Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#364 Huiswerk

 

Anna was in diepe gedachten, handen in het haar, een stapel huiswerk dat op haar lag te wachten. 'Waarom hebben wij huiswerk?' 'Waarom?' ze bleef het zichzelf afvragen. Hoe meer het door haar hoofd spookte, hoe gefrustreerder ze werd aan de gedachte huiswerk en het nut ervan.
Anna pakte pen en papier, ze moest haar frustratie kwijt en begon aan haar gefrustreerde tirade over huiswerk.

HUISWERK:
Huiswerk... waarom hebben we huiswerk? Ik weet dat het een essentieel deel is voor de educatie van kinderen, dat is toch wat leeraars ons doen geloven. Maar, waarom huiswerk na school als je al heel de dag zo hard gewerkt hebt. Daarom heb ik het gevoel dat huiswerk onnodig is omdat het alleen extra stress geeft. Leren voor testen, hoofdstuk na hoofdstuk herlezen, het maakt dat studenten gestresseerd zijn en vervroegd van school gaan. Daarnaast bezorgd huiswerk niet alleen veel werk  voor studenten, ook leraars hebben er extra werk door. Het is een zonde van tijd. 
Ik denk dat leraars beter studenten kunnen opvolgen en hun vooruitgang zien boeken op school zelf. Wat weten leraars wat er thuis gebeurd wie het huiswerk maakt, de ouders, de student zelf of het internet???? 
Daarbij is huiswerk ook verschrikkelijk als er niemand kan helpen. Wat heb je aan huiswerk doen als je het niet begrijpt en niemand je kan helpen en begeleiden? Dat is niet alleen frustrerend en bezorgd onnodige stress. Wat is het punt ervan ook, als je het niet kan doen? 
Ik denk dat kinderen langer in school zouden blijven meer plezier zouden hebben, betere punten zouden behalen en beter leerervaring zouden hebben als huiswerk niet bestond. 
Daarbij komt ook nog eens dat hoe meer papieren wij nodig hebben voor huiswerk, er ook meer bomen moeten gerooid worden, wat dan weer niet goed is voor het klimaat. Het is één van de  redenen voor de opwarming van de aarde. 

 

Anna legde haar pen neer en las het papier nog eens door. Ze was tevreden met haar tirade nu ze haar frustratie had kunnen opschrijven. Wende zich tot haar stapel huiswerk en begon eraan met een grote zucht.
 

 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind het wel origineel om de 'free writing' zo te verpakken. Slimme zet.

De toon van de taal vind ik niet overeenkomen met het beeld dat ik van de hp heb. Het lijkt me een meid van middelbare school leeftijd -op zijn 'oudst' een beginnend studente- en dan komt het taalgebruik wat ouwelijk op me over. Daarnaast is het wat weinig verhaal: meid komt niet op gang bij huiswerk maken, schrijft frustratie van zich af en we kunnen weer verder.

Er zitten nog wat slordigheidjes in -wat Gi al opmerkt-, maar je herhaalt een aantal woorden ook vaak. Mogelijk komt dat door het 'free writen'. Zelf heb ik van de opdracht begrepen dat free writing de aanzet is, maar dat geeft nog steeds ruimte om aanpassingen door te voeren.

Op zich leest het wel vlot,  maar ik denk dat je beter kunt met niet eens zo heel veel aanpassingen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed toegegeven, het siert je dat je uiteindelijk dan toch zelf een stukje hebt bijgevoegd. En je wilde eerlijke feedback; dan ga je die uiteraard ook krijgen. Dit gaat wel wat verder slordigheidjes, taalkundig zit dit absoluut niet goed in elkaar door de vele grammaticale en ook stijlfouten. Eigenlijk leidt dit zo erg af, dat de inhoud eraan ondergeschikt lijkt. En freewriting kan hiervoor geen excuses zijn, want er is immers na het freewriten genoeg tijd om het een en ander aan te passen.

En wat ook niet heel sterk aan het stukje is is dat het de frustratie ook eigenlijk al verklapt wordt in de inleiding. Dit maakt het stukje ook enigszins voorspelbaar, met de standaard mijmeringen van een scholiere die eigenlijk gewoon geen zin heeft om huiswerk te maken. Zou ze ook zo redeneren als er geen enorme stapel huiswerk voor haar zou liggen? Waarschijnlijk niet, en dat maakt het een weinig zeggende momentopname. 

Kortom dit stukje geeft je nog geen enkele reden om in je commentaren zo hoog van de toren te blazen (voor zover daar uberhaupt ooit redenen voor zijn). Dit stukje valt absoluut nog niet onder hoogstaande literatuur, en als al je stukken van dit kaliber zijn dan zal jij dus ook nog heel wat moeten oefenen om daar te geraken.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik hoop niet dat de bijdrage van Ozon -vanuit de commotie rondom de feedback- een soort vervolgverhaal in de reacties gaat worden. Het punt over feedback is denk ik nu wel gemaakt. Laten we vooral teruggaan naar de bedoeling van dit themaforum: Op opdrachten geïnspireerde bijdragen plaatsen en daarvan -al of niet met feedback gericht op de bijdrage- van leren om er beter van te worden.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ozon, je hebt een goede verhandeling geschreven over de frustratie van het huiswerk maken. Riepen we dit vroeger al niet? 
Voor je een tekst plaatst, is het verstandig hem nog eens goed door te lezen. Zoals het nu leest, bewijst je tekst de nut van het huiswerk maken op school.

'Waarom hebben wij huiswerk?' 'Waarom?' ze bleef het ...  ---> als het door dezelfde persoon wordt gezegd, hoef je tussenin geen ah-tekens te gebruiken. "Ze" hoort met een hoofdletter.

Daarnaast bezorgd huiswerk niet alleen veel werk  --->  bezorgt

Wende zich tot haar stapel huiswerk en begon eraan met een grote zucht.  ---> wendde 

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry Ozon, ik beaam hierboven. Veel zinnen kunnen strakker, behoorlijk wat is overbodig en je opbouw vergt werk.

1 voorbeeld: 

'Waarom hebben wij huiswerk?' 'Waarom?' ze bleef het zichzelf afvragen.

Die 'ze blijft het zichzelf afvragen' is overbodig en geeft je ruimte voor andere zinnen die showen en niet vertellen.

Dat er marge is, is goed. Groeien per opdracht. Succes!

(nogmaals, geen coach, dus het is maar wat het is)

 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha OzOn, ik zie dat je nieuw bent op het forum. Welkom, leuk dat je bij ons verhalen komt schrijven! Lees de bovenstaande feedback, maar raak er zeker niet door ontmoedigd. Zie de feedback als een leermoment en een uitdaging: elk volgend verhaal is weer beter dan het vorige. Je blijft steeds meer leren over het schrijfproces. Voor nu denk ik inderdaad dat stap 1 vooral spelling en interpunctie is. De rest komt dat later wel :)

Graag gelezen!