Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#368 - Openbaring

‘Kutradio!’ Ik draai grommend aan de knop tot de stem van de presentator eindelijk verlost is van zijn krakerig timbre.
‘Papa, je hebt “kut” gezegd!’ Mijn dochter van negen kijkt me schalks aan.
‘Oh kijk, het praat, het mirakel is geschied.’
Zwijgen is goud, maar na vijfentwintig minuten fileleed vergezeld van een starre prepuber en wegvallende autoradio verkies ik zilver.
‘Krijg ik eindelijk de grote openbaring te horen van Ella De Zwijgzame? Hmmm?’
In plaats van te antwoorden draait ze haar hoofd terug richting zijraam en ik vloek inwendig omwille van mijn “volwassen” cynisme.
‘Het spijt me, ok? Ella? Zie je, die verdomde file en … ‘
Een wegwerpgebaar vliegt me tegemoet.
Voor ik kan antwoorden floepen de remlichten van de Toyota voor me uit. Hoopvolle bestuurders trappen achtereenvolgend het gaspedaal in; als manke synchroonzwemmers duiken we terug de verkeerssoep in. Ella blijft intussen koppig naar buiten staren.

‘Paps?’
‘Hmmm, wat?’ Ik geef een ruk aan mijn stuur en ontwijk een jonge kerel op een brommer.
‘Ik moet je wat vertellen.’
Ik wik en weeg. Vijf seconden. Tien. Uiteindelijk slaag ik er in een benieuwde “Oh?” uit te stoten.
‘Beloof me dat je niet zal lachen?’
Hier kunnen vaderlijke punten gescoord worden, dat voel ik, en dus uit ik een ferme “Beloofd!”. Een half geforceerde knipoog volgt.
‘Vertel maar meid.’
‘Ik wil Jezus zijn.’
‘… ‘
Ik voel ogen die dwingend de mijne zoeken, maar durf niet opzij te kijken. Mijn brein doorloopt aan een rotvaart alle denkbare reacties.
‘Hoe … euh … hoe bedoel je dat precies, muisje?'
‘Ik geloof dat onze wereld nood heeft aan een nieuwe Jezus, een verlosser.’
‘Laat ze maar meekijken naar het journaal, haar eigen puzzel leggen over de staat van de wereld. Hoe vroeger hoe beter!’
Ik afgelopen weekend tegen mijn wederhelft.
Komt ervan.
En van makkelijk punten scoren is dit gesprek geëvolueerd naar een ouderlijk mijnenveld. Voorzichtigheid geboden.
‘Ik denk, Ella, dat de wereld al genoeg heeft aan één Jezus. Probeer gewoon je eigenste beste Ella te zijn, in plaats van het origineel te imiteren.’
‘Jij hebt zelf gezegd dat ik alles kan worden wat ik wil!’
Ella De Uitdagende.
‘Ja maar … Jezus was een man, en Jezus kan je niet worden, je wordt zo geboren.’ Een doorslaggevend argument.
‘Oh, en tante Bo dan?’
‘Wat?’
‘Geboren als nonkel Boudewijn, ooit vent, en nu een vrouw.’ Ik voel een schaakmat naderen.
‘Jezus kon mirakels verrichten, zover ben jij nog lang niet.’
Een wanhopige tegenzet. Ik probeer de toon luchtig te houden.
‘Oh ja, en wie heeft er daarjuist denk je met één gebaar de file doen oplossen, hmmm?’
Ik knipper tweemaal met de ogen. ‘Jezus … ‘
‘Inderdaad paps.’

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tudor,

Wat een goede plottwist! Ik heb het verhaal na de eerste keer meteen nogmaals gelezen om te zien wat je nog meer in de tekst had ´verstopt´. De eerste keer had ik me vooral op de file geconcentreerd. Hoewel je personage redelijk opvliegend is, heb je de irritaties rondom een file namelijk erg mooi weergegeven. 

De tweede keer lezen was erg belonend, want dan valt ´het mirakel is geschied´ en het feit dat een kind haar vader zo ´schaakmat´ kan zetten nog beter op zijn plaats. 

Erg mooi gedaan!

Groet, 

Nadine  

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tudor. Bijzonder verhaal met originele vondsten. Ik vind de uitwerking lastig lezen. Het geheim is dus dat de dochter Jezus wil zijn? Mooi gevonden. Ook de spanning van de file voel ik. 

Even een google momentje omdat ik over omwille van struikelde: De voorzetseluitdrukking omwille van wordt vooral in België veelvuldig gebruikt om een reden of een oorzaak aan te geven, ook door veel standaardtaalsprekers. Toch is er een niet te verwaarlozen groep taalgebruikers die omwille van in die betekenis afkeurt. Het is daarom vooralsnog niet duidelijk of een dergelijk gebruik van omwille van tot de standaardtaal in België gerekend kan worden.

Kloppen deze zinnen?
Ik afgelopen weekend tegen mijn wederhelft.
Mijn brein doorloopt aan een rotvaart alle denkbare reacties.

‘Oh ja, en wie heeft er daarjuist denk je met één gebaar de file doen oplossen, hmmm?’
Ik voelde zoiets al wel aankomen, maar als het klopt dat de HP op de Toyaota is gebotst is de file dan niet nog heftiger?

Je hebt me blij verrast, dat zeker.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg sterk gevonden Tudor. Mooi hoe de hp erg knullig reageert (en er niet bij is) met zijn dochtertje.

‘Ja maar … Jezus was een man, en Jezus kan je niet worden, je wordt zo geboren.’ Een doorslaggevend argument.

Helemaal niet! Net daarom goed.