Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#363

 

Lieve Robert,

Morgen stappen jullie op de boot. Een cruise die de mooiste zal worden van jullie leven. Wie had dat ooit gedacht; mijn beste vriend en vriendin stappen letterlijk in het huwelijksbootje.

Ik zal nooit vergeten hoe we elkaar voor het eerst ontmoetten op zeilkamp. Anne en ik waren altijd buitenbeentjes, en ook daar zag niemand ons staan. Toen kwam jij. We hadden zoveel lol met zijn drieën. We leerden samen zeilen, en jij gooide ons steeds overboord. Wanneer anderen iets gemeens zeiden tegen Anne of mij, kwam jij voor ons op. Die zomer dat we jou leerden kennen heeft ons veranderd. Dankzij jou voelden we ons zoveel sterker. Door jou waren Anne en ik ineens tevreden met onszelf, want jij liet ons zien dat we geweldig waren zoals we waren.

Na die mooie zomer gingen we met zijn drieën naar dezelfde middelbare school. Anne en ik waren geen buitenbeentjes meer zoals op de basisschool. Met jou erbij waren we ons eigen groepje. Met zijn drieën gingen we naar schoolfeestjes, wonnen we de wiskunde-cup en namen zelfs deel aan de leerlingenraad. Toen Anne haar vader verloor hebben wij haar er doorheen getrokken. Wat waren jij en ik een goed team!

Het was natuurlijk vreselijk schrikken toen ik zakte voor mij eindexamen, maar door al die uren die ik in Anne had gestoken kon ik nauwelijks studeren. Jullie moesten zonder mij beginnen aan jullie studies. Toch heeft niemand ons op kunnen breken. We zagen elkaar in de weekenden, al wilde Anne liever naar jullie studentenfeestjes.

Toen ik ook mocht gaan studeren hielp jij mij verhuizen. Ik weet nog hoe gelukkig ik was om in het huis naast jou op kamers te mogen wonen. Ik had natuurlijk nog liever in het studentenhuis gewoond waar Anne en jij woonden, maar daar waren alle kamers al bezet. Wie weet wat er gebeurd was als ik daar gewoond had, samen met jullie in een huis. Misschien zou je dan morgen wel met mij op de boot stappen. Anne had altijd meer geluk. Ze was altijd op de juiste plaats op het juiste moment.

Lieve Robert, het doet me vreselijk veel pijn dat ik er niet bij kan zijn op jullie speciale dag. Het had zo mooi kunnen zijn als we daar net als vroeger met zijn drieën op het dek zouden staan. Natuurlijk kan je maar met één van de twee belangrijkste vrouwen in je leven een gezin starten, zoals jullie per ongeluk al gedaan hebben. Mijn slanke aanwezigheid zou nu wel bedreigend zijn voor Anne. Toch weet ik zeker dat ze mij er juist heel graag als bruidsmeisje bij had willen hebben als ze maar met een ander zou trouwen.

Ik wens jullie een prachtige dag, en heel veel geluk. Ik zal morgen aan de kust staan zodat ik jullie ceremonie toch nog kan zien, al is het van een afstandje.

Liefs,

Karin

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Arme Karin. Een verloren liefde.

Er zitten een paar stukken in de brief die voor mij wat lastig overkomen. Karin beschrijft een aantal zaken waarvan ik denk: 'Dat weet Robert toch ook wel.' Die stukken schrijf je meer aan de lezer dan aan Robert en dat komt voor mij wat geforceerd over.

Mooi uitgangspunt in een mooie stijl, maar het mag van mij nog iets scherper gericht aan Robert en daarmee nog subtieler aan ons als lezers.

(En nog een 'n' toevoegen bij 'mij examen'.)

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Au! Wat een schurend verhaal. Mooi!
Bij sommige zinnen vraag ik mij af of het wel goed Nederlands is, maar het doet er niet toe, want dit de taal van de briefschrijfster.
Ik snap wat Hadeke bedoelt, maar mij stoort het niet; het leest namelijk als een niet-uitgesproken bruiloftstoespraak van een potentieel bruidsmeisje. Dit gezegd hebbende vraag ik mij af of het niet leuk zou zijn dit te herschrijven tot een echte toespraak, maar wellicht begint Nadine dan te steigeren, want dat was niet de opdracht. (En ik vind het ook mooi zoals het nu is.)

Hier en daar ontbreekt een komma.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik juich de suggestie van Musonius wel toe. Dan heeft het vertellen 'wat hij al weet' een functie en maakt het nog schurender. Ik denk dat de coach ons dat best wil vergeven. 😉

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hester, geniaal idee en setting voor een subtiele brief.

Echter ik struikel, zoals de reageerders hierboven, over de - voor mij - onduidelijke of onaffe zinnen. Wat die juist zijn en hoe te fixen is werk voor de coach. Of niet. Dat weet ik niet. 

 

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Hester, ik vind het een leuk verhaal. De jaloezie ligt er net niet te dik bovenop. Misschien is het mogelijk om sommige gebeurtenissen nog wat pijnlijker ( zintuiglijker) uit te diepen, maar zo voldoet het verhaal ook al helemaal aan de opdracht. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hester, een heel mooi verhaal. Graag gelezen. Ik mis echter nog een passende titel achter het nummer van de opdracht.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hester, 

Een mooi verhaal met een originele insteek. De toon is mooi bitterzoet.  Soms hikt de tekst een beetje, omdat je dingen schrijft die net iets te duidelijk voor de lezer bedoeld zijn; dingen die Robert zelf ook weet. In zo'n brief als de jouwe is dat lastig schrijven, want je moet natuurlijk wel een aantal logische bruggetjes maken om de geschiedenis tussen deze personages duidelijk te maken. In dit geval kun je dat relatief makkelijk verbeteren, vanwege het gebruik van het woord 'natuurlijk' deze zinnen:
Het was natuurlijk vreselijk schrikken toen ik zakte voor mij eindexamen
Ik had natuurlijk nog liever in het studentenhuis (...)

 Deze 'natuurlijk' geven (bijna per definitie) aan dat dit logisch is voor Robert en van de lezer mag je aannemen dat die de intentie achter die zinnen ook zonder dat woord begrijpt, want verder schrijf je mooi en beeldend. 
Je zou die woorden weg kunnen halen en eventueel vervangen met korte zinnen of zinsdelen als:

Toen ik zakte voor mijn eindexamen was dat vreselijk, ook al ben ik blij dat ik er toen voor Anne was in die moeilijke tijd. 

en
Als ik samen met jullie in het studentenhuis had kunnen wonen, in plaats van ernaast, was alles misschien anders gelopen. 
Dan laat je (ook al) blijken dat het maar weinig 'gescheeld had' en dat Karin het liever anders had gezien.

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie voor de feeback. Helaas had ik weinig tijd om nog een en ander aan te passen of een speech te schrijven.

Ik kijk weer uit naar de volgende opdracht!