Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#369 Groene kolonisatie

 

Groene kolonisatie

Omtrent tien jaar geleden hadden mijn vader en ik hoogoplopende ruzie met onze buurman Frank Noë. Hij bewoonde een riante villa, omgeven door een park van tuinarchitectonisch hoge klasse met  zeldzame bomen en heesters, fleurige borders, gemillimeterd gazon en vijverpartijen. Als meneer Noë niet op zijn redactie zat, dan was hij wel ergens in de tuin bezig; zijn lust van leven.

Toen ons gezin zeventien jaar geleden, na een barre vlucht vanuit Libië in Nederland was aangekomen, kregen we twee jaar later een permanente verblijfsvergunning en werd ons een verwaarloosd huis aangeboden naast de residentie van de Noë’s; wij waren de koning te rijk.

De tuin achter onze woning was het tegenovergestelde van die van onze buren. Hier had de natuur al jaren voorrang op cultuur. Er groeiden voornamelijk woekeraars, zaaiers en wurgers, zoals: distel, wilde braam, brandnetel, haagwinde en Japanse duizendknoop. Het buitelde over elkaar heen en groeide ondergronds grenzeloos alle kanten op dat het een lieve lust was. In Libië hadden we nog nooit zoveel weelderig groen bij elkaar gezien, laat staan in onze tuin; wij genoten er volop van.

Zo niet onze buren Noë. Hun was ons oerwoud al jaren een doorn in het oog. Via woekerende wortels en overwaaiend zaad breidde onze vegetatie zich schaamteloos uit voorbij de kadastrale grens. Door heel hun tuin waren die sporen zichtbaar.

De protesten van meneer Noë werden door mijn vader niet begrepen. Tót het tot een uitbarsting kwam. Over en weer werd er geschreeuwd en gebaard. Mevrouw Noë filmde het tumult. De foto die hier zonder mijn toestemming getoond wordt is een still uit die filmopname. Hij laat zien hoe boos ik was op het moment dat ik me ook mengde in het verbale geweld. Ik was achttien jaar en het Nederlands amper meester.

Wat mij toen zo kwaad maakte was de beschuldiging dat ónze vegetatie hún tuin koloniseerde…

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow Dos, dat wordt een robbertje vechten. Ik vind het een mooi verhaal met weer een heel andere invalshoek. Goed gevonden. Die laatste zin vind ik briljant.
 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie beschrijvingen van het groen en mooi verweven met je verhaal. Bij het lezen dacht ik: oh nee, Japanse duizendknoop...dat is miserie. 

Niet alleen in het verhaal dat je vertelt, voelt je ik-figuur zich onrecht aangedaan, maar ook hier, door het gebruik van de foto zonder toestemming. Dat vind ik een mooie parallel. 

 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Scherp en vlot geschreven. Mooie, originele invulling van de opdracht, met een geinige knipoog naar de opdrachtgever.

En die slotzin maakt het inderdaad af.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Dos W. Wat een originele invulling van de opdracht! Mooi geschreven ook.

Deze omschrijvingen: woekeraars, zaaiers en wurgers, spraken me als tuinliefhebster zeer aan. :D

Dat de jongen op de foto achttien is, vraag ik me af. Maar dan raak ik aan de vrijheid van interpretatie en dat wil ik beslist niet. Dat de HP boos is, zie ik wel.
 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Robbertje vechten Vief, met wie dan? Inderdaad spannend, want dit wordt de eerste keer dat ik op de vuist ga met iemand. Als jij het ziet aankomen, dan zit ik al enkele dagen in de stilte voor de storm.

Nu het nog kan, dank voor je reactie (en ook waarschuwing).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Annabe

Ik heb hem in mijn tuin gehad, de Japanse duizendknoop. Inderdaad een geweldige woekeraar, maar mijn tuin kon iets hebben. Ik heb zijn vitaliteit altijd bewonderd. De dikste stengels bewaarde ik en liet ze drogen. Je kunt er vanalles van maken.

Dank voor je reactie, Annabe.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Carneli

Carneli, jij twijfelt aan de leeftijd van deze jonge Libiër. Dat deed ik zelf ook toen ik hem pas leerde kennen. Hij ziet er inderdaad jonger uit, zeker op de foto van Frank Noë. Ik heb zijn Nederlands paspoort gezien. Hij is in Al Jadid geboren op 10 augustus 1993; midden in de Sahara. Hij is nu dus 28.

Hij vertelde mij dat hij in zijn vroege jeugd sterk ondervoed is geweest. Misschien ook dat hij daarom zo jeugdig lijkt op de foto.
Dank voor je reactie.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Robbertje vechten Vief, met wie dan? ---> Met de familie Noë, lijkt me. Koloniseren gaat niet zonder slag of stoot.

"Wat mij toen zo kwaad maakte was de beschuldiging dat ónze vegetatie hún tuin koloniseerde…" ---> dit zegt genoeg, toch?

 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh, in die hoek zie jij de schermutselingen. Nee Vief, ik acht die kans gering. De familie Noë zal het niet plezierig gevonden hebben dat ik hun na tien jaar, en plein public nog wel, nog eens herinner aan dat voorval. Frank zal daar naar mijn gevoel geen energie in steken. Hij heeft toch al niet de reputatie de coach te zijn die elk verhaar van commentaar voorziet. Bij jou was hij er wel als de kippen bij.

Hij heeft het trouwens veel te druk met andere zaken. Gisteren fietste ik aan zijn huis voorbij en zag dat ze in zijn tuin bezig waren met grote graafmachines. Ik vermoed dat er een tennisbaan en een natuurzwembad staan te verrijzen. Dat heeft uiteraard tijdrovend toezicht nodig. Vandaar.

Ik heb er niets mee te maken, maar ondertussen vraag ik me wel af waar hij het allemaal van doet. Zou de ziekmakende reclame die hier zo storend opduikt, zoveel opleveren? Ik weet het niet!