Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#361 Een hondenleven

 

Ze noemen me beurtelings “hondje” en “lieverd”, afgezien van de naam die ze me gegeven hebben. Ze weten dat ik denken kan, maar hoe ik denk? Daar hebben ze geen benul van. Misschien snap ik ze wel beter dan ze mij snappen.  Al zou je dat soms niet zeggen, gezien hun manier van doen.

Het begon al heel vroeg in onze relatie. Ik had maanden in het dorp rondgezworven, was ook bij hen langs geweest. Ze deden aardig, en op een gegeven moment haalden ze me in hun huis en wezen me een mand. Eerst dacht ik dat die van mijn soortgenoot was, die daar al woonde, maar hij bleek toch echt voor mij. Toen begon ik te denken dat ze van me wilden gaan houden. Dus ik begon beter op te letten bij wat ze deden en zeiden. Want ik had al wel geleerd dat houden van begint met iemand zijn zin geven.
Ik weet nog steeds niet of zij dat ook begrepen hebben. Anders hadden ze me mijn balletjes wel laten houden. Wat is er nou fijner dan de geur van een loops teefje te volgen, de bronstigheid bonkend in je lijf en alles te vergeten voor dat ene?

Dat van die operatie, daar begreep ik niks van. In huis worden ze de godganse dag doodgegooid met liedjes, filmpjes en geklets over liefde, en dat komt toch op precies hetzelfde neer als achter een teefje aangaan?  Toch brachten ze me op een dag naar iemand toe die me heel vriendelijk in slaap praatte en toen ik wakker werd was ik een aantal belangrijke grammetjes lichter.
Ze vertroetelden me toen ik weer thuis kwam. Dus misschien voelden ze zich wel schuldig, omdat ze niet wilden dat er nog een vriendinnetje in mijn leven kwam. Blijkbaar is "houden van" iets wat je niet met zijn allen kan doen. Ik zou best van hen en van een vriendinnetje kunnen houden, maar voor baasjes ligt dat denk ik anders.

Ik heb het ze maar vergeven, zoals ik ze al hun blunders vergeef. Ze doen echt hun best om het me naar de zin te maken. Soms te veel, dan denk ik: “Kun je me niet even met rust laten?” Maar dat komt gewoon omdat ze niet beter weten, en uitvallen is dan ook zo onaardig. Misschien dat liefde wel meer gaat over een brede rug dan over een groot hart. Als ik zie hoe ze vroeger reageerden als ik per ongeluk wat had laten lopen en hoe ze me nu vergevingsgezind toespreken terwijl ze de vloer dweilen dan denk ik dat ze toch wel van me houden. Of zou dat gewenning zijn? Vijftien jaar is tenslotte een leven lang, en op een gegeven moment wordt houden van meer een soort vreedzaam samenleven. Hoe langer je dat doet, hoe beter het lukt.

Niet dat ik niet weet hoe de vlag erbij hangt. Ik merk hoe bezorgd ze zijn als ik pijn heb, en ik voel ook dat het niet lang meer duurt. Ik wil mijn best doen er stiekem tussen uit te knijpen, maar als dat niet lukt laten ze toch op een dag een aardige mens komen die me vriendelijk en voorgoed in slaap praat. Ik zal dat heel erg vinden en zij geloof ik ook, maar we moeten allemaal maar denken dat we toch van elkaar gehouden hebben.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob, ik vind de onvoorwaardelijke liefde van een huisdier voor zijn baas een mooi gegeven. Je hebt het goed verwoord, maar een aantal zinnen zouden van mij wel strakker mogen. Bijvoorbeeld de zinnen "Toen begon ik te denken dat ze van me wilden gaan houden. Dus ik begon beter op te letten bij wat ze deden en zeiden."

Blijkbaar is houden van iets wat je niet met zijn allen kan doen. --> lastige zin om te lezen. Misschien "houden van" tussen ah-tekens? 

Toch brachten ze me op een dag naar iemand toe die me heel vriendelijk in slaap praatte en toen ik wakker werd was ik een aantal belangrijke grammetjes lichter. ---> dit vind ik een mooie zin. 

Al met al vond ik het een mooi verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bobcom,

Om te beginnen: een mooie invulling van de opdracht. Leuk om eens te lezen over een heel ander perspectief. Ik vind het mooi om te lezen hoe de hond zich afvraagt wanneer liefde nu onvoorwaardelijk is en wanneer het voorwaardelijk is. De voorbeelden die je daarbij aanhaalt, vind ik treffend en passend bij het perspectief van een hond.  

Deze zinnen vind ik jammer: Misschien snap ik ze wel beter dan ze mij snappen. 
(...) maar we moeten allemaal maar denken (...)  (op het einde)

Dit is waarschijnlijk persoonlijk, maar voor mij zet dit een toon die ik bij dit verhaal liever niet zou zien. Namelijk: de vraag wie het beter weet: de hond of de mens (in dit geval deze specifieke baasjes). Dat vermindert voor mij de indruk die de verdere afwegingen van (on)voorwaardelijke liefde) zo mooi schetsen. Zo wordt het (voor mij) geen algemene afweging, maar een soort wedijver die ik minder passend vind bij de trouw van een hond. 

Met uitzondering daarvan vind ik het een erg mooi verhaal. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Nadine,

Dank voor je reactie. Als je schrijft

Deze zinnen vind ik jammer: Misschien snap ik ze wel beter dan ze mij snappen. 
(...) maar we moeten allemaal maar denken (...)  (op het einde)

Dit is waarschijnlijk persoonlijk, maar voor mij zet dit een toon die ik bij dit verhaal liever niet zou zien. Namelijk: de vraag wie het beter weet: de hond of de mens 

dan denk ik "mission accomplished". Ik heb me in eerste instantie afgevraagd of ik me op deze opdracht zou storten, omdat zowel het uitgangspunt als de "Henk en Ingrid" - hulpsuggesties behoorlijk wat weerzin in me opriepen. Toch gedaan, juist om die weerzin contour te geven.

Je daagt mij en anderen uit een verhaaltje te schrijven waarin de romantische liefde gruwelijk ontaardt omdat de ene partij zich onvoorwaardelijk overgeeft aan de andere.
Voor mij is die uitdaging een gepasseerd station. Henk hoeft (bijvoorbeeld) geen seriemoordenaar te zijn en Ingrid geen nymfomane sadiste om een beeld van de ontaarde romantische liefde te schetsen. "De liefde die zichzelf niet zoekt" is allang om zeep: vervangen door hype, handel en hysterie. In talk- en datingshows, overspel- en aanverwante intimiteitsprogramma's lopen alle Henken en Ingrids hun soort liefde uit te venten - of ze zouden het doen, maar het juiste format of verdienmodel is er nog niet.

In de vraag wie meer benul heeft van belangeloos en ongecompliceerd liefhebben gaat mijn inzet dus voorlopig naar de hond, al probeer ik van hem te leren. Ik kijk uit naar een reactie

Groet, Bobcom

 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, al was het misschien fijn geweest om wat langer te moeten raden dat het dier in kwestie een hond betreft.
Puur persoonlijk natuurlijk, hou wel van raadseltjes. ;-)

"Misschien dat liefde wel meer gaat over een brede rug dan over een groot hart." --> Top!