Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#369 Het oordeel

 

De expositie is nog maar 25 minuten geopend en mensen beginnen mondjesmaat binnen te stromen. Een oudere dame houdt stil voor de door mij geschoten foto. Een grijze heer voegt zich bij haar en al snel staan er vijf mensen te turen naar de donkerbruine ogen en de serieuze blik van het geportretteerde kind.

‘Wat vind je Wim? Vraagt de dame aan de heer. Wim wrijft met zijn hand over zijn kleine sikje en zegt: ‘Die pijn. Die voel je gewoon. En jij, Ina?’

‘Ik kreeg even een brok in mijn keel. Dit jochie moet ongetwijfeld vechten voor zijn bestaan. Misschien wel batterijen op een vuilnisbelt sorteren?’ De dame trekt even haar lichtgrijze rok recht. Ze slikt hoorbaar.

Een meisje van hooguit twintig met kort blond haar stapt naar voren en buigt zich naar de foto. ‘Toch zie ik ook vastberadenheid. Hij komt er wel. Ondanks zijn een-nul achter. Hoe oneerlijk…’ ze zucht en veegt een traan uit haar ooghoek. Een jongen met een knotje en een blauwe sjaal om wrijft even over haar rug.

De vijfde, een voluptueuze vrouw in een smaragdgroene jurk, leest hardop de titel van de foto voor: “Racisme”.  Er gaat een verontwaardigde zucht door het vijfkoppig ensemble. Er wordt beamend gemompeld en beschaamt gekeken naar de eigen bleke handen alvorens ze willen doorlopen naar de volgende foto.

‘Pardon,’ zeg ik luid en stap naar voren met mijn tegensputterend kind aan mijn linkerhand meesleurend. Zijn donkere ogen blijven op zijn mobieltje gericht. ‘Mag ik jullie even aan mijn model voorstellen?’ Verveeld kijkt Julian naar het groepje blozende mensen. ‘Hoi,’ zegt hij en maakt een soort van zwaaiend handgebaar.

‘…ow, maar de titel…?’ stamelt Wim en kijkt verward naar mijn zoon en zijn portret aan de muur.

‘Dat heeft u zojuist gevijven bewezen,’ zeg ik glimlachend.

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maartje MM. Mooi verhaal met een verrasende wending. Ik vind het einde iets minder sterk beschreven, maar dat neemt niet weg dat ik ervan heb genoten. 

Misschien kun je nog even naar deze zin kijken? ‘Pardon,’ zeg ik luid en stap naar voren met mijn tegensputterend kind aan mijn linkerhand meesleurend. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maartje, mooi hoe je de reacties van de bezoekers beschrijft. Zo ziet iedereen iets anders in een foto. Dat zie je ook aan de verhalen die hier over de foto geschreven worden. 
Ik heb een paar zeurtjes: 

De expositie is nog maar 25 minuten geopend ---> 25 hoort voluit geschreven te worden. 

‘Wat vind je Wim? Vraagt de dame aan de heer. --->  achter het vraagteken horen nog aanhalingstekens en vraagt wordt dan met een kleine letter geschreven. Vóór Wim hoort dan nog een komma.
'Wat vind je, Wim?' vraagt de dame aan de heer.
https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-en-leestekens

... leest hardop de titel van de foto voor: “Racisme”. --->  de punt achter racisme hoort vóór het aanhalingsteken. Omdat de titel hier hardop voorgelezen wordt, kun je hier ook enkele aanhalingstekens gebruiken.

beschaamt ---> beschaamd