Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#365 Vreselijk gezellig

Shit, hoe heb ik me hier in godsnaam toe kunnen laten verleiden? O ja, dat is waar ook. Het zou zo gezellig zijn om eens met zijn tweeën te fietsen.  
'Maar het is veel te warm,' had ik nog tegengesparteld.
'Welnee, als je fietst heb je altijd een verkoelend windje. Heel anders dan bij wandelen. Bovendien raak je zo misschien eindelijk eens wat gewicht kwijt. En als we terugkomen, maak jij die frisse vegetarische salade die je zo lekker vindt.'
Dat was lief. Jasper houdt niet van salades en zijn lapje vlees is heilig, dus dat was voor hem een hele opoffering. Flauwekul, smaalde mijn Gemene Ik, hij wil na het fietsen gewoon meteen met een biertje op de bank zonder te hoeven koken. Helaas legde mijn Aardige Ik mijn Gemene Ik het zwijgen op en aan haar heb ik nu te danken dat ik luid puffend, heftig zwetend en rood aangelopen mijn man probeer bij te houden.
Waar is dat verkoelende windje? Ik krijg amper adem, het asfalt stinkt en zelfs de natuur staat er vermoeid en uitgeblust bij. Het riet langs de sloten is bruin en de vogels liggen op apegapen.
'Kom op, Jolanda, een beetje doortrappen. Je bent tien jaar jonger dan ik. Je moet me gemakkelijk bij kunnen houden, zelfs met al dat overgewicht. Zo is het voor mij ook niet leuk.'
'Het lukt niet meer,' piep ik. 'Mijn benen doen het niet bij deze hitte.'
'Stel je niet zo aan, je moet gewoon flink zijn. Altijd dat zelfmedelijden van jou, ik ben er wel klaar mee. Het zit allemaal tussen je oren.'
Het zit helemaal niet tussen mijn oren, het zit in mijn dikke kont, denk ik verbitterd, terwijl ik zwijgend doorploeter en mijn tranen weg probeer te slikken. Totdat het echt niet meer gaat. Ik minder vaart en even later is Jasper, na een paar keer achterom gekeken te hebben, uit het zicht gezoefd.  
Tien minuten later zie ik hem in de berm zitten, in de brandende zon. Wat lief! Hij heeft op me gewacht.
Maar zijn gezicht staat op onweer.
‘Een lekke band, verdomme! En ik heb net deze keer geen bandenplakset meegenomen. Als jij jouw fiets aan mij geeft, race ik snel naar huis om die te halen en dan kun jij hier wachten. Oh, en je huissleutel graag, want die ben ik ook vergeten.'
Ik tast al in mijn broekzak, als Gemene Ik wakker wordt en Aardige Ik ruw aan de kant duwt. Ik verras mezelf door weer op te stappen en onder de verbaasde blik van Jasper slingerend weg te fietsen.
'Zie maar hoe je thuis komt,' roept Gemene Ik. 'Oh, en hoe je binnenkomt,' voegt ze er schreeuwend over haar schouder aan toe.
Ik zet flink vaart, voordat ik me kan bedenken.
'Jolandaaaaa,' gilt Jasper, 'kom teruuhuug.' Hij klinkt zo huilerig, dat Aardige Ik prompt wordt overspoeld door schuldgevoelens. Ik kan hem toch niet zomaar in de brandende zon achterlaten? Maar waarom niet? Dat wou hij bij mij ook doen, met zijn lekke band.
Ik blijf moeizaam doortrappen, totdat ik Jasper niet meer hoor.
Er steekt onverwacht een briesje op, dat langs mijn bezwete hoofd streelt en zachtjes door de knotwilgen ruist. Ik ontdek nu pas hoe heerlijk het pas gemaaide gras in de weilanden ruikt. Rechts van mij schrijdt een ooievaar statig langs de slootkant. Een luide kreet verstoort de lome stilte en schuin voor me stijgt een reiger op. Dat zo'n mooi beest zo'n lelijk geluid kan maken! De reiger vliegt traag klapwiekend weg, voor me uit. Mijn nieuwe ik fietst hem rustig achterna. De vrijheid tegemoet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, vreselijk goed bedacht en knap geschreven invulling van de opdracht. Geen mens dat zich afvraagt wat er verder met zielige Jasper gebeurt en iedereen voelt met Jolanda het verlossende briesje en ruikt de vrije natuur.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo AB, liever jouw verhaal dan fietsen met Jasper, en leuk zoals de natuur ineens een stuk vrolijker wordt als je hem aan de dijk hebt gezet! Zou het overigens niet Gemene ik moeten zijn die overspoeld wordt door schuldgevoelens? Of belaagt Aardige ik Gemene ik daarmee? Want Aardige ik had soswieso de fiets en de sleutel afgestaan, lijkt me. Lastig, hoor, leven met "zwei Seelen in einer Brust".

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedemiddag Aurora

Hahaha, dat is gewoon een schitterend stuk, ik vind dat je de opdracht heel mooi en creatief hebt ingevuld, waardoor het erg prettig is om te lezen, het graag is en bovendien geschreven met mooie zinnen.

De tweestrijd, de spanning tussen het koppel... goed, goed goed!

Echt knap gedaan, super.

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

AB! Vet verhaal. Als ik toch een aanmerking mag maken: voor mij mogen de eerste zinnen weg, je kan starten met 'Welnee ...' eigenlijk zeg je met die uitspraken van Jasper al het voorgaande.

ZG! (en stiekem ook een persiflage op de zovele coureurJaspers)

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

AB. Wat een leuke invalshoek. Er zijn natuurlijk ook mensen die fietsen helemaal niet zo leuk vinden en als ze dan ook worden gedwongen mee te gaan en het leuk te vinden; eigenlijk best verfrissend om die kant ook met je mee te maken. En dat de situatie zich omkeert maakt het tot een sterk verhaal. Mooi gedaan.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, ja die zielige Jasper, hè? Ik hoop dat het nog goedgekomen is met hem.

@Bobco, Gemene Ik doet niet aan schuldgevoelens, daar wordt Aardige Ik altijd mee opgezadeld.

@Johanna, dank je wel voor de complimenten.

@LGB, wat mooi gezien! Dat had ik zelf nog niet eens (bewust) opgemerkt, maar het klopt wel.

@Tony, ik heb nog eens goed naar jouw suggestie gekeken, maar als ik de eerste zinnen weglaat, valt ook mijn titel een beetje in het water.

@m.atelier, nee, niet iedereen is een fietsfanaat. Ik fiets zelf wel graag en veel, en heb dit verhaal volledig uitgedacht tijdens een heerlijk fietstochtje over het Groningse platteland.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi stukje. Misschien had ik de Gemene Ik van Jasper (want die is bij hem duidelijk prominent aanwezig) nog iets subtieler willen zien. Dat had het ontwaken van de Gemene Ik van het hp nog wat meer impact gegeven, als een soort van bewustwording.

Nu ja, meningen etc. Voor de rest graag gelezen hoor. Een goeie dosis humor en mooie beschrijvingen in overvloed aanwezig.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Aurora, 

Genoten van de creativiteit met de ikjes om het intern conflict te visualiseren, heel leuk om te lezen!

Ciao, 

Benedicte

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tudor, grappig dat je dat zegt. Jasper was aanvankelijk een stuk subtieler neergezet, maar ik merkte dat dat in een verhaal van deze beperkte lengte niet werkt. Om de lezer lekker mee te laten leven met Jolanda was het nodig om hem flink vet aan te zetten. Niet subtiel dus, maar wel effectief - tenminste volgens mij en gezien de reacties ook wel volgens de meeste lezers.