Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#364 SSS dertig

(Gedanken sind frei, aber hüte dich vor der Gedankenpolizei)

Verbijsterd staarde Anouk naar het papier dat ze van tafel had gepakt. Het lag naast Peter toen ze hem vond, met het pistool in zijn hand. Politiemensen in witte pakken pakten behoedzaam alles op en in.

“Kijk naar onze vrijheid”, las ze. “Wat zien we? Een vrolijk Vinexgezinnetje, helemaal correct. Hij gekleurd, zij blond, de kleine meid beige met krulletjes. Ikea-interieur. Wat smeren ze ons aan?  Fritessaus, pakt hij heel geëmancipeerd uit het keukenkastje.
Volgende. Stampvolle kroeg of feestje?  Allemaal ideale consumenten, schreeuwend en bewegend, maar niks zweten, kijk die gozers de dames eens imponeren, geen gezeur over okselmeur. Moslims of macho’s? Allemaal baardjes, onbehaard is blijkbaar het nieuwe impotent.
En daar is de oetlul van de supermarkt, AH, Jumbo, ze zijn allemaal hetzelfde, dikkig, dommig, kalig, en de shoppende mammies maar lachen. Wat nu? Die gluipkop van Rutte in de reclame? Oh nee, weer een persconferentie, die Rutte en De Jonge persen wat af, heel Nederland wordt afgeperst. Verhaaltje over Covid vieren op Zandvoort, kan die prinselijke vastgoedmafioos met dat rouwmontuur dat niet vertellen, tenslotte is het zijn Scalextricbaan. Daar is zijn neef ook, even met het vrouwtje naar Nederland gevlogen om wat lintjes op te spelden, vliegt gelijk terug naar Griekenland, gaat natuurlijk helpen blussen, of misschien geen tijd, druk-druk-druk met het leiden van het volk, het lijden van het volk zal’m worst wezen, de wereld gaat toch wel naar de kloten, maar zij hebben tenminste een leuke tijd gehad. Wat moet dat...”

Een kleurloos ogende man pakte het papier uit haar handen. “Dit moet ik meenemen”, zei hij. “We houden de online schrijfgroepen in  de gaten, maar dit was toch onverwacht.  Misschien moeten we er een afrekening van maken, anders zelfmoord, dat is nog even een dingetje. Ik denk dat het een nulachthonderdeeneendrie-bericht wordt.”

Anouk keek hem niet-begrijpend aan. “AIVD” zei hij. “Mijn naam doet niet ter zake, is toch een alias. Standaard surveillance-operatie.  Dit document”, híj hield het papier omhoog, ”heeft een State Security Status van dertig jaar. Wordt dus in 2051 vrijgegeven. Dan leest sowieso niemand meer.”

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, goed verhaal.

Probeer eens, ik deed het in mijn gedachte, quasi alle bijvoeglijke naamwoorden te schrappen. Het wordt een kale tekst, maar doseren kan helpen. Ach wat zanik ik, goede vondst!

De schrijfgroepen dienen in het oog gehouden te worden!

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, dank voor je reactie en suggestie. In een rant lijken mij bijvoeglijke naamwoorden essentieel: "Jij vieze vuile,..., blijf met je gore .....", zo hoort het blijkbaar. Het lijkt erop dat het bijvoeglijk naamwoord vehikel bij uitstek is voor emoties, hoewel de bijwoorden, tussenwerpsels en vrijgevormde zelfstandige naamwoorden (soms geleend, bijvoorbeeld van Komrij) er ook wat van kunnen.
Trouwens, mijn originele oprisping was veeeel langer: ik was vergeten de kookwekker te zetten ;)

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Vinexgezinnetje --> Het kostte enige googleclicks om als Belg hiervan de betekenis te vinden, maar kijk, weer wat bijgeleerd over de Nederlandse ruimtelijke ordening (die alvast meer steek lijkt te houden dan de onze).

"prinselijke vastgoedmafioos" --> Prins Bernhard Lucas Emmanuel van Oranje-Nassau? 
Weer biedt de dochteronderneming van Alphabet inc. een welkome brug over de taalkloof.

Mag ik het verder een oer-Hollandse rant noemen? Ach, hadden we in 1830 Willem I maar braafjes behouden als autoritaire vorst. Kon ik in de Brusselse horeca tenminste een jus d'orange bestellen, i.p.v. jus d'orange.

Graag gelezen verder. De bijvoeglijke naamwoorden vormden dan weer geen hinderpaal.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob, ik vond het een lastig verhaal, in die zin dat de tekst op het briefje alle kanten op gaat. Peter had overduidelijk een kortsluiting toen hij het schreef en vervolgens het pistool tegen zijn hoofd zette. Of de inhoud daadwerkelijk de reden was dat hij er een einde aan maakte, is voor mij nog een raadsel. 
Naar mijn idee komt je tekst sterker over als je het in de tegenwoordige tijd zet.

Politiemensen in witte pakken pakten behoedzaam alles op en in. ---> ik vraag me af of deze samentrekking klopt. Het "pakken" bij "op" is volgens mij niet hetzelfde "pakken" dat bij "in" hoort (oppakken, inpakken), maar zoals gezegd twijfel ik over.

SSS 30 --> bij Google kom ik als betekenis "Service Satisfaction Scale" tegen, maar ja, mijn bevoegdheidsgraad tot overheidsdocumenten is nul.

Dit document” hij hield het papier omhoog ”heeft een State Security Status van dertig jaar. ---> achter document en omhoog hoort een komma.
Dit document," hij hield het papier omhoog, "heeft een ...

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dank voor je reactie. In kort bestek kan je niet te lang zijn, dus moet je veel in het midden laten, de AIVD bepaalt nog of het moord of zelfmoord was. En was het kortsluiting of een al te accurate observatie van wat we dagelijks op de televisie zien? In elk geval heb ik een motto toegevoegd, hoop dat dat een beetje helpt tegen de verwarring

Dat met die witte pakken is opzet. Ik vond "hier zet men koffie en over de Zaan, reizigers af en scheermessen aan" altijd al heerlijk compact, en was blij dat ik er een beetje van kon lenen.

Tegenwoordige tijd heb ik over gedacht, maar ik prefereer het afstandelijker perspectief van de verleden tijd. Ik heb geen moment gedacht aan de Service Satisfaction Scale, de State Security Status is uit mijn duim (wijsvinger, ik typ tweevingersysteem) gerold. Komma's in de voorlaatste zin komen er, ik had zitten piekeren of, hoe en waar.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, maar ik vind dit stukje eerlijk gezegd ook wat lastig te volgen. Niet zozeer vanwege de bijvoeglijke naamwoorden of de verleden tijd die wordt gebruikt, maar meer op inhoudelijk vlak. De rant lijkt een soort frustratie die gericht lijkt op het ontnemen van bepaalde vrijheden (als ik het goed begrepen heb), maar er worden verder allerlei zaken bijgehaald die weinig onderling met elkaar te maken hebben. Dit valt misschien te verklaren als het gaat om een dronkenlap die in een cafe een donderpreek houdt, maar dit is niet bepaald de setting. HP heeft kennelijk speciaal een pistool aangeschaft (of hij bezat hem al, maar dan zou dat eigenlijk wel in de tekst uitgelegd moeten worden) om de daad te verrichten met een politiek motief. Dat lijkt toch meer op een doelbewuste actie waarbij je eerder een brief verwacht die uiteraard een extreem gedachtegoed laat zien, maar verder heel gestructureerd is en vaak gericht is op een specifiek onderwerp.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Virtuoso, jammer, misschien dat de tirade te persoonlijk is. Is iig niet gericht op het ontnemen van vrijheden maar op de inhoudsloze èn volledig voorgeprogrammerde massa troep die per treurbuis en andere media over ons wordt uitgestort en doorgaat voor de essentie van onze vrijheid om te doen en te pakken waar we maar zin in hebben. Uitgangspunt: een paar commercials, wat journaal en een fikse dosis ergernis.  Niet alleen over de ongelooflijke banaliteit ervan maar vooral over de manier waarop het gebracht en genuttigd wordt als de grootste ontwikkeling sinds het gesneden brood. Zit ik verdorie weer te tiraderen, en dan nog wel over iets waar niemand zich verder over opwindt. Dom, dom, dom.

In elk geval, er staat verder alleen dat de tiradeur door een bekende dood gevonden wordt met een pistool in zijn hand. Bekende leest de tirade (ten dele?), wordt onderbroken door een AIVD-typ dat meldt dat tiradeur en gelijkgestemden in de gaten worden gehouden, dat tzt wel bekend gemaakt zal worden hoe de tiradeur is overleden, en dat de tirade pas over dertig jaar wordt vrijgegeven.

Aangezien ik blijkbaar alleen sta in deze woedes en ergernissen hoeft verder niemand zich zorgen te maken. De AIVD zal niet (weer) ingrijpen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, eerder gaf ik als eens aan dat afkortingen van allerlei diensten niet meteen duidelijkheid verschaffen over de activiteit waarmee de desbetreffende instelling zich bezig houdt. Dus geef ik voor wie het belieft hier even mee dat de AIVD, de (Nederlandse) Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst is. Bij de Belgische politie werden vroeger de in lange donkere overjassen en hoeden geklede 'anonieme' spionnen van de B.O.B. zeer gevreesd, met name op studentenfuifen. Bob stond toen voor bewakings- en opsporingsbrigade. Had je ook niet kunnen raden, toch?

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, dank je, AIVD ware inderdaad beter omschreven dan als afkorting vermeld. Dat van die geoverjaste begleufhoede B.O.B.-spionnen had ik zoals gezegd niet kunnen raden. Ik ben al jaren Bewust Onbeschonken Bestuurder, en wist niet van een tweede identiteit.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Bob, ik lees het briefje denk ik vooral als een laatste uitbarsting van allerlei frustraties voor de persoon er een einde aan maakt. Ik moet ook toegeven dat het voor m'n gevoel wat van hot naar her ging, maar volgens mij hoort dat er ook een beetje bij. Het einde vond ik goed gevonden.

Graag gelezen!