Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#361 - Lelijk

Je vraagt je dan af hoe lang dit moet duren.

Die rare blauwe plek op haar been. Een blauw oog want gevallen met de fiets na school. Een gebroken arm want het ging niet goed met tennis, en ik wil jullie niet storen onder jullie werk.

Het eerste bloed in een handdoek. Lange truien in de zomer. Niet meer willen zwemmen. Geen ijsje eten. Kots geluiden op het toilet. 

En je weet het. Je bent een ouder. Of eigenlijk ouders. En je hebt de school al gebeld. En het hielp niet.
Het is een geweldig kind.

Je houdt haar haren vast terwijl ze kotst op een toilet op een camping in Frankrijk. Je aait haar over haar hoofd en zegt haar hoe mooi ze is. 

Eigenlijk wil je haar een trap onder haar kont geven. Maar dat helpt niet. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, welkom terug. Je hebt niet veel woorden nodig om indruk te maken. Knap. 

Met nog wat meer woorden zou je je eigen angst, twijfels, onzekerheid of misschien zelfs schuldgevoel kunnen beschrijven. Nu beschrijf je het als een gegeven, een constatering. In de eerste zin stip je al iets aan, hoe lang gaat dit duren. Het is maar een suggestie.

Je bent een ouder. Of eigenlijk ouders. ---> de tweede zin is overbodig. Met de eerste spreek je al namens je partner of namens iedere ouder.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Madrid, knap verwoord, meer woorden zijn er niet nodig om veel vragen op te roepen bij de lezer. Is de hp een puberend meisje dat echt lelijk is of zich alleen maar zo voelt? Ze wordt duidelijk zwaar gepest en belaagd op school maar waarvoor? Het eerste bloed net als het kotsen kan evengoed op haar eerste ongesteldheid wijzen. Haar ouders hebben geen vat op haar, maar dat ze haar nog liefst een trap onder haar kont willen geven toont aan dat hun radeloosheid meer met zichzelf te maken heeft dan met hun onbegrepen kind.  Wat is er naast de alledaagse gruwel onvoorwaardelijk?

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, 

Over kort en krachtig gesproken! Dit is een heel mooi voorbeeld van onvoorwaardelijke ouderliefde. Ook al vindt jouw kind zich lelijk/ dom/ niet waardig, wat dan ook.. voor jouw zal het altijd een prachtig kind/ mens blijven. 
Die schop onder de kont vind ik erg mooi gevonden: het brengt de gruwel mooi naar voren. Het laat zien dat de ouder wanhopig is, omdat  die het kind wil laten inzien wat zij/hij zelf ziet, met daarbij de gruwel van de wetenschap dat dat niet kan en de bijbehorende pijn niet weg kan nemen, niet bij het kind en niet bij zichzelf. 

Mooi gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, aangrijpend verhaal. Even ging ik er met het verkeerde beeld in; ik dacht dat het over huiselijk geweld ging.

Twee puntjes:

  • voor 'want' (tweede alinea) hoort volgens mij een komma
  • Kots geluiden = kotsgeluiden

En volgens mij is een schop onder de kont gebruikelijker dan een trap.