Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#360-Faminglo/herschreven

Aangepaste versie: 

Fientje rukte aan de mouw van haar mama. 'Mama, mag ik zo'n roze faminglo?' 

'Een wat?' vroeg mama afwezig. 

'Een faminglooo,' dreunde Fientje. Ze wees ongeduldig op de roze opblaasflamingo's die in de rekken lagen. 

'Ah, een flamingo,' verbeterde mama. 'Wat ga je daar mee doen? We hebben geen zwembad en we kunnen niet op reis gaan. Dat heb ik je al uitgelegd.' 

'Maar ik wil zo'n roze fa-fla flaminglo! Ik ga die in mijn kamer zetten en dan zal me die beschermen.' 

Mama zuchtte. Ze kreeg een diepe frons in haar voorhoofd. 

'Ok, goed dan. Maar dan moet je wel beloven dat je er heel goed zorg voor draagt.' 

Fientje knikte driftig. 'Dat zal ik doen, mama!' Ze sloeg haar armpjes om haar mama heen. 'Je bent de liefste mama van de hele wereld!' 

Drie weken later 

Aan het raam verscheen een man met een brandweerhelm. 

'We komen jullie redden, mevrouw! Geef je dochter maar aan mij, ik breng haar veilig naar beneden.'

Mama liep met Fientje naar het raam. 

'Laat je flamingo maar hier liggen. Nu ga je even met de brandweerman mee. Mama komt zo.' 

'Nee! Ik wil mijn faminglo! Hij zal me beschermen! Ik wil met jou en faminglo naar beneden!'

'Fientje,' begon mama.

'Laat maar mevrouw, ik krijg haar flamingo wel mee naar beneden,' zei de brandweerman vriendelijk. Hij richtte zich naar Fientje. 'Kijk, je mag je flamingo meenemen, maar mama moet na jou naar beneden gaan. Goed? Je zal je mama naar beneden zien gaan.' Fientje kalmeerde. Mama gaf Fientje met haar flamingo aan de brandweerman. 

Fientje was beneden aan de ladder. Ze werd in een reddingsbootje gezet, samen met de brandweerman. Nu zag ze pas goed hoe hoog het water rond de huizen stond. Ze greep haar flamingo stevig beet terwijl haar hart zich samenkneep. 

Het bootje schommelde gevaarlijk en kantelde naar rechts. Fientje gleed uit mama's armen het water in.  Ze worstelde om boven water te komen. De doodsangst klemde zijn ijzige vingers om haar hart.

Fientje voelde iets glads tegen haar wang. Haar faminglo! Ze greep het stevig vast en slaagde erin op de flamingo te kruipen.

Daar, in de verte, zag ze droog land en het reddingsbootje waarin mama zat. Mama en de brandweermannen kwamen naar haar toe. Ze was veilig nu. Ze zou het redden, dankzij faminglo.

-------‐------------------------------------------------------------

Fientje rukte aan de mouw van haar mama. 'Mama, mag ik zo'n roze faminglo?' 

'Een wat?' vroeg mama afwezig. 

'Een faminglooo,' dreunde Fientje. Ze wees ongeduldig op de roze opblaasflamingo's die in de rekken lagen. 

'Ah, een flamingo, Fientje,' verbeterde mama. 'Wat ga je daar mee doen? We hebben geen zwembad en we kunnen niet op reis gaan. Dat heb ik je al uitgelegd, Fientje.' 

'Maar ik wil zo'n roze fa-fla flaminglo! Ik ga die in mijn kamer zetten en dan zal me die beschermen.' 

Mama zuchtte. Ze kreeg een diepe frons in haar voorhoofd. 

'Ok, goed dan, Fientje. Maar dan moet je wel beloven dat je er heel goed zorg voor draagt.' 

Fientje knikte driftig. 'Dat zal ik doen, mama!' Ze sloeg haar armpjes om haar mama heen. 'Je bent de liefste mama van de hele wereld!' 

Drie weken later 

Aan het raam verscheen een man met een brandweerhelm. 

'We komen jullie redden, mevrouw! Geef je dochter maar aan mij, ik breng haar veilig naar beneden.'

Mama liep met Fientje naar het raam. 'Laat je flamingo maar hier liggen, Fientje. Nu ga je even met de brandweerman mee. Mama komt zo.' 

'Nee! Ik wil mijn faminglo! Hij zal me beschermen! Ik wil met jou en faminglo naar beneden!'

'Fientje,' begon mama.

'Laat maar mevrouw, ik krijg haar flamingo wel mee naar beneden,' zei de brandweerman vriendelijk. Hij richtte zich naar Fientje. 'Fientje, heet je zo? Kijk, je mag je flamingo meenemen, maar mama moet na jou naar beneden gaan. Goed? Je zal je mama naar beneden zien gaan.' Fientje kalmeerde. Mama gaf Fientje met haar flamingo aan de brandweerman. 

Fientje was beneden aan de ladder. Ze werd in een reddingsbootje gezet, samen met de brandweerman. Nu zag ze pas goed hoe hoog het water rond de huizen stond. Ze greep haar flamingo stevig beet terwijl haar hart zich samenkneep. 

'Zie je, daar komt mama,' zei de brandweerman. Fientje keek omhoog en zag hoe haar mama geholpen werd door een tweede brandweerman. Eenmaal beneden kroop mama ook in de reddingsboot. De brandweerman overhandigde Fientje voorzichtig aan mama. 

Samen voeren ze weg door het water, onderwijl kijkend naar de ravage die het water had aangericht. Fientje kon niet geloven dat water zo krachtig kon zijn. Maar ze waren veilig nu. Daar, in de verte, zag ze droog land. Ze zouden het redden. Zij, mama en faminglo

 

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je pakt de actualiteit mooi mee. Je verhaal start heel sterk, maar het eind pakt me niet helemaal. Volgens mij, omdat daar de urgentie rondom de flamingloo wat mist. Het wordt daarmee als het ware een makkelijk inwisselbaar object voor mijn gevoel. Het had ook een badeend bij wijze van spreken kunnen zijn.

Doordat je zo sterk begint loop het verhaal een beetje leeg. Dat vind ik jammer, want als je de kracht van het begint volhoudt heb je wat mij betreft een superverhaal. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lynn, ik sluit me aan bij Hadeke. Op zich een leuk verhaal, maar je trekt me niet in het verhaal.

Misschien kun je de naam Fientje iets minderen in het verhaal. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lynn, net als Fief een actueel verhaal. Om er meer spanning in te krijgen zou je bij de redding door de brandweerlui moeder of kind in het water kunnen doen belanden waardoor de flamingo zijn rol van redder en beschermer letterlijk kan waar maken.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Zeker een goede herschrijf. Toch blijft het contrast tussen het eerste en tweede deel wel groot, maar je hebt het nu wel dichterbij elkaar gebracht.

Je zou kunnen overwegen om na de 'drie weken later' alles in de tegenwoordige tijd te zetten. (Het zou in principe bij het hele verhaal kunnen.)

Naar mijn idee blijft het verhaal nog wat hangen tussen een kinderverhaal en een volwassen verhaal. Misschien kun je een volgende keer 'vol' voor een kinderversie gaan en de taal daar nog iets meer naar richten. (Niet nu, deze moet je even wegleggen en later op terugkijken. 😀)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lynn, er zit zeker verbetering in. Hadeke gaf je al goede tips. 

 

Fientje,' begon mama. 

'Laat maar mevrouw, ik krijg haar flamingo wel mee naar beneden,' zei de brandweerman vriendelijk. Hij richtte zich naar Fientje. 'Kijk, je mag je flamingo meenemen, maar mama moet na jou naar beneden gaan. Goed? Je zal je mama naar beneden zien gaan.' Fientje kalmeerde. Mama gaf Fientje met haar flamingo aan de brandweerman. 

Kijk ook eens naar overbodige herhalingen. Twee keer "mama naar beneden gaan". In de laatste twee zinnen kun je Fientje veranderen in ze. Je schrijft het verhaal vanuit haar perspectief. Ze kalmeerde. Mama gaf haar mrt de flamingo aan de brandweerman.