Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#362 - Een leuk gezinnetje

 

Mijn meeuwen zijn wereldberoemd! Sinds ze onlangs met enorm succes in Hitchcocks nieuwe film The Birds optraden, zijn het echte sterren. Het was lang en keihard trainen, maar dat hadden we er graag voor over, mijn meeuwen en ik. Meeuwen zijn veel gemakkelijker in de omgang dan mensen. Ze zijn simpel en eerlijk. Als iets ze niet aanstaat laten ze dat duidelijk weten, ze doen alles voor een lekker hapje en ze houden van een lolletje. Dat is alles wat je over meeuwen hoeft te weten.

Van het geld dat we met de film verdienden heb ik een strandhuisje gekocht. Vorige week is in het grote huis naast mij een nieuw gezin neergestreken, twee ouders met een kleuter en een ouder jongetje. Ik ben er inmiddels achter dat de jongste, een stil, tenger jochie, Freddy heet en de oudste, een branieschopper met een grote mond, Donnie.

Gisteren was het weer raak. Freddy had met zijn emmertje geduldig een zandkasteeltje gebouwd en even later kwam Donnie brullend aangerend om het met de grond gelijk te maken. Het allerirritantste was zijn triomfantelijke geschreeuw. “Ik ben lekker groter! Ik ben lekker de baas!”

Kleine Freddy zette het op een huilen, waarna Pa met een rood hoofd kwam aangebeend en hem een ferme tik gaf. “Hou je kop. Jongens huilen niet.”

Ik zat te trillen van verontwaardiging. Wat zijn dat voor mensen, dat ze pestgedrag belonen? Waarom zijn ze niet liever voor een stil kleutertje? Freddy kan er niks aan doen dat hij kleiner is en in zichzelf gekeerd. Het was alsof ik mezelf op die leeftijd terugzag, doodverlegen en gekleineerd door mijn grote broers, die het hilarisch vonden om mijn jampotjes met slakken en insecten kapot te smijten of mijn boeken in de plee te gooien. God, wat hadden die klootzakken een lol.

Ik moet iets doen, maar ik ben te timide, nee, te laf, om de ouders aan te spreken. En waarom zouden ze zich iets van mij aantrekken? Dus heb ik iets anders bedacht.

Freddy is weer zoet met zijn emmertje bezig, Donnie zit al te loeren tot het zandkasteel af is en ik sta op een afstandje met vier meeuwen in de aanslag. Donnie kan niet langer meer afwachten en staat met een valse grijns op. ‘Aanvallen,’ zeg ik zachtjes tegen mijn meeuwen. In kolonne vliegen ze op Donnie af die nog niks in de gaten heeft. Maar als hij vlak bij zijn broertje is, zijn ineens ook de vogels vlakbij. Verbaasd kijkt hij op. Melville schiet rakelings over zijn hoofd, Dickinson gaat pal voor zijn gezicht vliegen, Wharton krijst als een bezetene en Fennimore pikt hem in de rug. Niet hard, maar Donnie duikt in elkaar. De vogels blijven om hem heen vliegen en schijnaanvallen uitvoeren, precies zoals ik ze geleerd heb, totdat Donnie keihard jankend het huis in vlucht. Freddy kijkt hem verrast na.

Ik beloon de meeuwen glimlachend met een extra lekker visje. Misschien dat Donnie hier iets van leert en toch nog een goed mens wordt.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een levenslesje van Aurora met haar meeuwen, die alleen maar irriteren op bevel. Je hebt ook een lekker extraatje verdiend.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor het extraatje, Gi ;-) Ik moet helaas wel melden dat het levenslesje aan Donnie niet besteed is geweest en dat hij is uitgegroeid tot een pestmonster van wereldproporties.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk, wel vind ik het jammer dat Donnies vader hem geen tik geeft nu hij zelf jankt.

Misschien dat Donnie hier iets van leert en toch nog een goed mens wordt.

Het lijkt alsof Donnie vooral slechte ouders heeft. Zoals je aangeeft, pestmonster van wereldproporties in de maak.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, heb je die meeuwen nog? Ik weet nog wel een paar ettertjes die in het gareel gepikt mogen worden. Vis neem ik graag voor mijn rekening. Tot dan hou ik het bij het leesplezier met dit verhaal.
(Btw. Freddie was het oudere broertje van bullebakje Donnie. Heeft zich doodgezopen, misschien dankzij pa's corrigerende talenten?)

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora

Wat heb je een draai gegeven in je verhaal. Het is vlot geschreven en mooi opgebouwd. De empathie met het jongetje omdat je je eigen kindertijd herinnert heb je er goed ingewerkt. De uiteindelijke revanche via de meeuwen op het buurjongetje: subliem.

Met erg veel plezier gelezen.

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Pestkoppen leren helaas zelden uit hun straf, maar het was het proberen waard, met dank aan wat gevleugeld geweld.

Graag gelezen. Leuke insteek. 
Er bestaat blijkbaar ook een The Birds II uit 1994. Bonuspunten voor wie die ooit gezien heeft.

Kleine zeurtjes: 

"in kolonne vliegen ze op Donnie af die nog niks in de gaten heeft. Maar als hij vlakbij zijn broertje is," --> hoofdletter ontbreekt, en is het vlakbij of vlak bij? Twijfel zelf.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Aurora B. Een mooi verhaal met veel herkenbare elementen. Het is een vertelling. Ik vraag me af of het als gebeurtenis nog aan kracht had kunnen winnen. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony, reken maar dat Pa de jankende Donnie een tik heeft gegeven. alleen gebeurde dat binnen, dus buiten beeld.

@Bob, ja, Fred was inderdaad de oudere broer. Dit blijft natuurlijk fictie, maar toen ik bezig was een Amerikaans gezin circa 1963 met een rotjoch dat zijn broertje pestte, moest ik onwillekeurig aan de familie T. denken. Donnie was toen al een jaar of 16, dus dat klopt ook niet helemaal, maar ik kon het niet laten om hem even te grazen te nemen. Hartstikke zinloos natuurlijk, maar het geeft eventjes voldoening.

@Tudor, ik denk inderdaad dat de eerste vlakbij inderdaad 'vlak bij' moet zijn, Ga het verbeteren.

@Carneli, ik weet dat het waarschijnlijk een domme vraag is, maar wat is het verschil tussen een vertelling en een gebeurtenis? Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Ik leer graag bij.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Aurora, dus jij stuurt die beesten aan. Terug in de tijd: Birds. Destijds vond ik het een echte horrorfilm, nu moet ik vooral lachen om de "special effects".
Leuk verhaal, graag gelezen.