Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#364 - Het gevalletje

‘Jij daar,’ zeg ik en tik op de schouders van een op haar knieën zittende blondine. Ze plaatst rustig een pot Nutella in het rek, staat langzaam recht en draait zich om. ‘Werk jij hier?’
    Het blondje haalt haar schouders op. ‘Zou ik in deze outfit voor mijn plezier potten choco in de rekken zetten?’ 
    ‘Juist,’ mompel ik en staar naar het logo op haar overall. Ze werkt hier. ‘Wie is je leverancier van winkelkarretjes?’
    Het blonde grietje krabt achter haar gepiercete oren.
    Ik tik met mijn vingers op het metalen frame.
    ‘Altijd sta ik hier te sjorren en te duwtrekken in jullie gangen. Dat wil je toch niet? Klanten moet je het makkelijk maken, zodat ze jullie troep in hun karren smijten. Dat ze niet nadenken. Dat ze hun buik voelen knorren, want iedereen winkelt met een lege maag. Slecht idee! Dan koop je ongewild suikerspullen. ‘s Avonds na een rotdag op het werk steek je dat vergif in je muil. Zoetigheden vreten die jullie op jullie rekken passend in het zicht zetten. Dat bestudeerden jullie marketingjongens goed. Want zo zijn jullie wel, klanten bespieden. Met jullie cameraatjes! Zogezegd om dieven te vatten. Nog nooit één dief zien oppakken. Om ons te begluren, ja! Ons analyseren. Waar jullie welke brol moeten plaatsen. Je moet mij jullie smerige trucs niet uitleggen. Maar deze snap ik niet.’
    Het kind staart mij aan alsof ze nu al grinnikt hoe ze haar vriend dit zal vertellen.
    ‘Die winkelkarretjesverantwoordelijke moet je ontslaan,’ ga ik verder. ‘Die gozer, sorry kan ook een vrouw zijn, al denk ik het niet, te technisch.’

    ‘Meneer,' zegt ze, 'wat is het probleem?’
    ‘Die voorwielen van jullie karretjes doen altijd nukkig en draaien de verkeerde kant op!’
    Het meisje drukt op een knop.
    ‘Jos,’ zegt ze, ‘kom je even? Ik heb een gevalletje.’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Herkenbare irritatie, Tony. Ik zag het zo gebeuren. Ik vind de laatste zin briljant. Goede reactie van het meisje. RDe tirade aanhoren en dan kalm de chef roepen. 

te duwtrekken in jullie rayons. ---> duwtrekken is naar mijn weten geen bestaand woord, maar ik zal er ongetwijfeld naast zitten. 
Met rayon bedoel je wellicht filiaal? Een rayon is werkgebied en ik denk dat je hier de winkels bedoelt. Of je hebt het met opzet zo geschreven.

‘S avonds na een rotdag  --->  's Avonds

marketingdepartement --> in het Engels is het een bestaand woord, maar dan schrijf je het met twee woorden: marketing departement. Heb je bewust dit woord zo gekozen, als zijnde dat je hp het zo zegt? Anders zou ik er marketingafdeling van maken.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja. Best wel een ranting Tony. Denk ik althans. Beetje fictie, veel werkelijkheid. Graag gelezen.

Groet,

Madrid

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Fief, dank voor je scherpe blikken. 

Duwtrekken is een uitvindselwoord, of onzinwoord zoals Mus het benoemd. Vooral met het oog op woorden sparen, ik wou zeggen duwen en trekken, maar dat kost teveel woorden. (ik schreef in free, en kwam op 500, dus snoeien was pijnlijk)

Je andere opmerkingen heb ik, hoop ik, gecorrigeerd. en dat het meisje goed reageerde, zal wel zijn! Ze liet zich niet doen!

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Madrid, leuk je terug te 'zien'! Mijn eerste freewrite rant kwam veel te veel woorden uit. Dus een kortere rant. En het is allemaal echt. Behalve dan die pot Nutella. Die zetten ze nooit op het onderste schap ;)

Dank

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik was nog vergeten te zeggen dat ik winkelwagentjesverantwoordelijke een briljant woord vind. Een mooie voor Galgje 😄

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat dacht je van

supermarktwinkelkarretjesverantwoordelijke?

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, die slotzin doet het hem wel. Mooie schets. Opnieuw die herkenbaarheidsfactor.

"Nog nooit één dief zien oppakken. Om ons te begluren, ja! Ons analyseren." --> Ugh, op één of andere manier wil ik er "Ons te analyseren" van maken. Nu wringt het wat. Mierenneukers en muggenzifters aller landen, verenigt u rond mij! 

Goed gedaan!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi; dat is er over, een overdetopwoord, van de familie overdetoponzinwoordenfamilie.

@Tudor: dankje, ik denk na over je mierenneukersprobleempje. Je hebt waarschijnlijk gelijk maar als ik het overlees, klopt het hoe het nu staat, ik denk na.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, of ik mezelf hoor denken in zo'n rotsuper. Maar dan zonder leeg te lopen tegen zo'n schapschatje. Die nieuwbedenksels passen ook prachtig in zo'n tirade, vooral duwtrekken, precies wat je doet met die rotkarren die altijd verkeerd sturen. Overigens: van de famile van de overdetoponzinwoordenfamile is tautologisch.
Kleinigheidje: een op haar knieen gehurkte blondine lijkt mij nogal veel acrobatiek. Op je knieen lig of zit je, anders hurk je.
@Gi: eens met Tony: supermarktwinkelkarretjesverantwoordelijke is te bedacht. Teveel in de buurt van de hottentottentententenstoonstellingsdirecteursschrijfmachine.
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Bob: Hottentottentententenstoonstellingsdirectieassistentecomputermuis lijkt me dan iets meer van deze tijd. Welke directeur zit er trouwens nog achter een schrijfmachine?
 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

100% Eens. Zou er overigens wel Hottentottentententenstoonstellingsdirectieassistentencomputermuis van maken om iedere schijn van sexisme te vermijden.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, goed verhaal! Het is goed te zien hoe je van de rant een verhaal met kop en staart hebt weten te maken. Ik struikel alleen over het volgende zinnetje: 

... en denkt hoe ze haar vriend dit zal vertellen.

Het verhaal is geschreven vanuit de ik-persoon, dus deze 'ik' zou helemaal niet moeten kunnen weten wat dat meisje denkt. Wat wél kan, is iets als: '... en kijkt me aan met een blik alsof ze zich nu aan het bedenken is hoe ze dit later aan haar vriend zal vertellen.'

Graag gelezen!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Bob, dankje en je hebt gelijk, ik paste het hurken aan. Schapschatje, prachtig!

@Mike: dankje. En terecht, ik paste het zinnetje in kwestie aan.