Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#369 - Loslaten

Elk jaar zit er minstens één tussen. Ik kan begrip tonen, gesprekjes voeren, collega’s om hulp vragen, met ouders in gesprek gaan, instanties inschakelen, ADHD-tests af laten nemen, dagelijks bellen, schoolpsychologen inschakelen, het leidt nergens toe behalve stress en maanden gedwongen thuiszitten.

Dit jaar zou ik alles anders doen. Deze zomer leerde ik de namen van tevoren uit mijn hoofd. Ik las de gespreksverslagen en notities van iedere leerling. Collega's informeerden me over bijzonderheden. Ik googelde op voor- en achternaam, bekeek hun Facebook-, Instagram- en Tik-Tok profielen en belde zelfs wat ouders om alvast kennis te maken.

Maandagochtend stapte ik de klas binnen, pakte mijn aantekeningen erbij en keek hem recht in de ogen. Ik keek naar mijn lijst en zag zijn pasfoto nergens staan. ‘Maar…’ stamelde ik. Misschien zag hij aan mijn houding direct hoezeer ik van mijn stuk werd gebracht door zijn aanwezigheid. Hij rook zijn kans, stond op, spuugde een grote klont in zijn hand en gooide het richting mijn hoofd. Ik bukte en dook weg achter mijn bureau. Achter me droop een door hem tot papier-maché gekauwde prop papier van het schoolbord. Zoë, Melvin en Daisy lachten luid, Megan, Tycho en Ferdy volgden zijn voorbeeld.

Schuilend onder mijn bureau dacht ik aan wat de Arbo-arts me de afgelopen maanden op het hart had gedrukt:
‘Loslaten,’ zei ze, ‘is het begin van je herstel.’
Misschien werd het daar eens tijd voor. Ik stond op, ontving een aantal goed doorkauwde proppen papier op mijn borstkas, keek de mij onbekende leerling nog eens aan en beende het lokaal uit. Op het schoolplein bietste ik een sigaret bij een vierdeklasser, inhaleerde de rook tot diep in mijn longen en gaf over in de heg.
‘Gaat het meneer Dekker?’
‘Uitstekend,’ zei ik en nam nog een trek, ‘beter dan ooit.’

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welkom op dit forum, Roel. Knappe weergave van wat een hedendaagse leraar zoal meemaakt. In mijn tijd had die meestal de overhand, zijn hand stond los om rake klappen uit te delen en af en toe vloog er een bordveger naar iemands hoofd. The times they are a changing.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Roel, een mooi eerste bijdrage. Ik haal er de opdracht niet uit (een verhaal achter de foto), maar het is een mooi verhaal. Graag gelezen.
Een paar zeurtjes:

‘s Zomers heb ik de namen van te voren uit mijn hoofd geleerd. Ik heb de gespreksverslagen en notities van iedere leerling gelezen. Ik heb met collega’s gesproken. Ik heb gegoogeld, heb hun Facebook-, Instagram- en Tik-Tok profielen bekeken en heb zelfs wat ouders gebeld om alvast kennis te maken.

"s Zomers" klinkt alsof je dat elke zomer doet, terwijl je hier bedoelt dat je het deze zomer deed. 
van te voren ---> van tevoren
Je gebruikt in dit stukje tekst zes keer "ik heb". Mooier is misschien als je het stukje wat actiever schrijft. Bijvoorbeeld:
Deze zomer leerde ik de namen van tevoren. Ik las de gespreksverslagen en notities van iedere leerling. Daarnaast sprak ik met collega's, googelde en bekeek hun Facebook0, Instagram en Tik-Tokprofielen. Ik heb zelfs wat ouders gebeld om alvast kennis te maken.

Arboarts ---> in eerste instantie dacht ik aan een inheemse stam (de foto van de opdracht in gedachten), maar zag al snel dat het om een Arbo-arts ging

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dag Fief, 

Zeker geen zeurdingetjes, ik ben blij met gerichte feedback. Mijn doel was om het schrijven weer wat los te weken bij mezelf aan de hand van gerichte opdrachten. De roest moet er weer een beetje af, dus bedankt voor je opmerkingen en de aandacht die je eraan schenkt.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Roel Z. Een nieuwe deelnemer. Leuk!

Wat een intensief verslag van een hedendaagse leraar. Ik voel zijn onmacht, terwijl hij zo zijn best heeft gedaan om niets aan het toeval over te laten.
Mag ik, naast de zinvolle opmerkingen van Fief nog een duit in het zakje doen? Gewoon omdat ik het een uit-het-leven-geggrepen verhaal vindt dat weinig voor het voetlicht komt omdat de deur van een leslokaal meestal gesloten blijft … 
In deze zin twee keer vlak achter elkaar inschakelen:... instanties inschakelen, ADHD-tests af laten nemen, dagelijks bellen, schoolpsychologen inschakelen,

… zag hij aan mijn houding direct hoezeer … Ik vraag me af of de volgorde klopt, of dat 'direct' niet weg kan. 
… ontving een aantal goed doorkauwde proppen papier op mijn borstkas, Is het niet tegen mijn borstkas?

Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen.

 

 

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Hallo Roel, wat een goed eerste verhaal. Mooi inkijkje. Ik las het zo dat dit de link is met de opdacht: 'Maandagochtend stapte ik de klas binnen, pakte mijn aantekeningen erbij en keek hem recht in de ogen.' Klopt dat?

Ik ging helemaal mee met de leraar en het roken en overgeven. Alleen de laatste zin vond ik wat minder. Naar mijn smaak beetje een dooddoener, maar geen van de anderen struikelde erover dus ik kan het ook verkeerd zien. Hoe dan ook met veel plezier gelezen.