Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 361 De actrice van wie hij houdt

De actrice van wie hij houdt

Voorzichtig haalde Jeanet de kopjes warme thee van het dienblad en zette die neer voor de journalist en voor Harry. De vrouw wilde hem interviewen over zijn project met extreem gewelddadige delinquenten.
     ‘Dank je schat, zei Harry tegen Jeanet die de kamer verliet. ‘Ik werk, zei hij tegen de journalist, 'met een actrice in een volledig gecontroleerde setting. Alleen bekennende nog niet veroordeelde verdachten komen in aanmerking voor de therapie. De actrice – mijn vrouw Jeanet dus - en cliënt kennen elkaar niet. Jeanet ondergaat de casus zonder enige voorkennis. Het resultaat van de therapie rapporteer ik op de strafzitting. Ten opzichte van de klassieke behandeling realiseer ik een win-win van dertig tot vijftig procent meer effect, terwijl de behandeling aanzienlijk korter, dus kostenbesparend is. De resultaten zijn hoopgevende en al gepubliceerd in ons vakblad. Als je wilt kun je meereizen naar een congres van psychiaters in Montreal.’

‘Als ik een te wilde beweging maak, voel ik nog de pijn van de maandag-casus,’ zei Jeanet ’s avonds tegen Harry. ‘De cliënt reproduceerde zijn trap trefzeker, ik plas bloed.’
     ‘Ah, een nier,’ zei Harry.
     
‘Was dit nog wel een gecontroleerde setting?’ vroeg Jeanet. 
     ‘Tja, lastig dat je in verband met de privacywet niet naar de huisarts kunt. Ik verwacht dat de cliënt door jouw inzet een enorme boost aan inzicht heeft gekregen.

Voor de volgende casus had Harry een speelpakje voor Jeanet gekocht.
     ‘Het zit me te strak,’ zei ze.
     ‘Dat is onderdeel van de casus,’ legde hij uit.
     ‘Ik zie ertegenop, maar nu je zo kort bij de erkenning van je therapie bent, sta ik erachter.’
     In verband met het congres werd de casus opgenomen. Om privacy te waarborgen droegen de cliënt en Jeanet een masker. De scene duurde 30 seconden, maar - Harry is een perfectionist - moest zeven maal opnieuw. Omdat het speelpakje al snel kapot was gegaan, moesten de laatste scènes zonder.
     Diezelfde avond zei Harry: ‘Ik ga je helpen bij de verwerking van deze zware dag, ‘ik speel de casus na.’
     ‘Nog een keer keiharde dus,’ zuchtte Jeanet.
     ‘Straks geef ik je een pilletje, het komt goed schat,’ zei Harry.

Toen Jeanet wakker werd was Harry al op weg naar Montreal. Het congres gaf haar een week rust.
     De bel ging en toen Jeanet de deur opende stond daar de cliënt van gisteren.
     ‘Mijn scène was nog niet af,’ zei hij en duwde haar naar binnen. Hij begon direct en ging harder te keer dan ooit. Na vijf minuten vertrok hij.
     Jeanet probeerde op te staan. Haar mobiel trilde. 
     ‘Een daverend succes,’ hoorde ze Harry zeggen.
     Bloedend strompelde ze naar het toilet en kreunde.

Voor de tweede maal die dag ging de deurbel. Jeanet schrok en keek door het spionnetje. Daar stond de journalist. Jeanet opende de deur en vroeg: ‘Ben je niet mee?’
     ‘Mag ik binnenkomen?’ zei de journalist, ‘Eerlijk gezegd, het gaat me om uw verhaal.
     ‘Wat aardig van u, zei Jeanet met gebroken stem, ‘maar het gaat toch om Harry?’

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Cees, 

Het kan aan mij liggen, maar ik vind je gebruik van 'ik' erg verwarrend, waardoor ik moeite heb om het verhaal te volgen. 
Je begint het verhaal met een citaat, daarna komt Harry ter sprake in een hij-vorm, daarna komt de 'ik' weer heel snel terug, terwijl de rol van Harry nog niet duidelijk is.  Dan gaat de volgende alinea weer verder met 'ik'. 

Zou je in de gaten willen houden of er meer lezers zijn die hier moeite mee hebben? Misschien moet je het verhaal wat dat betreft nog even aanpassen. Mocht je dat doen, dan kijk ik er later nog een keer naar. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, Nadine, je hebt een punt. Ik heb de opening veranderd, maar gebruik wel het zinnetje [ik trek me terug] als markering naar een meer in zichzelf gekeerd perspectief.

Dank!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog diezelfde avond hadden we keiharde seks, dat helpt bij het verwerken van de casus, zei Harry. 

Buiten dat je hier en op andere plaatsen geen aanhalingstekens gebruikt voor uitspraken ala Jeroen Brouwers, applaudisseer ik je om de keiharde seks. Dat helpt.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Cees, ik struikel ook over de ik en Harry. Ik krijg geen goed beeld van de spelers in het verhaal. Eigenlijk krijg ik van het hele verhaal geen goed beeld. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik sluit me aan bij Fief. Het is te onduidelijk waar de persoonlijke voornaamwoorden op slaan en ook het verhaal zelf krijgt voor mij onvoldoende vorm. Ik denk dat je op zich een goed gegeven hebt en vind ook dat je verder goed schrijft, maar denk wel dat je de lezers best iets meer mag helpen door vaker en beter aan te geven wie hij/zij is.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Cees, 

Het spijt me om het te moeten zeggen, maar je correctie heeft voor mij niet veel verschil gemaakt. Ik kan nog steeds niet herleiden welke persoonlijke voornaamwoorden naar welke personages verwijzen, daardoor blijft het verhaal lastig te volgen. 

Wat ik wel meekrijg, is dat er bij wijze van verwerking er een acteur moet worden ingehuurd om het trauma van een patiënt te kunnen verwerken. Dat vind ik een interessante invalshoek. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allemaal, maar we zijn er nog niet. Wat Nadine denkt mee te krijgen is niet wat ik bedoel - ik probeer het in deze versie te verduidelijken en heb ook aanpassingen aangebracht m.b.t. verwijzing naar personen. Benieuwd naar jullie reacties.