Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#359 Fimbulzomer

 

Het was een impuls geweest. Zoveel mogelijk zon in je vakantie proppen doe je door naar het hoge Noorden te reizen. Tien dagen waarin het nooit nacht wordt, met als hoogtepunt het Jonsok-feest – Sint-Jansavond in Hammerfest. In de lange schaduw van een laagstaande zon, de verbeelding aangescherpt door mede en aquavit, hoorde ik daar van een oude Noorse visser hoe de wereld aan zijn eind komt.

“Eerst komt de Fimbulwinter, een winter zonder zomer die drie jaar duurt. De mensen, ellendig van de honger en de duisternis, maken elkaar af, de wolf Fenrir raast over de wereld om zon en maan te verslinden en de midgaardslang sproeit gif over de zeeën en de continenten.  Dan komt Ragnarok, de godenschemer. De kwaadaardige vuurgod Loki opent de poorten van de onderwereld en de reuzen en andere monsters, die daar vanaf het begin der tijden opgesloten hebben gezeten, trekken onder Loki’s leiding op tegen de goden. Aan het eind van de strijd rest er zelfs geen puinhoop meer: de hele schepping is verdwenen.”

Dat was in 2019, bijna een jaar voordat een op hol geslagen virus de wereld in de houdgreep nam. Sindsdien ziet alles er anders uit. Het perpetuum mobile van produceren en consumeren knarst en piept. Het feesten, reizen, dansen wordt hervat, maar er is gerommel: de vulkaan is gewekt. Dit is de tweede zomer waarin het steeds heter en droger wordt. Fabrieken en centrales sproeien gas en gif over de wereld, terwijl orkanen en zondvloeden voor de broodnodige afwisseling zorgen.

De Fimbulwinter is een fabeltje. Het eindigt niet na drie seizoenen van sneeuw en duisternis. Alles wordt langzaam stukgekookt in een Fimbulzomer, die jaren duurt. Intussen probeert iedereen uit alle macht nog gauw de laatste restjes uit de pan die wereld heet te schrapen.

Ik geloof niet dat ik nog een keer op vakantie ga.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob, een prachtig verhaal. Ik heb het een paar keer moeten lezen om het te begrijpen, maar ik denk de betekenis gevonden te hebben. De laatste zin vond ik het lastigst. Bedoel je dat je niet meer op vakantie gaat omdat je niet meer wil of omdat het niet meer kan?
In ieder geval met bewondering gelezen. Heel mooi geschreven.

Intussen probeert iedereen uit alle macht nog gauw de laatste restjes uit de pan, die wereld heet, te schrapen. ---> de komma achter pan mag weg. ... uit de pan die wereld heet

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, het leest als een sprookje met nog iets meer horror dan de wolven, heksen, trollen, gifmengers en stiefmoeders, die wij gewoon zijn. Er is hier echter geen happy end, maar 'la vérité nue et violente', zij het kunstig beschreven.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Je vertelt het verhaal aan een mooi tempo. Fantasierijke horror met die gifsproeiende slang en de ondertussen door Disney ingepalmde vuurgod Loki, maar tegelijk ook relevant. Heel knap gedaan.

"Dit is de tweede zomer waarin het steeds heter en droger wordt." --> Best bitter om te lezen net nu er hier in België een extra nieuwsuitzending is gepasseerd over de massale overstromingen (met een nog onbekend aantal slachtoffers) in het oosten van het land.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tudor, de afgelopen periode hebben we hier voor het tweede jaar in successie dagen achtereen temperaturen van boven de 40° gehad. Het gras is hooi. De Amerikaans-Canadese westkust schroeit en brandt. Tegelijkertijd worden bergdorpjes door tornado's verwoest en spoelen huizen in Duitsland, Belgie en Nederland weg.

En nee, dat is niet vermeld in de opgeklopte advertentie voor de nog flitsender auto, de schreeuwerige folder voor de zo lang gemiste zonvakantie of de gelikte commercial voor een extra 100Gb cloudopslag. "Proef de wereld!" "Spanning en avontuur verzekerd!" blijft trekken. Maar ik geloof niet dat ik nog een keer op vakantie ga.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kop op, Bobcom. Niet bij de pakken neerzetten. Inpakken en wegwezen. Geniet zolang het kan. Er op gaan zitten wachten is ook geen optie.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind het een mooi verhaal, maar denk dat het iets scherper kan. Je houdt me nog wat op 'afstand'. De zin die begint met 'Een lange schaduw ...' is een prachtige zin, maar ook één die me weghoudt uit de situatie. Mij zou het al helpen als je iets schrijft als: 

In de lange schaduw van een laagstaande zon, de glazen gevuld met mede en aquavit, begin een oude Noorse zijn verhaal.

Maar goed, zoveel lezers als meeschrijvers. Hoofdlijn is: mooi verhaal.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal met een bittere boodschap. Ik vind wel dat Hadeke de spijker op zijn kop slaat met zijn opmerking. Ik sta er als het ware niet naast en dat zou ik wel graag willen als lezer. Verder heel mooi geschreven. Een boodschap die hopelijk voor het te laat is de juiste mensen bereikt. Als dat het niet al is...

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke, Nadine,

 

In de lange schaduw van een laagstaande zon, de glazen gevuld met mede en aquavit, begin een oude Noorse (???) zijn verhaal

Sorry, niet mee eens. Afgezien van de voor mijn gevoel wat kromme zin wordt op die manier de laplandvakantie en de Fimbulwinter het hoofdonderwerp. Maar het draait om de zomers van nu.
Ik vind overigens ook dat de lezer niet altijd "in het verhaal meegenomen" hoeft te worden. Soms lees ik niet om op het puntje van mijn stoel te belanden, maar om woorden en gedachten langzaam in mijn binnenste terecht te voelen komen. 

Maar goed, zoveel schrijvers, zoveel meelezers.