijk te vatten. Toch slaag je er voor mij wel in om een bepaalde sfeer te scheppen die doet verlangen naar meer.

Veel succes nog!

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Hallo Kath,

wat leuk dat je ons gevonden hebt. Ik sluit me aan bij de commentaren hierboven. Ik dacht bij het lezen van je fragment dat poëzie misschien een vorm voor je zou kunnen zijn. Je schrijft beeldend, zoals: 'Neonverlichting van de winkels en eettenten reflecteren en glinsteren op de straat nog nat van een kenmerkende zomerstorm die over Het Hoogveld trok.'

En tegelijk heel staccato, zoals: 'Spijkerbroek, T-shirt onopgemaakt, vrij.' Die combi zou misschien in een gedicht kunnen werken. Hoe dan ook: blijf schrijven.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Kath, Wat goed dat je hier bent. Blijf! zou ik zeggen. Ik heb jouw verhaal zonder veel problemen met plezier gelezen. Vooral de sfeerbeschrijvingen zijn heel invoelbaar. Omdat ik hoop dat je blijft, heb ik een aantal zinnen van commentaar voorzien zodat je daar misschien verder mee kunt. Ook voor de rest van het verhaal? Ik begrijp dat jouw stijl kort en bondig is? Kijk maar wat je er mee doet. Ik kijk in elk geval uit naar je volgende verhaal.

"DocMartens en donker lokken stapt uit de passagiers kant aan de linkerzijde. Achter het stuur, rechts, stapt Kate uit. Spijkerbroek, T-shirt onopgemaakt, vrij" - DocMartens, met donkere lokken ... / Achter het stuur, rechts, stapt Kate uit. Onopgemaakt en gekleed in spijkerbroek en T-shirt. Vrij.

"in de hoop om haar verdriet achter zich te laten" - In de hoop haar verdriet achter zich te laten.

"Grieks taverne muziek lonkt met een overheerlijke Grieks vegetarische mezze." - Muziek uit de Griekse taveerne lonkt en ze krijgt zin in een overheerlijke Grieks vegetarische mezze.

"'Daar staat hij met zijn leeg en donkere ogen voor de raam." Hier begint dus de tegenstelling. Dan weet ik niet of het handig is om met daar te beginnen want ik zit als lezer nog in het Griekse restaurant. Misschien is beginnen met hij dan duidelijker? - Hij staart met lege donkere ogen door het raam. 
"De rechterhand wrijft met de achterkant over de rechterwang." -De achterkant van zijn rechterhand wrijft over zijn rechterwang. Of: Met de achterkant van zijn rechterhand wrijft hij over zijn rechterwang. ( huilt hij?)

"De raam wordt besmeerd met een klein beetje van het flesje." - Het raam is besmeurd met lijm uit het flesje. 

"Kort broek." - Korte broek en een lfesje lijm.

"Slapen overdag en wakker ‘s nachts." - Overdag slapen en 's nachts wakker.

"Tegen half tien hij met opgetrokken knieën op de stoep buiten." - Tegen half tien 's avonds zit hij met opgetrokken knieeen op de stoep voor de taveerne, terwijl zij voldaan de auto in stapt. ( op deze manier weef je de twee HP's  in elkaar ?)

"Neon naam van het Griek schittert in de nacht: Scandalos. "- De naam van het Griekse restaurant - Neon - schittert in de nacht. 

Go girl!

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Carneli

Wat een fijn reactie, Carneli! En ik ga zeker jouw tips opvolgen. Ik geloof dat ik even ga wachten om een volgende stuk in te sturen ook al trekt opdracht 370 mij erg veel. Ik heb een verhaal in mijn hoofd en ik ben er aan het experimenteren mee. Ik merk wel dat mijn dilemma draait om mijn taal. Mijn voertaal is al 25 jaar lang Nederlands. Ik hoorde Paul Levine laatst praten over "rhythm of a language". Mijn ritme is ook zoek omdat mijn Engels een vreemde ritme heeft en mijn Nederlands groeit. Ik schrijf dagelijks mijn Morning Pages in het Engels en dat vind heerlijk om te doen. Tijd om te schrijven en onderweg te ontwikkelen is een uitdaging. Wat ik wel weet is dat schrijven mij wel blijer maakt en ik ga het niet opgeven.  Ik wil heel graag blijven! Dank je wel, jij hebt mij week nog mooier gemaakt, Carneli!