Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#359 - De schildpad van Djenghis Khan

 

Ideale kampeerplek, vinden mijn vriend en ik. Lekker vlak, beekje in de buurt, nergens keien, en nog bijzonder ook, vanwege de eeuwenoude stenen schildpad die volgens onze Mongoolse gids iets met Djenghis Khan te maken heeft. Maar hij schudt ontdaan het hoofd bij ons voorstel. Prima om hier te pauzeren, niet om te overnachten. 'Dangerous by night.'
'Hoezo?' vraagt mijn vriend nieuwsgierig. 'Zijn er beren of wolven?'
'No, no.'
'Rovers? Bandieten?'
De gids blijft ontwijkend doen, maar uiteindelijk komt het hoge woord eruit: 'Ghosts.'
Daar moeten we om gniffelen: bijgelovige onzin! En dus bivakkeert de gids nu een eind verderop, op een oncomfortabele puinhelling, en wij hier, bij de schildpad van Djenghis Khan.

Middenin de nacht schrikken we wakker door angstig gehinnik van onze pakpaarden. Ik steek zenuwachtig mijn hoofd buiten de tent. Niks te zien, maar de paarden zijn hysterisch. We maken hun kluisters los, omdat we bang zijn dat ze anders struikelen en vallen, en ze galopperen er als bezetenen vandoor, de helling op.
En dan zien we het. Er komt een gigantische stofwolk aanrollen. Een zandstorm? In deze groene vallei?
Uit de stofwolk doemen allemaal gestaltes op. Tot onze verbijstering komen er honderden woeste ruiters aangesneld, met helmen en lansen die glinsteren in het maanlicht. Ondanks de razende galop maken ze geen enkel geluid.
Even zijn we versteend, dan rennen we in paniek onze paarden achterna. We zien nog net hoe de ruiters in doodse stilte over onze tent heen denderen. Er blijft niks van over.

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook al zo leuk. Mooi visueel geschreven. Wat betekent dat eigenlijk? Ik bedoel: die stofwolk met paarden er in: lekker filmisch.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, heerlijk verhaal, met plezier gelezen. Wat is er gebeurd met Rijk de Gooijer en zijn "Reaal regelt het allemaal?" Of was het "Foutje, bedankt'?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Top titel, top locatie, vleugel bovennatuurlijk en je hebt een heerlijk verhaal. En zeg me dat je hem echt gezien hebt : Djengish. Dan wil ik ook alle dia's zien 😀

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Aurora, en wat nu? Paaarden weg, nietsontziende rovers vlakbij. Brrrrr.
Grappig dat ik deze Mongoolse strijders meteen kon plaatsen. Ook zonder titel.
Dan zijn geschiedenisverhalen dus best universeel.
En dat jij dat dan zelf heb meegemaakt! Mooi verteld ook. 

  

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja mooi. Je voelt het eind wel enigszins aankomen, maar wel op een prettige manier.

Het enige dat me nog bezighoud: wat heeft die schildpad nu met deze strijder te maken?

En verder: stomme verzekeraar. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, nee, zelfs geen haring!

@Fief, fijn dat je me meteen gelooft ;-)

@Hester, dank je.

@Tilma, ik hou zelf ook nogal van filmisch geschreven verhalen. Waarschijnlijk neem je zoets dan onbewust over.

@Bob, dat was volgens mij in de vorige eeuw. Toen deden ze in ieder geval nog net alsof ze klantvriendelijk waren.

@Chantal, helaas, het gebeurde zo snel dat ik geen camera mee kon nemen. Anders had ik je uiteraard graag de kiekjes laten zien.

@Carneli, het is eigenlijk wel bijzonder dat iedereen een horde Mongoolse strijders van 800 jaar terug nog steeds kan plaatsen. DK is in Mongolië nog steeds een nationale held, alhoewel hij dat in andere Centraal-aziatische landen waar ik ben geweest heel anders over denken.

@Hadeke, goeie vraag. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer. Ik was in 2001 in Mongolië, en kan me nog steeds die stenen schildpad herinneren en de associatie met DK, maar de reden daarvoor is jammergenoeg weggezakt..

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Even een Mongoolse spookhorde over je tentje zien trappelen zeg; ongetwijfeld een reisverhaal met een hoge herkenbaarheidsfactor. ;-)

Spannend verhaal, vlot verteld en dus graag gelezen.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oppassen van Mongoolse gidsen rond de puinhopen in Blankenberge. Camperen op het strand is immers verboden vermits de spoken die 's nachts jouw tent kapotrijden, ...

Genoten van jouw verhaal!

PS: bedoelde je Genghis Khan? of is Djenghis een alternatieve schrijfwijze?

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad, Tudor, ik weet zeker dat jij dit soort dingen ook al talloze malen hebt meegemaakt ;)

Tony, hier in Nederland is Djenghis de gangbare schrijfwijze. Genghis is volgens mij gebruikelijk in Engelstalige landen.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi gedaan. De enige zin die in mijn ogen iets minder lekker loopt is: De gids blijft ontwijkend doen. Je zou dit beeldender kunnen maken door hem bijvoorbeeld zenuwachtig om zich heen te laten kijken, dat zien we echt voor ons en geeft al wat spanning. Verder echt top! De laatste twee zinnen zijn prachtig.